دفاع مشروط مجلس / تله‌ اقتصادی پیش پای سیاستگذار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نرخ مرکز مبادله بر اساس شرایط و وضعیت اقتصادی تعدیل نشود و بر روی عدد ثابتی بماند و اثر منفی در بنگاه‌ها را شاهد خواهیم بود که اثر آن وارد بازار سرمایه شود، نظام اقتصادی دوباره در تله گرفتار خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی، در گفت و گو با «صدای بورس »، با اشاره به اینکه مجلس از اصل موضوع راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران دفاع می‌کند، گفت: اگر مرکز مبادله ارز و طلای ایران کمک کند که نرخ‌های تعادلی منطقی‌تری در نظام اقتصادی شکل بگیرد و این نرخ‌ها با نرخ ارز ترجیحی که دولت سیزدهم اعلام کرده است، متفاوت باشد اما اگر نرخ مرکز مبادله بر اساس شرایط و وضعیت اقتصادی تعدیل نشود و بر روی عدد ثابتی بماند و اثر منفی در بنگاه‌ها را شاهد خواهیم بود که اثر آن وارد بازار سرمایه شود، نظام اقتصادی دوباره در تله گرفتار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن مواجه شده، این است که بین نرخ تسویه صادراتی شرکت‌های بورسی با نرخی که در بانک‌ها وجود دارد و در محیط پیرامونی از بازارهای رسمی اثر می‌گیرد، یک تفاوت فاحش به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ ارز مبادله که زمانی در سطح خوبی قرار داشت و توانستیم به آن استناد کنیم، به ارز ترجیحی دوم در اقتصاد ایران تبدیل شده که اگر استمرار پیدا کند، دوباره شرایط به روال گذشته بر می‌گردد و یک نرخ دیگر مثل ۲۸.۵۰۰ تومان دوم ایجاد می‌شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: در چنین شرایطی تفاوت بین دولت دوازدهم و دولت سیزدهم در این می‌شود که در دولت گذشته یک ارز ترجیحی وجود داشت اما در دولت کنونی با دو ارز ترجیحی مواجه هستیم و با نرخ‌های پلکانی روبه‌رو می‌شویم که شاید در آینده نرخ‌های سوم و چهارمی هم ایجاد شوند. بنابراین مرکز مبادله اگر خود را انطباق ندهد، نمی‌تواند مبنای تسویه قرار گیرد.

کد خبر 493198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =