خروج ۱.۶ همت پول حقیقی از بورس

در معاملات هفته منتهی به چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه بازار سرمایه به دلیل رشد نرخ بازده ابزارهای با درآمد ثابت حال و روز خوبی نداشت.

به گزارش صدای بورس، در معاملات هفته منتهی به چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه بازار سرمایه به دلیل رشد نرخ بازده ابزارهای با درآمد ثابت حال و روز خوبی نداشت. شاخص کل در این هفته افت بیش از ۵۵ هزار واحدی را تجربه کرد و به کمتر از ۲،۱۶۵،۰۰۰ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن هم افت ۳ درصدی را به خود دید. ارزش معاملات خرد این هفته نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان در روز بود.
در هفته گذشته خالص خروج پول اشخاص حقیقی را در بازار داشتیم و ۱۶۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد. در هفته مورد بررسی بیشترین رشد مربوط به نمادهای «ثاباد»، «ولکار» و «استقلال» به ترتیب با ۳۷، ۲۳ و ۲۰ درصد بود و بیشترین افت را هم نمادهای «غپاذر»، «توسن» و «سدشت» با ریزش به ترتیب ۱۸، ۱۶ و ۱۵ درصد بود. اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز و همچنین تمدید تبصره مصوبه قانونی تأمین مالی منابع مربوط به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان از محل واگذاری سهام دولت در شرکت توسعه نیشکر موافقت کردند. کاسپین خبر از افزایش نرخ محصولات خود داد. درهاور خبر از تغییر نرخ نیکویی(۲۸۰،۰۰۰ ریال) به نیمایی(ریال ۴۲۰،۰۰۰) توسط سازمان غذا و دارو به دلیل تغییر اولویت کالایی خرید مواد اولیه این شرکت داد.
زملارد از انعقاد قرارداد کارمزدی شیرخام خبر داد.
هیات مدیره «کفرا» از تجدید ارزیابی ۵۱۴ درصدی خود رونمایی کرد. فافزا هم ۴۰۰ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه می‌دهد. مجوز افزایش سرمایه «ساوه» و «کقزوی» صادر شد. «زنجان» هم از افزایش سرمایه ترکیبی سنگین خود خبر داد. «وکبهمن» به منظور حفظ رقابت پذیری ۱۰۰ درصد از انباشته افزایش سرمایه می‌دهد. «دابو» ر و «دارو» در فصل زمستان زیان‌ده شدند این دو نماد در گزارش سالانه به ازای هر سهم ۱۰۳ و ۱۴۰ تومان به ازای هر سهم ساختند. «کخاک» ۱۸۰ تومان سودسالانه اعلام کرد. «تفارس» و «کمینا» هم به ترتیب ۲۹ و ۹۰ تومان سود ساختند. «دابور» در مجمع ۱۰۰۰ تومان تقسیم کرد.
«ونوین» از عدم تایید صلاحیت خریدار سهام این شرکت در کارگزاری بانک اقتصادنوین داد. سهامداران جدید نماد استفلال مشخص شدند. «حفاری» از قرارداد جدید ۶۵۰ میلیون یورویی رونمایی کرد. سرمایه گذاری امید تفاهم نامه نفتی دارخوین را امضا کرد. «فسوژ» خبر از اخذ گواهی کشف معدن بوکسیت سفیدکمر با ذخیره قطعی ۱۳۰.۰۰۰ تن و ذخیره احتمالی ۱۴۹.۰۰۰ تن داد. «فارس» از بهره برداری رسیدن شرکت پتروشیمی گچساران خبر داد و اعلام کرد در حال حاضر به تولید محصول قابل فروش دست یافته است، اما رسیدن به تولید تجاری محصول زمانبر خواهد بود. «کگاز» از طرح سرمایه گذاری به منظور بهبود خطوط تولید خود خبر داد.
«شغدیر» از مدیرعامل اسبق خود شکایت کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش تخفیف خوراک مایع پتروشیمی‌ها از ۵ به ۱۵ درصد خبر داد. مدیرعامل «تاپیکو» خبر از بسته شدن پرونده بدهی ۱۵ ساله پالایشگاه ستاره خلیج فارس داد. قیمت شکر کیلویی ۳۵ هزار تومان تصویب شد. «شفام» عرضه اولیه شد. این شرکت ۱۲ ماهه ۱۵۷ تومان به ازای هر سهم ساخت. «رنیک» ۱۴۴ تومان سود محقق کرد. سرانجام آگهی دعوت به مجمع «شاراک» منتشر شد.
جلسه هم اندیشی بین مدیران نهادهای مالی با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. سرانجام طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه تصویب شد. در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که از بازار سرمایه انتظار داریم که در همین ابتدای سال ۲۵۴ همت برای ما تامین مالی کند! «سباقر» قرارداد فروش ساختمان مرکزی خود را فسخ کرد. سخنگوی صنعت برق از محاسبه نرخ برق مشتریان پر مصرف به قیمت برق تجدید پذیر خبرداد.
«سخزر» ۴۷۰ تومان و معادل ۹۷ درصد سود خالص را تقسیم کرد. سفانو هم تقسیم سود حداکثری داشت و ۱۲۵۰ تومان تقسیم کرد. جم پلین ۲۴۳۰ تومان از ۲۷۰۰ تومان را تقسیم کرد. کلر به روال دیگر زیر مجموعه‌های تیپیکو در محدوده ۷۰ درصد را تقسیم کرد. بانک سینا به تملک صندوق توسعه ملی رسید و حق رای وبشهر در ونوین به رسمیت شناخته شد. رئیس بانک مرکزی با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش‌بینی پذیر کردن و ایجاد تعادل در بازار ارز، از راه‌اندازی بازار ارز توافقی با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
بنابر مصوبه کمیته پایش ریسک بازار، ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت. نرخ اخزا به ۳۵ درصد رسید وهفته جاری مجددا ۴۵ همت اخزا عرضه خواهد شد. حجم معاملات مسکن در تهران به کف ۱۵ ساله خود نزدیک شد. در بازارهای جهانی قیمت طلا از ۲۳۰۰ به بیش از ۲۳۷۰ دلار در هر اونس رسید.
قیمت نفت پس از رشد در اواسط هفته مجددا به محدوده ۸۲ دلار در بشکه رسید. قیمت مس در آستانه رسیدن به سقف تاریخی خود می‌باشد و موفق به عبور از ۱۰۳۰۰ دلار در تن شده است. قیمت روی هم با ده درصد رشدهفتگی به ۳۰۵۰ دلار در تن رسید.
سرب هم ۱۰۰ دلار رشد کرد به ۲۳۰۰ دلار در تن رسید. آلومینیوم به ۲۶۰۰ دلار در تن نزدیک شد. در بازار دلار و سکه بازار آزاد شاهد افت محسوس قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار به ۵۹ هزار تومان رسید و به تبع آن هم سکه طلا هم به محدوده ۴۰ میلیونی نزدیک شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =