تاثیر سیاست‌های ارزی دولت بر بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه تاثیر نرخ جدید تسعیر ارز بر بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: اگر دولت برای جبران کسری بودجه خود قوانین جدید وضع نکند به طور یقیق نرخ جدید تسعیر ارز می‌تواند محرک بازار سرمایه شود.

علی بهشتی روی در گفت گو با «صدای بورس » به افزایش نرخ تسعیر ارز پرداخت و گفت : اتفاقی که برای بالا برن نرخ تسعیر ارز رخ داد آن را به رقم حدود ۴۰هزارو ۱۸۷ تومان رساند از این روی اهمیت دارد که می توان پیش بینی کرد نرخ دلار نیما که در حال حاضر معامله می شود یک شکاف ۲۰ الی ۲۵ درصدی را داشته در حال حاضر این شکاف به یک درصد رسیده است این خبر خوبی برای بازار سرمایه باشد تا نرخ دلار سامانه نیما به حدود ۵۰ هزار تومان برسد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه به این موضوع انتقاد دارند که نرخ دلار نیما با نرخ دلار آزاد که در حال حاضر تفاوت نزدیک به ۶۰ درصد دارد و این رقم رانتی است که بانک مرکزی به واردکننده ها می دهد که چیزی حدود ۴ برابر درآمد نفتی دولت که ۲۴۰۰ همت در سال است؛ از طرفی به طور یقین صادرات با این نرخ دلار نیما بی معنا خواهد بود اما وارد کننده به محض واردات کالای خود را در بازار با نرخ آزاد به فروش میرساند و سود قابل توجهی دریافت می کند.

بهشتی روی گفت : اگر از افزایش نرخ تسعیر ارز این پیش بینی را داشته باشیم که نرخ دلار نیما نیز افزایش پیدا می یابد صنایعی که صادرات محور هستند با فروش محصولات صادراتی در بورس کالا رشد خواهند داشت و حداقل برای ۲ یا ۳ دوره سود شناسایی کنند .

وی اظهار داشت : البته باید به این نکته توجه داشت این درحالی خواهد بود که دولت برای جبران کسری بودجه خود قوانینی وضع نکند که از این سود بخواهد مبلغی برای خود درنظر بگیرد چرا که در گذشته تجربه چنین قوانین یک شبه و تصمیمات ناگهانی و بدون پشتوانه منطقی را شاهد بوده ایم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری مهرآفرین تصریح کرد : اگردولت قوانین یک شبه وضع نکند صنایعی بورسی صادرات و دلار محور می توانند از این تصمیم منتفع شوند ، همچنین بانکی ها با توجه به نرخ تسعیرارز در بازار سرمایه روند مثبتی داشته اند. اگراین اتفاق رخ دهد می تواند یکی از عوامل محرک مثبت بازار سرمایه دانست.

کد خبر 492934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =