تامین ۳۶ میلیارد دلاری تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: ۹ میلیارد دلار طرح آماده امضا بوده و بخشی از آن نوع مشارکت است.

به گزارش صدای بورس،مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در چهارمین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی گفت: مشکلاتی که صندوق با آن مواجه شده به علت عدم درک از ماموریت صندوق است. نظام حکمرانی صندوق ویژه است و نباید با هر منصبی موضوعی را به صندوق دیکته کنیم. فعالیت‌های صندوق باید معطوف به ماموریت آن باشد به عنوان مثال تعیین نرخ سهم مشارکت در طرح‌های سرمایه گذاری یکی از مأموریت و وظایف هیئت امنا است.

وی افزود: صندوق در فضای ارزی نزدیک ۳۶۰ طرح را ارزیابی و پشتیبانی کرده و ۳۶ میلیارد دلار تامین صورت گرفته است همچنین ۱۰ درصد منابع صندوق به ریال تبدیل شده است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه باید به بورس در شرایط بحرانی کمک کند، گفت: در گزارش صندوق ۲۶.۸ میلیارد دلار در موارد مختلف مانند تسهیلات به دولت هزینه شده، همچنین بالاترین سهم در تسهیلات به نفت و گاز تعلق دارد.

غضنفری تاکید کرد: از ۳۶.۵ میلیارد دلاری که تسهیلات داده شده ۲۶.۱۳ میلیارد دلار سررسیده شده و ۱۷.۷۶ میلیارد دلار آن معوق است؛ بنابراین با ۴۸ درصد عدم کارآمدی مواجه هستیم.

وی افزود: بیشترین مطالبات ارزی وصول شده در دولت سیزدهم به مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار است، همچنین وصول مطالبات از طریق تهاتر ۰.۱۲ میلیارد دلار است که در مجموع با جمع سایر موارد، وصول مطالبات ۸.۳ میلیارد دلار بوده است.

غضنفری با اشاره به این موضوع که اگر بازگشت پول به جدیت صورت بگیرد فرهنگ امهال از بین خواهد رفت، بیان کرد: وضعیت معوقات ارزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۷ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش ایبنا،رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: ۹ میلیارد دلار طرح آماده امضا است که شامل شیرین سازی، انتقال آب خلیج فارس، سه طرح PDH و ... می‌شود تمامی این موارد از جنس تسهیلات نیست و بخشی از آن نوع مشارکت است و خوشبختانه تسهیلات دهی از سمت صندوق مانند گذشته وجود دارد.

کد خبر 495191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =