کاهش تعرفه واردات بعد از ارائه مهلت به خودروسازان برای ارتقا کیفیت

یک کارشناس انرژی گفت: باید به خودروسازان فرصتی بدهیم تا به اصلاح کیفیت خودروها بپردازند. اگر توانستند در مدت زمان معقولی این کار را انجام دهند، ادامه فعالیت بدهند و اگر قادر به تولید خودروهای با کیفیت و با مصرف سوخت بهینه نیستند، تعرفه واردات را کاهش دهیم.

به گزارش صدای بورس،شواهد حاکی از آن است که ما حساسیتی نسبت به میزان مصرف بنزین در کشورمان نداریم. تا جائیکه حتی خودروهای وارداتی نیز مصرف بالایی دارند و به لحاظ بهینه سازی مصرف سوخت به کارمان نمی‌آیند.

بسیاری، راهکار را در استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی می‌دانند. به زعم آنان، دنیا به طرف استفاده از خودروهای با سوخت‌های جایگزین به جای سوخت فسیلی در حرکت است. آنان اعتقاد دارند، ما نیاز به یک جهش در صنعت خودروسازی کشور داریم تا به استانداردهای جهانی در میزان مصرف و امنیت خودروها برسیم.

کارشناسان معتقدند، کیفیت پایین خودروهای داخلی و مصرف بالای سوخت آن‌ها علت اصلی تبدیل شدن ما از صادرکننده‌ بنزین به واردکننده است. به زعم آنان، اگر در اسرع وقت اصلاحاتی همچون بهبود کیفیت خودروها، واردات خودروهای برقی و هیبریدی و... را به اجرا نگذاریم، در باتلاقی گیر می‌افتیم که نمی‌توانیم به راحتی از آن بیرون بیاییم.

به نظر می‌رسد، بستن درهای کشور به روی واردات خودرو و ایجاد فضای غیررقابتی در صنعت خودروسازی کشور در بروز مشکلات فعلی دخیل هستند. بسیاری راهکار را در واردات انبوه خودرو و ایجاد فضای رقابتی در کشور می‌دانند.

سیدمحمد میرهاشمی، کارشناس انرژی با تایید اینکه متهم ردیف اول ناترازی بنزین در کشور خودروهای با کیفیت پایین و پرمصرف هستند، اظهار داشت: الان حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌کنیم که اصلاح مصرف بنزین آن را به نصف کاهش می‌دهد. به این ترتیب، مازاد خواهیم داشت و می‌توانیم به صادرات بپردازیم.

وی ادامه داد:چیزی که در واقعیت شاهد هستیم این است که بی رویه بنزین را در کشور مورد استفاده قرار می‌دهیم و نه تنها از درآمدهای صادراتی این ماده‌ی ارزشمند محروم هستیم بلکه برای رفع نیازهای داخلی خود نیز مجبور به صرف ارز و واردات هستیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: این موضوع کاملاً درست است که خودروهای پرمصرف عامل اصلی بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور هستند و اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور کمک شایانی به حل مشکل خواهد کرد.

میرهاشمی گفت: واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور در شرایط غیررقابتی و گلخانه‌ای رشد کرده است. حالا که قرار است آن را اصلاح کنیم، باید سیاست گذاری‌های همه جانبه و دقیقی به اجرا بگذاریم. نمی‌توانیم یک شبه اعلام کنیم که درهای کشور را به روی خودروهای خارجی باز می‌کنیم و خودروسازی داخلی را تعطیل می‌کنیم. باید فرصتی به خودروسازان داخلی بدهیم و بر اساس سیاست‌های زمان بندی شده به سمت اصلاح صنعت خودروسازی کشور برویم.

وی ادامه داد: نیاز است قانونگذار در زمینه‌ی اصلاح صنعت خودروسازی کشور ورود کند و سیاست گذاری جدی در این حوزه داشته باشیم. باید به خودروسازان فرصتی بدهیم تا به اصلاح کیفیت خودروها بپردازند. اگر توانستند در مدت زمان معقولی این کار را انجام دهند، ادامه فعالیت بدهند و اگر قادر به تولید خودروهای با کیفیت و با مصرف سوخت بهینه نیستند، تعرفه واردات را کاهش دهیم. همچنین باید به سمت استفاده از سوخت جایگزین بنزین به عنوان سوخت دوم مانند برق و گاز طبیعی برویم و سهم بنزین در سبد سوختی را کم کنیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: به موضوع اصلاح صنعت خودروسازی کشور و مقابله با ناترازی بنزین باید به صورت یک سیستم و نه یک معادله نگاه کنیم. مثلاً، در این سیستم باید بررسی کنیم که ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی از کجا تأمین شود.

میرهاشمی تأکید کرد: قطعاً صنعت خودروسازی کشور نیاز به اصلاح دارد، زیرا طی سالیان طولانی مانند یک نوزاد با این صنعت برخورد کرده ایم و به همین دلیل رشد نیافته است. این رشد نیافتگی امروز به مشکل ناترازی بنزین، مسائل زیست محیطی و سلامتی و ایمنی منجر شده است. تمامی این موارد نیاز به چاره اندیشی دارد و باید از طریق سیاست‌های دقیق به آن‌ها بپردازیم.

منبع: برنا

کد خبر 492948

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جای خالی سیاستگذاری درست برای حل ناترازی بنزین

    جای خالی سیاستگذاری درست برای حل ناترازی بنزین

    علی‌رغم اینکه ایران در سال ۱۳۹۹، سه میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه صادر می‌کرد، اما در سال گذشته واردکننده بنزین شد، موضوعی که عوامل متعددی به عنوان دلیل آن ارائه می‌شود، اما نبود سیاستگذاری درست و جولان خودروهای پرمصرف از عوامل اصلی این کلاف سردرگم شناخته می‌شود.

  • کمبودی در توزیع لاستیک نداریم

    کمبودی در توزیع لاستیک نداریم

    رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن ضمن اشاره به توان تولید داخلی برندهای موجود در بازار و اینکه میزان عرضه لاستیک پاسخگوی نیاز بازار و تقاضا است، درباره قطعات یدکی تقلبی خودروها در بازار هشدار داد که مشتریان در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو حتما به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند.

  • زمان عرضه خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

    زمان عرضه خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

    رئیس سازمان توسعه تجارت از فروش خودروهای برقی وارداتی از اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

  • فروش گاز با قیمت صادراتی به خانوارهای پرمصرف

    فروش گاز با قیمت صادراتی به خانوارهای پرمصرف

    یک کارشناس انرژی گفت: در قالب طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی ،خانوارهایی که بر مصرف گاز خود کنترلی ندارند باید هزینه این مصرف را به قیمت صادراتی و بین المللی پرداخت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =