تولید گوشت گوسفند در اسفند ۱۳۱ درصد گران تر شد

مرکز آمار اعلام کرد در اسفند ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۸۰.۷ درصد مربوط به گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» بوده است و گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» نیز با ۱۳۰.۵ درصد بیشترین تورم سالانه را در بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» ثبت کرده است.

به گزارش صدای بورس،در اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به ماه مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه، ۴۱.۹درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل، تورم سالانه، با رشد ۳۸.۱ درصد مواجه بوده است.

در حالی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش « زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نسبت به ماه مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه، ۴۱.۹ درصد اعلام شد که این رقم درمقایسه با ماه قبل که ۴۸.۲ درصد ثبت شده بود، ۶.۳ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۸۰.۷ درصد مربوط به گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۶.۰ درصد مربوط به گروه «سبزیجات و حبوبات» است ؛ همچنین در این ماه گروه «غلات» با تورم ۶- درصدی مواجه بوده.

تولید گوشت گوسفند در اسفند 131 درصد گران تر شد / بازار به واردات وابسته تر می شود

در اسفند ماه ۱۴۰۲ ، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در دوازده منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل۳۸.۱ درصد است که در مقایسه با ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است. در این ماه بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه «پرورش گوسفند و بره سنتی» با ۱۳۰.۵ درصد و کمترین تورم سالانه مربوطه به گروه «غلات» با ۹.۳ درصد است.

به این ترتیب، با توجه به کاهش مکرر تولید گوشت قرمز در کشور و در شرایطی که این کالا همچنان رکورددار گرانی ها است، چشم انداز کنترل تورم در بازار این محصول، همچنان مبهم به نظر می رسد. بنابر آمار روزانه ۴۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار استان های تهران، البرز، قم، اصفهان و خراسان رضوی توزیع می شود. گفتنی است که حجم واردات گوشت و تعداد استان ها در ماه های آتی افزایش می یابد.

به گفته دبیر انجمن بسته بندی گوشت؛ قیمت گوشت و دام داخلی در مقایسه با وارداتی ها به سبب قیمت تمام شده بالای نهاده و علوفه گران است، از این رو واردات و توزیع گوشت های تنظیم بازار می تواند منجر به تنظیم بازار داخل و تعادل بخشی قیمت شود.

منبع: جماران

کد خبر 495154

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در ایران طی سال ۱۴۰۲

    کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در ایران طی سال ۱۴۰۲

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در ایران طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.

  • خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند

    خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند

    در حالی منابع ارزی کشور با محدودیت‌های بسیار روبه‌روست و صنایع تولیدی مهم کشور همچون خودروسازان (تولیدی)، قطعه‌سازان، صنعت تایر و دیگر صنایع با مشکل تامین ارز مورد نیاز دست و پنجه نرم می‌کنند که مونتاژکاران بیشترین وارثان ارز کشور هستند و بعضا آن‌هایی که ارز کلان اخذ کرده مجدد در صف‌های تخصیص ارز آن هم مجدد با رقم‌های بالا دیده می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =