کارگزاری خلیج فارس ۱۰۰۰ میلیاردی شد

اواخر دهه ۸۰ با انتقال مالکیت به بانک قوامین و پس از آن ادغام در بانک سپه مسیر خدمت رسانی را طی کرده و سرانجام در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و با خرید کارگزاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد که از شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است،

به گزارش صدای بورس، کارگزاری خلیج فارس با سابقه تقریبی ۳۰ ساله در سال ۱۳۷۴ با نام کارگزاری امین‌نوین تاسیس و شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۳ با تغییرنام به کارگزاری آریانوین به فعالیت خود ادامه داد. اواخر دهه ۸۰ با انتقال مالکیت به بانک قوامین و پس از آن ادغام در بانک سپه مسیر خدمت رسانی را طی کرده و سرانجام در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و با خرید کارگزاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد که از شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است، امروزه با حداکثر توان در صنعت کارگزاری به ارائه خدمات می‌پردازد. در رابطه با فعالیت‌های این کارگزاری با میثم ایوبی، مدیر عامل کارگزاری خلیج فارس گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت کارگزاری را بیان کنید؟
کارگزاری تصمیم دارد تا با اخذ تمامی مجوزها، بسته‌های خدماتی خود را تکمیل کرده و در کوتاه مدت حضوری موثر در میان کارگزاران بازار سرمایه داشته و جایگاه خود را مطابق با شان و منزلت نام تجاری خلیج فارس تثبیت ‌کند. همچنین با توجه به استراتژی‌های بلندمدت کارگزاری، سعی برآن است تا در پایان بازه زمانی سه ساله، کارگزاری خلیج فارس در میان برترین کارگزاری‌های بازار قرار گیرد که امید داریم این امر به همت و حمایت مجموعه خلیج فارس و با اعتماد فعالان بازار دست یافتنی شود.

* تصمیمات و تنش‌های ناگهانی که بر اقتصاد وارد می‌شود چه تاثیری می‌تواند بر کارگزاری بگذارد؟
با توجه به اینکه بازار سرمایه مستقیماً از شرایط اقتصادی تاثیر می‌پذیرد و به همان نسبت شرایط بازار بر وضعیت درآمدی کارگزاری‌ها تاثیرگذار است، تصمیمات ناگهانی در حوزه اقتصاد، سیاست و ... می‌تواند فعالیت صنعت کارگزاری را تحت تاثیر قرار دهد. تغییرات ناگهانی نرخ بهره، تلاطم شدید نرخ ارز، تصمیمات خلق الساعه در مورد متغیرهای اثرگذار بر صنعت پتروشیمی (نظیر تغییر ناگهانی و یا تعیین نامناسب نرخ خوراک) یا صنعت خودروسازی (مانند بلاتکلیفی در عرضه خودروها در بورس کالا) نمونه‌هایی از تنش‌ها و تصمیماتی است که بازارسرمایه و به تبع آن صنعت کارگزاری را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

* در زمینه برنامه افزایش سرمایه خود توضیح دهید؟
کارگزاری خلیج فارس پس از انتقال مالکیت، سرمایه خود را به ۱۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داده و در نظر دارد طی چند مرحله میزان سرمایه خود را مطابق با برنامه‌های توسعه محور که منشعب از استراتژی‌های کلان سهامدار عمده است، افزوده و از مزایای این امر در راستای خدمات‌رسانی بهتر به بازار (بویژه بورس کالا) بهره برداری کند.

* آیا برنامه ای برای ایجاد صندوق دارید؟
همانطور که اشاره شد کارگزاری خلیج فارس در نظر دارد با تکمیل بسته ارائه خدمات کارگزاری که مستلزم اخذ همه مجوزهای مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار است، بهترین محصولات متنوع را در اختیار متقاضیان قرار دهد. ایجاد، مدیریت و بازارگردانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از ابزارهای جذب نقدینگی و مهار تورم است قطعاً در برنامه‌های راهبردی کارگزاری پیش بینی شده و موضوع اخذ مجوزهای آن‌ها با جدّیت فراوان درحال پیگیری است.

* قرار است عرضه کننده انحصاری خلیج فارس باشید یا خیر؟
تصمیم هلدینگ خلیج فارس برای خرید کارگزاری به عنوان بازوی عملیاتی بازار سرمایه، تعیین کننده اولویت اصلی فعالیت کارگزاری بوده است اما قطعاً وظایف شرکت کارگزاری در مقابل اهالی بازار سرمایه موردتوجه بوده و به موازات انجام عملیات مربوط به سهامداران کارگزاری، تمام تلاش خود را در راستای ایفای تعهدات خود در برابر سایر مشتریان و فعالان بازار سهام به کار خواهد گرفت.

* در مدت فعالیت‌تان با چه چالش‌هایی مواجه شده‌اید؟
آنچه در این مدت پس از انتقال مالکیت کارگزاری بعضاً مشکلاتی را ایجاد کرده است، موضوع طولانی بودن فرآیندهای اداری میان شرکت‌های کارگزاری با نهادهای ناظر است که البته نسبت به سال‌های گذشته بسیار قابل قبول‌تر شده اما تا حالت بهینه هنوز فاصله داریم. گفتنی است برخی ناهماهنگی های موجود بین نهادهای ناظر مختلف نظیر بورس‌ها، شرکت‌های کارگزاری را دچار چالش کرده و در روند انجام فرآیندها ایجاد تاخیر خواهد کرد.

* چالش های صنعت کارگزاری را چه می دانید؟
صنعت کارگزاری در این سال‌ها با توجه به استراتژی‌های توسعه‌ای که سازمان بورس اجرایی کرد، رشد کرده است و به تبع این رشد و توسعه چالش‌های بزرگتری را روبه‌روی خود دیده است. این توسعه برخی کارگزاری‌ها را با کمبود نیروی متخصص مواجه کرد. شایان ذکر است موضوع اخذ تسهیلات بانکی برای اعطای اعتبار به متقاضیان از بزرگترین چالش‌هایی است که یک شرکت کارگزاری با آن روبه‌رو است و در این سال‌ها عمده شکایات و پرونده‌هایی که در مراجع تشکیل شده مربوط به این حوزه بوده است. همچنین می‌توان به معضلاتی که از طرف نهادهای ناظر از طریق تصویب قوانین و دستورالعمل‌های بیش از حد سخت گیرانه شرکت‌های کارگزاری را تهدید می‌کند، اشاره کرد. رقابت غیرمنصفانه برخی از کارگزاری‌های فعال در صنعت که برخلاف قوانین و دستورالعمل‌های نهادهای ناظر صورت می‌گیرد هم می‌تواند به عنوان یک چالش در مقابل کارگزاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

  • نجمه آجربندیان - خبـرنــگار
  • شماره ۵۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 491653

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =