«رافزا»  هلدینگ می شود

مدیر عامل شرکت رایان هم افزاگفت: مهم‌ترین برنامه در دستور کار شرکت‌ رایان‌هم‌افزا، تأسیس هلدینگ خدمات فناوری بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، حجت اله فرهنگیان، مدیر عامل شرکت رایان هم افزا در نشست خبری با بیان اینکهمهم‌ترین برنامه در دستور کار شرکت‌ رایان‌هم‌افزا، تأسیس هلدینگ خدمات فناوری بازار سرمایه است، گفت:«رافزا» موفق به اخذ سه مجوز شامل پردازش اطلاعات، پرداخت‌ یاری و حوزه سرویس و API برای ایجاد هلدینگ شده است.

وی ادامه داد: افزایش ارزش سهام شرکت، بهبود عملکرد مالی، دسترسی به منابع بیشتر، کاهش ریسک و... از جمله فوایدی است که تأسیس هلدینگ برای این شرکت دارد.

مدیر عامل شرکت رایان هم افزا گفت: روند سوددهی و درآمد رافزا نسبت‌ به سال‌های گذشته افزایشی بوده است. بر این اساس در حال حاضر شرکت‌ رایان‌هم‌افزا تصمیم بر تاسیس هلدینگ دارد و در همین راستا جهت دریافت مجوزهای پردازش مالی، پرداخت‌یاری و api سرویس برای ایجاد هلدینگ اقداماتی انجام شده است.

وی افزود:‌ رایان‌هم‌افزا با راهکارهای یکپارچه خود و امکان دسترسی آسان به اطلاعات تجمیع شده در هر زمان و نقطه و با حفظ یکپارچگی و اکوسیستم واحد، پاسخگوی نیازهای مشتریان است. همچنین با ایجاد مرکز داده‌ی اختصاصی (Dedicated Data Center) در داخل کشور و عرضه‌ راه‌حل خود به صورت خدمت نرم‌افزاری (Software as a Service)، به منظور جلب اعتماد و افزایش بهره‌وری فناوری اطلاعات در این صنعت، گام نهاده است. این شرکت با میزبانی راه‌حل جامع متمرکز (Data Intensive Total Solution) خود در این مرکز داده، مشتریان خود را از صرف هزینه برای تجهیزات سخت‌افزاری، افزایش تعداد کارکنان و درگیر شدن با متخصصین فناوری اطلاعات بی‌نیاز کرده است. با در اختیار داشتن راه‌حل جامع متمرکز، معضل پراکندگی و گسست اطلاعات (Data Fragmentation) ریشه کن شده و کنترل عملیات، تهیه‌ی گزارشات و پردازش اطلاعات، بدون تحمیل پیچیدگی‌های فنی و خطاهای انسانی، امکان‌پذیر خواهد بود.

فرهنگیان در رابطه با ترکیب سهامداران گفت: رایان هم‌افزا با ترکیب سهام‌دارای ۳۲ درصد تامین سرمایه سپهر، ۲۶ درصد تامین سرمایه نوین، ۱۴ درصد شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، ۳ درصد گروه توسعه مالی مهرآیندگان و ۲۵ درصد سایر سهام‌داران، به طور مستقیم بیش از ۲۱۵ نیروی انسانی در اختیار دارد که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ همت سرمایه مدیریت شده در بستر بیش از ۷۰ محصول در زیر سامانه‌های آن گردش دارد. با قابلیت اتصال همزمان بیش از ۲۰۰ هزار نفر به سامانه معاملات رایان‌هم‌افزا، میزبان بیش از شش میلیون کاربر و سرمایه‌گذار برخط و همچنین عملیات بیش از ۲ میلیون معامله‌گر برخط است.

وی ادامه داد: رایان‌هم‌افزا تا امروز میزبان ۷۴ کارگزاری بورس و اوراق بهادار از بین ۱۱۸ کارگزاری (۶۳ درصد سهم بازار)، ۷۰ کارگزاری بورس کالا (۷۳ درصد بازار )، ۶۸ کارگزاری در حوزه معاملات بر خط (۶۱ درصد)، ۳۰ شرکت سبدگردانی (۳۶ درصد) و ۲۵۸ صندوق سرمایه‌گذاری (۵۷ درصد) بوده که این سهم از بازار بیانگر اعتماد بالای فعالان بازار سرمایه به این شرکت است.

عملکرد رایان در سال ۱۴۰۲

فرهنگیان افزود: در سال ۱۴۰۲ ارونمایی و عرضه محصولات موثری را به بازار سرمایه کشور داشتیم. از جمله خدمات و محصولات راه‌اندازی شده در سال ۱۴۰۲ می‌توان به شروع ارائه خدمات به صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با صندوق کاریزما اشاره کرد که جدیدترین صندوق مجوز گرفته از سازمان بورس است‌. این صندوق با مدیریت حرفه‌ای و هدفمند، ضمن ایجاد تنوع‌ در ترکیب دارایی‌ها، سعی در کسب بازدهی مناسب برای دوران بازنشستگی دارد.

وی ادامه داد: مشتقه سبد و مشتقه صندوق نیز در حال حاضر به بازار سرمایه ارائه شده است.گواهی سپرده شمش طلا نیز از دیگر دستاوردهای رایان‌هم‌افزا در سال ۱۴۰۲ بوده است. «هوش‌یار» نیز به عنوان اولین محصول برای پالایش، تیم‌سازی و در نهایت افزایش و ایجاد درآمدهای جدید و کسب مزیت رقابتی در حوزه وفادارسازی مشتریان کارگزاری‌های بازار سرمایه عرضه شده است.

فرهنگیان گفت: برگزاری رویدادها از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت در سال ۱۴۰۲ بود. بر این اساس رایان‌هم‌افزا با هدف آگاهی بخشی بیشتر و بهبود سطح خدمت‌رسانی به مشتریان، برگزاری سری نشست‌هایی را با عنوان «رایان‌گپ» در ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد. سال گذشته با توجه به نوع بازار نگرانی‌هایی درخصوص برگزاری نشست‌هایی از این دست بود که ممکن است منجر به هم‌افزایی نشود اما برخلاف انتظارات، رویداد «رایان‌گپ» مورد توجه قرار گرفت. سری نشست‌های «رایان‌گپ»، دو بار در هر ماه و در محل شرکت رایان ‌هم‌افزا میزبان مشتریان بخش‌های مختلف خدمات این شرکت بود. نخستین رویداد «رایان‌گپ» در ۲۹ آبان ماه با هدف آگاهی بخشی بیشتر و بهبود سطح خدمت‌رسانی به مشتریان آغاز شد.

وی ادامه داد:در مدت زمانی حدود سه ماه شرکت رایان هم‌افزا موفق به برگزاری شش نشست با محوریت آخرین تغییرات سامانه‌های رایان هم‌افزا، انواع مغایرت‌گیری روزانه در واحدهای مالی، مغایرت مربوط به تسویه سپرده‌گذاری با عملکرد شعب و کنترل‌های روزانه سیستم رایان‌ هم‌افزا در کارگزاری‌ها؛ آخرین تغییرات بک آفیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین آخرین تغییرات بک آفیس کارگزاری‌ها برای مشتریان خود شد.برگزاری این رویداد در سال ۱۴۰۳ هم ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت رایان هم افزا تصریح کرد: هم‌چنین رایان‌هم‌افزا میزبان نخستین رویداد هوش‌تجاری بازار سرمایه با حضور بیش از ۲۰۰ میهمان از فعالان بازار سرمایه و مسئولان در اوایل بهمن ۱۴۰۲ بود. در حاشیه این رویداد از سامانه هوش‌تجاری رایان‌هم‌افزا «هوش‌یار» معرفی شد.

روند صعودی درآمدهای رافزا

مدیرعامل رافزا گفت: درآمدهای رایان حدود ۳۰ درصد بر اساس پیش بینی بودجه رشد کرد. همچنین «رافزا» از ابتدای سال مالی تا پایان دوره مالی منتهی ۳۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۷۵ میلیارد و ۴۰۹ میلیون تومان درآمد داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است.

بارزترین محصولات

فرهنگیان گفت: در حال حاضر رایان هم‌افزا بیش از ۷۰ محصول در زیر سامانه‌های خود برای ارائه به مشتریان دارد که شامل سامانه کارگزاری بورس و فرابورس، سامانه کارگزاری بورس کالا و انرژی، معاملات برخط گروهی(رکسار)، سامانه معاملات برخط آتی کالا.

وی ادامه داد: اپلیکیشن رایان همراه نیز امکان اتصال به کارگزار و مشاهده اطلاعات بازار بورس را در لحظه فراهم می‌کند و تمامی ابزارهای لازم جهت خرید و فروش سهام را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

فرهنگیان ادامه داد: راهکار جامع مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک؛ یک پایگاه داده‌ یکپارچه برای گزارش‌گیری، تحلیل هزینه‌ها و کنترل سرمایه‌گذاری به تحقق ارزش‌ افزوده را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. همچنین، نیازهای سرمایه‌گذاران، مدیران صندوق، حسابرس، ضامن، متولی و نهادهای نظارتی در این راهکار لحاظ شده است. سامانه مدیریت سبدگردانی شرکت رایان‌هم‌افزا بر اساس آخرین دستورالعمل های ابلاغ شده از سازمان بورس اوراق بهادار طراحی و پیاده‌سازی شده‌ است و با استفاده از آن دسترسی به گزارشات به صورت برخط امکان‌پذیر است. راهکار بانکی یکپارچه رایان‌هم‌افزا نیز راهی برای انجام فعالیت‌های کارگزاری در شعب بانک، مدیریت و انتقال وجوه در سامانه‌های مرتبط با بازار سرمایه است.

مدیر عامل شرکت رایان هم افزا افزود: پیکاپ یک سامانه نرم‌افزاری یکپارچه بین بازار سرمایه و پول به عنوان دو رکن اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این سامانه با قابلیت تحت‌وب بودن،اتصال مشتریان شعب بانکی به بازار سرمایه و امکان خرید و فروش سهام و گواهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر امکانات مورد نیاز مشتریان آن ها را بدون حضور در دفاتر کارگزاری فراهم کرده است. همچنین این سامانه به دلیل یکپارچگی با سیستم‌های کارگزاری فرایند مدیریت ثبت، بررسی و تهیه گزارشات مورد نیاز را فراهم کرده است.

فرهنگیان همچنین اظهار داشت: کاربران می‌توانند با استفاده از وب‌اپلیکیشن همراه‌صندوق از امکانات گسترده‌ای مانند مشاهده تغییرات قیمت، امکان ثبت درخواست صدور از طریق درگاه آنلاین، ثبت درخواست صدور و ابطال و ویرایش درخواست استفاده کنند.

وی ادامه داد: رایان‌هم‌افزا با استفاده از سامانه مودیان بر اساس الزامات اخیر سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات را دسته‌بندی کرده و در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌دهد.

پشتیبانی و وفادارسازی مشتریان

فرهنگیان گفت: در بخش پشتیبانی درصد رضایت از پشتیبانی در بخش صندوق، کارگزاری و سبدگردانی و کالا بیش از ۹۵ درصد بوده است. همچنین بر اساس یک نظرسنجی، حدود ۸۵ درصد ‌از مشتریان از نحوه پاسخگویی کارشناسان رایان هم‌افزا ابراز رضایت کرده‌اند و این امر باعث شده رایان‌هم‌افزا تیم تولید و پشتیبانی خود را تیمی دقیق و بی‌درنگ بداند.

برنامه‌های آتی «رافزا»

فرهنگیان در رابطه با برنامه‌های آینده رافزا گفت: از جمله برنامه‌های آتی رایان‌هم‌افزا در بخش تولید می‌توان به اصلاح و بکارگیری متدولوژی های چابک در فرآیند تولید، توسعه و ارتقایUI وBackEnd محصولات فعلی بر اساس نیازهای بازار، اصلاح و توسعه سرویس های API، اصلاح ساختارهای تولید جهت افزایش ظرفیت تولید و بهره وری، عملیاتی کردن وب اپلیکیشن صندوق، طراحی و پیاده سازی سامانه ی صندوق های اهرمی، چند نیکوکاری، بررسی و ورود به حوزه های بلاک چین و سازوکارهای این حوزه جهت توسعه محصولات و ورود به بازار های جدید، کارایی و ظرفیت پردازشی، ایجاد افزونه های معاملات آپشن سهام، آتی سهام و معاملات گواهی سپرده بورس انرژی (ارزی) در سامانه های برخط، ایجاد افزونه ی آتی کالا و اقدامات نظارتی در سامانه ی کارگزاری و بازنویسی محاسبات ان ای وی در سامانه صندوق اشاره کرد.

وی ادامه داد: سیستم پرداخت‌آنی (رایان‌بان) نیز از دیگر محصولات راه‌اندازی شده در سال ۱۴۰۲ است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ از حالت ازمایشی خارج شده و عملیاتی می‌شود و در ماه‌های پایانی سال هم بر روی توسعه یک سامانه API اختصاصی برای رشد سامانه‌های همکار رایان‌هم‌افزا تمرکز کردیم و با توجه به اقبال عمومی به پرداخت الکترونیک به سمت ایجاد یک درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند (Smart IPG) برای پایداری اکوسیستم پرداخت رایان خواهیم رفت.

فرهنگیان در رابطه با توثیق نیز گفت: با همکاری بانک صادرات و تامین سرمایه سپهر سرویس توثیق به عنوان یک ابتکار در حوزه خدمات مالی نیز آماده بهره‌برداری است. این سرویس برای افراد حقیقی و حقوقی شرایطی را فراهم می‌کند که با توجه به میزان ارزش روز صندوق اقدام به توثیق آن و استفاده از آن در سایر ارگان‌ها نظیر قوه‌ قضاییه و... بپردازند.

کد خبر 491635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =