مسیر بازار جهانی کامودیتی به کدام سمت است؟

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی مسیر کامودیتی ها در بازار های جهانی را تشریح کرد و افزایش قیمت کامودیتی ها را بر کلیت بازار سرمایه موثر دانست.

هلن عصمت پناه در گفت وگو با «صدای بورس »شرایط کامودیتی ها را بررسی کرد و گفت : روند قیمت کامودیتی ها به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد بعنوان منابع طبیعی در روند رشد یا نزول مانند تورم ارزش دلار آمریکا میزان عرضه و تقاضا ، جنگ ، بلایای طبیعی و سیاست های پولی مالی کشور ها و سایرعوامل دیگر اشاره کرد.

وی ادامه داد : مشاهده کردید سال گذشته میلادی سال مناسبی برای کامودیتی ها نبود اما در سال ۲۰۲۴ انتظار می رود که شرایط برای کامودیتی ها بهبود یابد . مانند سال‌های گذشته عوامل تاثیرگذاربرکامودیتی ها شاهد مدل سیاست مالی انبساطی دولت مردان چین بودیم شدیدترین میزان کاهش نرخ بهره را درپیش گرفتند باعث تاثیر مثبت بر قیمت سنگ آهن فولاد و مس می شود همچنین بیماری کرونا اثراتی بر نرخ جهانی کامودیتی گذاشت.

عصمت پناه با اشاره به اینکه شرایط مناسبی برای فلزات اساسی در سال گذشته میلادی بجز مس و فولاد وسنگ آهن شاهد نبوده ایم، گفت : املاک و مستغلات بخصوص درکشور چین که بیشترین مصرف کننده فولاد است و رکود ساخت و سازی که به دلیل بحران های ایجاد و باعث شد تقاضای جهانی برای فولاد بالا برود وهمچنان شاهد کاهش تولید فولاد و صادرات آن در این کشور هستیم و این باعث میشود که تقاضا برای فولاد پا برجا بماند.

وی افزود : چین دراواخرسال ۲۰۲۳ با تحریک بازار مسکن این ۳ کامودیتی را قیمت صعودی نگه داشت و صنعت ساخت و ساز همچنین تعیین کننده قیمت دیگر فلزات است . ازدیگر متنغیرهای متاثر بر این صنعت است می توان بحث عرضه و تقاضا و فصل سرما و گرما حامل های انرژی نام برد . البته باید به این نکته توجه داشت در برخی مواقع قیمت تیرآهن وابسته به روند قیمتی نفت است.

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی تصریح کرد: درخصوص فلز مس که همچنان تقاضا برای این فلزبالا است چین قدرت زیادی در تولید فلزمس ندارد. این فلز در کشور شیلی و استرالیا ا به صورت بالا عرضه می شود به همین منظور تقاضا را برای باسازی خانه ها بالا نگه می دارد و درصنعت خودرو سازی بعنوان مهم ترین مصرف کننده این فلز و همچنین ارزش دلار، تمامی این موارد می تواند بر قیمت فلز مس تاثیر گذار باشند .

وی اظهار داشت : فلزروی به دلیل اینکه ظرفیت تولید در چین و اندونزی بالا است بالای ۶۰ درصد حجم تقاضایاین فلز را کشورچین به خودش اختصاص داده و قیمت آن به کنسانتره ، بحث صنعت املاک و مستغلات ، کاهش رشد اقتصاد جهانی به ویژه در کشورهایی مانند آمریکا شمالی و اروپا وابسته است . اگر با چشم انداز بلند مدت نگاه کنیم فلز روی کاربرد های در توربین های بادی ، صنعت خودور سازی دارد و میتواند شرایط مثبتی برای این فلز پیش بینی کرد این دو عامل در کنار یکدیگرباعث می شود قیمت ها ثابت بماند .

به گفته وی آلومینیوم بعنوان یک فلزپرکاربرد مخصوصا در صنعت خودروسازی میتواند یک شرایط متعادل روبه مثبت داشته باشد .

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی به روند طلا اشاره کرد و گفت : طلا براساس ۲ مولفه ، قیمت دلار و انس جهانی حرکت میکند این روزها هم شاهد هنرنمایی می کند به طوری که انس جهانی به بالای ۲۳۰۰ دلار رسیده است ، طلا سرمایه گذاری بلند مدت و ایمن است .

وی ادامه داد:هرچه که شاخص دلار امریکا تضعیف شود به سود طلا خواهد بود.در حال حاضر نیز باید منتظر گزارش اشتغال آمریکا و همچنین باید به تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره هم دقت کرد هرچند که داده های اقتصاد آمریکا شرایط خوبی دارد و نیازی به کاهش نرخ بهره ندارد اما در هر صورت این خوش بینی که به کاهش نرخ بهره ایجاد شده بود یک پیش زمینه ای برای رشد طلا محیا کرده و البته تنش های منطقه و خاورمیانه بر قیمت طلا بی تاثیر نبوده است.

عصمت پناه با تاکید افزایش قیمت کامودیتی ها را بر کلیت بازار سرمایه موثر دانست واظهارداشت: نقره هم به بالا ترین نرخ در ۲ سال گذشته بالای ۲۶ دلار رسیده که برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است .

مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی افزود: برای قیمت نفت در سال ۱۴۰۲ میانگین ۸۲ دلار در نظر گرفته شده است اما در اکتبر ۲۰۲۳ بالای این قیمت را به خود دید تنش های ژوپلوتیک درمناطق تولید کننده نفت ایجاد شد و تلاش های اپک پلاس برای محدود کردن عرضه و چشم اندازهای قوی انرژی به رشد قیمت نفت کمک کردند .

وی گفت : در سال جاری عوامل تعیین کننده روند قیمت نفت متفاوت است چرا که سناریو انتخابات آمریکا که ترامپ پیروزشود چه سیاست های را به دنبال بگیرد بسیار تاثیر گذار خواهد بود . نفت که به دلیل تحریم ها و هزینه ها جانبی در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار به چین که ۹۰ درصد نفت ایران را خریداری می کنداز طرفی مصرف داخلی هم بالا رفته پالایشگاه ها فرسوده شده بحث تنش غزه اتفاق افتاد تغییر در قیمت نفت ایجاد نکرد اما قیمت نفت در سال ۱۴۰۲ متاثرازکاهش تولید، تقاضا و تنش های منطقه بود.

کد خبر 492907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =