تصمیم گذرا و مقطعی

در ارتباط با توقف عرضه‌های اولیه‌، ظاهرا سازمان بورس با توجه به کم بودن ارزش معاملات، روند منفی و فرسایشی در بازار سرمایه به جمع بندی رسیده است.

در ارتباط با توقف عرضه‌های اولیه‌، ظاهرا سازمان بورس با توجه به کم بودن ارزش معاملات، روند منفی و فرسایشی در بازار سرمایه به جمع بندی رسیده است که عرضه‌های اولیه را متوقف کند. تشخیص مثبت یا منفی بودن این تصمیم با توجه به مکانیزم عرضه‌های اولیه انجام می‌شود.
در سال اخیر عرضه‌های اولیه در ابتدا با کشف قیمتی که توسط صندوق‌های سرمایه گذاری صورت می‌گرفت عرضه می‌شدند و در مرحله دوم در فرآیند عرضه اولیه، مابقی کدهای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند بر مبنای کشف قیمت صورت گرفته این سهم‌ها را خریداری کنند. شاید مبلغ چشم‌گیری در حدود ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان در یک عرضه اولیه جمع آوری می‌شود همانطور که مشابه آن را در ماه‌های گذشته تجربه کردیم اما نکته قابل توجه این است که این مبلغ به کدهای متعدد سرشکن می‌شود. به این معنی نیست که هر شخص حقیقی یا حقوقی یا یک صندوق سرمایه گذاری بخش قابل توجهی از منابع را به عرضه‌های اولیه اختصاص دهند.
به طور کلی در فرآیند عرضه‌های اولیه نکته مهم تاثیرپذیری مثبت بازار از عرضه اولیه است، زیرا اگر برای عرضه اولیه قیمت جذابی لحاظ شود نشاطی در بازار ایجاد شده، سهم در روزهای معاملاتی بعد از آن عمدتا با صفوف خرید همراه می‌شود و باعث ایجاد تحرکاتی در آن صنعت خواهد شد.
در شرایطی که معاملات فرسایشی و به نوعی روند بازار منفی است توقف در بحث آی پی او می‌تواند یک تصمیم گذرا برای عبور از این فضا باشد. البته نکته‌ مطرح این است که می‌توانستند صرفا عرضه‌های اولیه‌ای که همراه با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم است را محدود کنند زیرا این متد باعث می‌شود نقدینگی قابل توجهی از بازار جذب شود. همچنین می‌توان گفت در حال حاضر با توجه به روند معاملات در بازار سرمایه چنین عرضه‌هایی به صلاح نیست اما اینکه عرضه اولیه درکل متوقف شود تصمیم درستی نخواهد بود.
به نظر می‌رسد که این رخداد منفی است و پیشنهاد می‌شود مانند تمام بورس‌های شناخته شده و بزرگ این امکان به وجود آید که از قبل برنامه ریزی برای شرکت‌هایی که مقرر است عرضه اولیه شده و در بازار سرمایه معرفی شوند صورت گرفته و افشا شود که عموم سرمایه‌گذارها بدانند در طول یک هفته تا یک ماه آتی چه عرضه‌های مقرر است که صورت گیرد. در مجموع به نظر می‌رسد این تصمیم گذرا بوده و در هفته‌های پیش رو مورد بازبینی قرار گیرد.

  • فرشید زرین کیا - مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش
  • شماره ۵۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 491651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =