۳ صندوق نیکوکاری در آستانه ورود به بازار

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه که دارای ویژگی نیکوکارانه هستند، ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری است. همچنین سه صندوق سرمایه‌گذاری مجوز موافقت اصولی خود را از این سازمان دریافت کرده‌اند که در حال گذراندن مراحل مربوط به تأسیس، پذیره‌نویسی و فعالیت خود هستند.

به گزارش صدای بورس، سیاوش پرویزی‌نژاد درباره تعداد صندوق‌های نیکوکارانه گفت: تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه که دارای ویژگی نیکوکارانه هستند، ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری است. همچنین سه صندوق سرمایه‌گذاری مجوز موافقت اصولی خود را از این سازمان دریافت کرده‌اند که در حال گذراندن مراحل مربوط به تأسیس، پذیره‌نویسی و فعالیت خود هستند.
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بیان اینکه سازمان بورس پس از بررسی عملکرد و آسیب‌شناسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود، سه راه‌حل را برای توسعه کمی و کیفی این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به متقاضیان ارائه کرده است، تبیین کرد: اول اصلاح اساسنامه و امیدنامه این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابلاغ ساختار چند مدیر اجرا برای یک صندوق؛ در حال حاضر یک صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری می‌تواند، با چندین مدیر اجرا و در راستای چندین موضوع نیکوکارانه فعالیت کند؛ مورد دیگر اصلاح شیوه محاسبه سود سرمایه‌گذار و تخصیص منابع به مدیر اجرا.
این مسئله باعث می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند نرخ بیشتری سود به سرمایه‌گذاران نوع سوم پرداخت کنند و از مزایای بزرگ شدن صندوق استفاده بهینه را داشته باشند.
وی امکان انتقال سهام از اشخاص نیکوکار به صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری، در خارج از جلسه معاملاتی را سومین راه حل توسعه کمی کیفی عنوان کرد و افزود: یکی از موانع توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری ناآشنایی خیرین با سازوکار این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و نیاز به تبلیغ هر چه بیشتر ساختار و مکانیسم این صندوق‌ها احساس می‌شود به عبارتی توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا حد زیادی منوط به اصلاح فرآیندهای فرهنگی است به این صورت که مفهوم امر خیر به عنوان پدیده‌ای اجتماعی ترویج و نمود بیشتری داشته باشد.
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادامه داد: وجود رقبای قدرتمندتر و قدیمی‌تر در بازار که عموم جامعه اعتماد بیشتری به فعالیت آنها دارند، در جذب منابع توسط این نوع صندوق‌ها مؤثر است. توسعه این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمانی امکان‌پذیر است که مدیر صندوق انگیزه، وقت، انرژی و منابع انسانی کافی را به این نوع صندوق‌ها اختصاص داده و مدیران اجرای صندوق حداکثر همکاری را با مدیر صندوق در زمینه تبلیغات مذکور داشته باشند. شرایط کلی و حاکم بر بازار سرمایه نیز می‌تواند از محرک‌های تقویت یا تضعیف این نوع ابزارها تلقی شود.
گفتنی است مشارکت در صندوق‌های نیکوکاری معمولاً به این صورت است که سرمایه‌گذار با حفظ اصل پول و سرمایه خود، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌اش یا قسمتی از درآمد آنرا به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص می‌دهد. عواید حاصل از صندوق‌های نیکوکاری می‌تواند براساس امیدنامه‌ صندوق به موارد زیر اختصاص یابد:حمایت از دانشجویان دانشگاه‌ها، فعالیت‌های ورزشی،بیماران خاص، کودکان بی‌سرپرست و زندانیان جرائم مالی غیرعمد

شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 495041

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • عرضه سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

    عرضه سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

    محمود صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به برنامه هفتم توسعه، گفت که در این برنامه حکمی مبنی بر بازنگری و شفاف‌سازی اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان گنجانده شده است. وی افزود که حتما ۸۰ درصد سهام این صندوق در بورس عرضه خواهد شد تا شفاف‌سازی کامل محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =