تصمیم نهایی شورای عالی کار درباره حقوق کارگران

در حالی که به نظر می‌رسید که در جلسه دیروز شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران تجدیدنظر شود، اما آن‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، این جلسه بدون هیچ بحثی درباره اصلاح دستمزد به پایان رسید.

به گزارش صدای بورس،این در شرایطی است که دیروز دوباره از مطرح شدن پوششی تحت عنوان دستمزد ۱۵ میلیون تومانی صحبت می‌شد تا شاید شورای عالی کار تجدیدنظری درباره حقوق کارگران داشته باشد.

براسای گفته علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد. آخرین محاسبات رقم سبد معیشت را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

به گفته او، با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

بررسی مجدد مزد ۱۴۰۳

در این میان، اما دیروز خبر آمد که شورای عالی کار دیروز جلسه‌ای خواهد داشت تا برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ مجدد بررسی شود.

بر این اساس احتمال می‌رفت کت حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده است؛ زیرا با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که معاونت روابط کار دیروز از اعضای شورای عالی کار درخواست کرده تا در جلسه‌ای گردهم آمده و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شد خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

دستمزد تغییر نکرد

اما چه شد؟ نماینده کارفرمایان درباره جلسه روز گذشته شورای عالی کار گفته، جلسه خاصی نبوده و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان گفته جلسه خاصی نداشتیم و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 493477

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مصوبه افزایش دستمزد ۱۴۰۳ ابطال می‌شود؟

    مصوبه افزایش دستمزد ۱۴۰۳ ابطال می‌شود؟

    با وجود گذشت ۲۴ روز از سال جدید و تصویب لحظه آخری مصوبه افزایش ۳۵ درصدی مزد در پایان سال گذشته، همچنان حواشی بر سر نحوه تعیین دستمزد و رقم آن ادامه دارد و کارگران از درخواست برای ابطال مصوبه مزد سخن می‌گویند.

  • مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟

    مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟

    با نزدیک شدن به پایان فروردین ماه و در حالی که جامعه کارگری در انتظار اجرای مصوبه دستمزد است،گمانه‌زنی‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها درباره تغییر مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ مطرح شده و از برگزاری جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی مجدد مصوبه دستمزد خبر می‌دهند، این در حالی است که وزارت کار و کارفرمایان تشکیل چنین جلسه‌ای را تایید نکرده‌اند و هرگونه اصلاح و بازنگری در مصوبه دستمزد باید در قالب یک جلسه رسمی و به شکل سه جانبه باشد.

  •  حقوق واقعی کارگران چه رقمی است؟

    حقوق واقعی کارگران چه رقمی است؟

    یک فعال کارگری گفت: اقتصاد ما مریض است؛ مریض بودنِ اقتصاد یعنی آن‌کس که دلال است درآمدِ بیشتری دریافت می‌کند و آن‌که تولیدکننده است، درآمدِ کمتری دارد. مریض بودنِ اقتصاد یعنی آنکه پول بیشتری می‌گیرد، به راحتی از زیر بارِ پرداختِ مالیات شانه خالی می‌کند و آنکه درآمدِ کمتری دارد، باید مالیات بپردازد.

  • چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

    چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

    برای این که متوجه شویم ماجرای ارتباط وتاثیر حقوق و دستمزد در کشور دقیقا چیست، باید بدانیم که افزایش مالیات منجر به تورم می‌شود و افزایش تورم منتهی به افزایش فشار روی حقوق بگیران می‌شود. وقتی که مالیات‌ها افزایش پیدا می‌کند، صنوف مختلف تحت فشار قرار می‌گیرند. مالیات یا به شکل مستقیم از مصرف کننده (مالیات ارزش افزوده بیش از ۱۰ درصدی) صنوف و تولید کننده‌ها گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =