۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
شاخص کل؛ دریغ از پارسال 

در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت شاخص کل و شاخص هموزن به روند کاهشی خود در هفته قبل ادامه دادند.

در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت شاخص کل و شاخص هموزن به روند کاهشی خود در هفته قبل ادامه دادند. شاخص کل در هفته مورد بررسی بیش از ۲ درصد کاهش داشت و شاخص هم وزن هم افت حدود ۱.۷ درصدی را به خود دید. در معاملات این هفته که سرشار از ناامیدی بود متوسط معاملات خرد روزانه با افت مجدد ۱۰ درصدی نسبت به هفته قبل به کمتر از ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید و به طور خالص بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان خروج پول اشخاص حقیقی را از سهام شاهد بودیم. نکته قابل توجه خروج بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی پول اشخاص حقیقی از صندوق های با درآمد ثابت بود. بیشترین بازدهی در معاملات این هفته به نمادهای «کشرق»، «وتوس» و «ثامان» به ترتیب با بازدهی ۲۸، ۲۱ و ۲۱ درصد تعلق گرفت وسهامداران نمادهای «واعتبار»، «ناما» و «خچرخش» افت به ترتیب ۱۴.۵، ۱۲.۵ و ۱۱.۷ درصدی را متحمل شدند. در بین صنایع هم بیشترین بازدهی متعلق به گروه حفاری، نساجی و پیمانکاری صنعتی به ترتیب با رشد ۷.۳، ۳.۳ و ۲.۳ بیشترین و گروه های تولید فلزات گزانبهای غیرآهنی، سخت افزار و تجهیزات، و چاپ و نشر با افت ۵.۵، ۴.۹ و ۴.۶ درصد بیشترین افت را تجربه کردند.
«ختراک» ۲۵ درصد، «تایرا» ۲۱ درصد و «کسرا» ۲۰ درصد افزایش نرخ محصولات خود را اعلام کردند. «تپکو» از فروش ماشین آلات به کشور خارجی به مبلغ ۶ میلیون دلار خبر داد. «شگستر» از انعقاد قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی خرید محصول ذرت از طرف قرارداد در مقابل حق العمل کاری محصول بایواتانول و کنجاله تخمیری را به طرف قرارداد تحویل می دهد. «ونیرو» از بهره برداری تجاری از واحد گازی نیروگاه آریان زنجان خبر داد. «غدیس» هم قرارداد ۱.۵ میلیون دلاری صادرات کنسانتره سیب منعقد کرد. «لبوتان» از افزایش سرمایه ۴۶۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت خود رونمایی کرد. سرمایه گذاری غدیر هم افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از سود انباشته را کدال کرد.
هلدینگ خلیج فارس قصد واگذاری ۶۷ درصد از سهام پتروشیمی هرمز خلیج فارس را به مبلغ پایه ۳.۸ هزار میلیارد تومان آگهی کرد. «غگلپا» آگهی مناقصه عمومی خرید کره گیاهی را منتشر کرد.
قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. براساس این قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته و آورده نقدی با سلب حق تقدم (کاهش سود مشمول مالیات تا سقف مبلغ افزایش سرمایه) دائمی شد و در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، مهلت استفاده از حق تقدم از ۶۰ روز به ۳۰ روز و مهلت فروش حق تقدم های استفاده نشده از ۳۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافت. معاون سازمان خصوصی سازی اعلام کرد امسال ۱۰ شرکت دولتی از طریق بازار سرمایه واگذار خواهند شد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس، هواپیمایی کیش، مجتمع صنعتی اسفراین، وفولاد اسفراین و آلومینای جاجرود در دستور واگذاری قرار دارند.
در این هفته شرکت های زیادی صورت های مالی ۱۲ ماهه خود را روانه کدال کردند. ساوه به ازای هر سهم ۱۶۲۴ تومان شناسایی کرد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده خواهد شد، اعلام کرد که یک تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی های تولیدکننده بنزین اختصاص می‌یابد. محمدامین قبادی، دبیر انجمن داروسازان تهران با ذکر اینکه تولید خیلی از داروها در ایران متوقف شده اعلام کرد که ذخیره خیلی از داروها به زیر ۳ ماه می‌رسد.
در این هفته شرکت های زیادی صورت های مالی ۱۲ ماهه خود را روانه کدال کردند. ساوه به ازای هر سهم ۱۶۲۴ تومان شناسایی کرد. «دتماد» هم ۸۴۲ تومان به ازای هر سهم ساخت. نماد تازه وارد «نخریس» ۲۵۷ تومان سود محقق کرد. «سپیدار» که در چند وقت گذشته بازدهی خوبی نصیب سهامداران خود کرده بود به ازای هر سهم ۹۵۶ تومان محقق کرد. فولاد فجر امیرکبیر هم ۱۱۹ تومان محقق کرد. «رتاپ» ۲۲ تومان محقق کرد.
در مجامع برگزار شده این هفته «هجرت» ۳۱۰ تومان از ۴۴۱ تومان را تقسیم کرد. «اپال» تقسیم سود ۱۶۰ تومانی را از ۱۷۷ تومان داشت. «سغرب» هم ۹۴ درصد معادل ۵۷۰ تومان تقسیم سود داشت. «شدوص» ۷۰ تومان از ۷۷ تومان و «حتوکا» ۱۷ تومان از ۳۹ تومان را توزیع کردند.
دلار نیما بیش از هزار تومان افزایش نرخ داشت و به محدوده ۴۲ هزار تومان نزدیک شد. دلار بازار آزاد در محدوده ۶۱ هزار تومان در نوسان بود. قیمت ۴۱ میلیون تومان معامله می‌شود.
در بازارهای جهانی قیمت طلا همچنان در کانال ۲۳۰۰ دلار در هر اونس قرار دارد. قیمت نفت برنت بیش از ۴ درصد کاهش هفتگی را ثبت کرد و به کمتر از ۸۲ دلار در بشکه رسید. قیمت مس بعد از نوسان های مقطعی به کمتر از ۱۰ هزار دلار در تن برگشت. قیمت روی و سرب به ترتیب ۲۸۹۰ و ۲۲۳۲ دلار در تن در حال معامله است و قیمت هر تن آلومینیوم هم با افت ۵۰ دلاری به ۲۵۳۰ دلار در تن رسیده است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 495045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =