بازار در سالگرد «تشکیل بی اعتمادی»

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در سالگرد نامه معروف نرخ خوراک که افشای دیرهنگام آن آتش به دامن اعتماد بازار انداخت همچنان در این آتش می سوزد.

رضا سلیم در گفت و گو با «صدای بورس» آنچه امروز در تالار شیشه‌ای گذشت را تشریح کرد و در رابطه با تاثیرات نرخ دلار نیمایی، گفت: به طور کلی ثبات و کاهش نرخ دلار نیمایی می‌تواند لطمه بسیاری بر واحد های تولیدی کشور وارد کند. خوشبختانه در آغاز هفته جاری دلار نیمایی در مدار صعودی قرار گرفت و بازگشایی آن در نرخ و حوالی ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود. امید می‌رود که روند صعودی با شیب بیشتر و بدون وقفه ادامه پیدا کند و گپ بین دلار نیما و ارز آزاد کاهش پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور یقین اختلاف ۵۰ درصدی دلار نیمایی و بازار آزاد سبب توزیع رانت می‌شود و آثار مخربی را برای صنایع کشور به ویژه صنایع بورسی به همراه دارد. از سویی دیگر می‌بایست محرک اصلی بازار را نرخ نیما در نظر گرفت. همچنین در روز جاری عمده نماد ها در محدوده صفر تابلو معامله شدند و صنعت پیشتازی را در معاملات امروز بازار سرمایه شاهد نبوده ایم و پایین بودن ارزش معاملات اجازه حرکت به بازار را نمی‌هد.

سلیم در رابطه با نزدیک شدن به سالگرد بحران ۱۷ اردیبهشت و نامه معروف نرخ خوراک پتروشیمی ها، گفت: در حال حاضر نزدیک به سالگرد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ قرار داریم که می‌توان گفت یکی از نقاط عطف بی اعتمادی در بازار در آن روز رقم خورده است. نامه ای که در خصوص نرخ گاز صنایع در آن تاریخ منتشر شده بود و طی دو روز بیش از ۸ هزارمیلیارد تومان پول حقیقی افراد مطلع از بازار خارج شد که دوماه بعد از آن فعالان بازار متوجه این نامه شدند و به افت شاخص پی بردند که متاسفانه بعد از یک سال در رابطه با برخورد و جریمه افراد متخلف از سوی سازمان بورس انجام نشده است.

وی به دیگر موارد حاکم بر بی اعتمادی بازار اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ارزش پایین معاملات شایعات مالیاتی در خصوص شرکت ها و صندوق ها است که طبق اخبار احتمال اصلاح آن افزایش یافته است یا به عنوان مثال افزایش نرخ برق شرکت های سیمانی که انتهای سال منتشر شد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهارداشت: در مجموع می‌توان گفت افزایش پیش بینی پذیری و ثبات قوانین منطقی و واقعی سازی نرخ ارز شرکت ها در شرایط کنونی بهترین سیگنال برای بازار است که شرایط نشان دهنده این است که عزم راسخی در رابطه با این مسائل وجود ندارد.

کد خبر 494742

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =