۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
بازار خط عوض کرد

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح علل ریزش بازار اولین روز معاملاتی هفته، به پیش‌بینی بازار فردا پرداخت.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته، با افت ۱۹ هزار و ۹۰۰ واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک افت ۱۶ هزار و ۲۸۷ واحدی را تجربه کرد. ارزش ۵۷۶ هزار معامله ۹۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل، ۳۹۸ واحد نسبت به روز گذشته افت داشت و به سطح ۲۵ هزار و ۱۸۰ واحد رسید. ارزش ۲۸۸ هزار معامله ۲۱۹ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

امیرحسین جنانی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در اوایل اولین روز معاملاتی هفته، ابتدای بازار معاملاتی سبز و مثبت را برای بازار داشتیم و هر چقدر که به پایان بازار نزدیک شدیم، شاهد خروج سنگین از بازار بودیم. در ابتدای روز شاهد واکنش مثبت و تقاضا در بخش سیمانی و بخصوص هلدینگ ثفارس و سیتا بودیم و امید بود که بازار به سمت مثبتی هدایت شود اما منفی شدن خودرویی‌ها به سایر صنایع سرایت کرد و در پایان، شاهد بازدهی منفی بیش از ۸۰ درصد بازار بودیم.

وی افزود: شاخص کل نیز ۰.۸۸ درصد افت را به ثبت رساند و سهم‌های بزرگ بازار نسبت به سهام‌های کوچک کمتر ریزش داشتند و علت آن، ناامیدی سهامداران نسبت به سهم‌های کوچک بود. و صحبت های مسئولان در خصوص تنش های منطقه ای منجر به تردید منفی در بازار شد اما حمایت‌های حقوقی از ریزش شدید در بورس جلوگیری کرد. به دلیل اتفاقات قابل پیش‌بینی شاهد خروج سرمایه از بازار به سمت بازار ارز و طلا بودیم و شاهد شکست تصمیمات بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز بودیم.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد در روزهای آتی که در فصل مجامع قرار داریم، شاهد استقبال از سهم‌هایی باشیم که سود تقسیمی خوبی خواهند داشت. نکته حائز اهمیت این است که برخی از نمادها، چشم‌انداز سودآوری خوبی ندارند و به طور سنتی مورد تقاضا هستند و ممکن است پس از مجمع، با ریزش روبه‌رو شوند.

جنانی تاکید داشت: همچنین افزایش نرخ ارز از محل نااطمینانی و ترس روزها، بر بازار سرمایه موثر نیست و حتی منجر به منفی شدن بازار هم می‌شود. چرا که بانک مرکزی به دلار نیما با نرخ ۴۰ هزار تومانی مصر است. به نظر می‌رسد فردا نیز، شاهد بازار منفی اما با حجم و شدت کمتر باشیم تا به تعادل برسیم.

نمادهای مثبت و منفی

۶۰ نماد بازار مثبت و ۵۹۴ نماد از میان ۶۸۸ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۸ درصد بازار سبز رنگ و ۸۶ درصد بازدهی منفی داشتند.

بیشترین‌ها

فزر، خودرو، ذوب و خگستر بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

ذوب، خودرو، شستا و خساپا بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای ثاصفا، بیوتیک، ومدیر و بگیلان بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

فملی بیشترین تاثیر مثبت و وبملت، اخابر و شستا بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار، نمادهای ذوب، خودرو، خگستر و فملی بیشترین تراکنش را داشتند.

خاور، آریا و آریان بیشترین تاثیر منفی و فزر بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و فزر، آردینه، خاور، و کرمان جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای ثاخت، وکار، شبهرن و کپشیر فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع برتر

گروه‌های تولید فلزات گرانبهای غیرآهن، مواد شیمیایی متنوع، کانی‌های فلزی و آهن و فولاد از صنایع برتر امروز بودند. همچنین صنایع سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و موسسات اعتباری و فراورده‌های نفتی و صنعت خودرو بیشترین تاثیر را روی شاخص کل داشتند.

صندوق‌های پیشرو

صندوق‌های بذر، هیوا، تکپاد و افق ملت بیشترین بازدهی را در میان صندوق‌های سهامی به ثبت رساندند. همچنین در میان صندوق‌های درآمد ثابت، صنهال، تداوم، طلوع و ثابت اکسیژن پیشروی در بازدهی بودند.

کد خبر 492795

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =