۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ابتدای راه خود به دنبال یک بازار مالی مناسب هستند. بورس و ارز دیجیتال دو نمونه از بازارهای مالی محبوب هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ابتدای راه خود به دنبال یک بازار مالی مناسب هستند. بورس و ارز دیجیتال دو نمونه از بازارهای مالی محبوب هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند.

در ابتدا که بازار ارزهای دیجیتال وجود نداشت، اغلب مردم از بورس برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کردند، اما با ظهور بازار ارزهای دیجیتال رویه تغییر کرده است و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با کریپتو آشنایی نداشته باشد.

هر یک از این بازارها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای فعالیت هستند. اما سؤال اصلی اینجاست که بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ در این مقاله بورس و ارز دیجیتال را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین بازار مالی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید.

مهمترین تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال

بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

تفاوت بورس و ارز دیجیتال

برای انتخاب عاقلانه بین بازار بورس و ارز دیجیتال باید تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی بشناسید. شناخت تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به این دو داشته باشید و مناسب‌ترین بازار مالی را برای انجام معاملات انتخاب نمایید. به‌طور کلی مهم‌ترین تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

  • ریسک

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پر هیجان با نوسان بالا است به همین جهت ریسک زیادی دارد. اما بازار بورس چنین نیست و نوسان قیمتی روزانه آن ۵ الی ۱۰ درصد است. بنابراین بازار بورس ریسک کمتری دارد و برای سرمایه‌گذاری کم ریسک مناسب است.

  • نقدینگی

کریپتو یک بازار بین‌المللی است و به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند به همین جهت میزان نقدینگی بالایی دارد. اما بازار بورس به دلیل فعالیت در ساعات اداری و وجود صف‌های متعدد خرید و فروش با محدودیت در نقدینگی همراه است. شما در بازار ارزهای دیجیتال هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی‌های خود را بفروشید و نقد کنید اما در بازار بورس باید صف‌های خرید یا فروش جمع شود تا معاملات شما ثبت شود.

  • کارمزد معاملات

کارمزد معاملات در بازار بورس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال بیشتر است. در بازار بورس به ازای هر خرید و فروش باید ۱.۵ درصد از سرمایه معامله را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنید. این موضوع باعث می‌شود که در معاملات پر حجم، پول زیادی را بابت کارمزد به کارگزاری پرداخت نمایید. اما در بازار ارز دیجیتال نرخ کارمزد در وضعیت مطلوبی قرار دارد و شما می‌توانید معاملات خود را به‌راحتی انجام دهید.

  • ساعات فعالیت بازار

بورس و ارز دیجیتال از لحاظ ساعات فعالیت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بازار ارز دیجیتال به‌صورت ۲۴ ساعته باز است و شما هر زمان که خواستید، می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. با پیدا کردن بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه می‌توانید هر روز سود قابل توجهی از بازار کریپتو به دست آورید، اما بازار بورس ساعت فعالیت مشخصی دارد و تنها از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ می‌توانید معامله کنید. از طرفی بازار بورس در روزهای تعطیل و جمعه‌ها نیز تعطیل است پس فعالیت در بازار بورس با محدودیت همراه خواهد بود.

  • نوع معاملات

در بازار بورس معاملات به‌صورت مستقیم در کارگزاری انجام می‌شود. در واقع شما با خرید و فروش سهام در بازار بورس سود خواهید کرد. در بازار ارزهای دیجیتال شرایط فرق می‌کند چرا که شما راه‌های مختلف برای انجام معاملات دارید و با توجه به تخصص و دانش خود می‌توانید روش دلخواه را انتخاب کنید. نوع معاملات در بازار کریپتو به‌صورت اسپات، فیوچرز، مارجین و کپی ترید است.

  • قانونی بودن بازار

بازار بورس به‌طور قانونی و تحت نظارت قوانین کشور انجام می‌شود به همین جهت هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند، اما بازار ارز دیجیتال علیرغم بین‌المللی بودن هنوز به‌صورت قانونی در نیامده است چرا که برخی از کشورها استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند.

میزان بازدهی

بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

تفاوت بورس و ارز دیجیتال در میزان بازدهی

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پر نوسان است و ریسک‌های مربوط به خود را دارد. با این حال سابقه نشان داده است که سرمایه‌گذاری بلند مدت روی ارزهای دیجیتال مستعد رشد، بازدهی عالی به همراه دارد؛ به‌عنوان مثال بیت کوین از زمان پیدایش خود چندین میلیون درصد سود کرده است. بازار بورس نیز بازدهی خوبی دارد اما در مقایسه با کریپتو چندان به چشم نمی‌آید. این بازار مالی برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کم ریسک دارند مناسب است. برای آموزش کامل ارز دیجیتال و مسائلی مانند تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش بلاگ ایرانیکارت را مطالعه کنید.

تاثیر اخبار و تحلیل

بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

اخبار و تحلیل‌ها دو مولفه تاثیرگذار بر بازارهای مالی هستند. اخبار نقش موثری در بازار ارزهای دیجیتال دارد به گونه‌ای که در برخی بازه‌های زمانی اخبار ارز دیجیتال می‌تواند مسیر بازار را به کلی عوض کند. این دو مولفه در بازار بورس نیز تاثیرگذار هستند اما به قدری نیست که ریتم معاملات سرمایه‌گذاران را به هم بزند.

بورس و ارز دیجیتال چه شباهت‌هایی با هم دارند؟

بازار ارزهای دیجیتال و بورس از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال در یک سری موارد نیز شبیه یکدیگرند. در این بخش شباهت‌های بورس و ارز دیجیتال را برای شما شرح می‌دهیم.

  • عرضه و تقاضا: هر دو این بازارها بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرند. هر چقدر میزان عرضه بیشتر شود، قیمت دارایی‌ها کاهش یافته و زمانی که میزان عرضه کاهش یابد، قیمت دارایی‌ها افزایش خواهد یافت.
  • ریسک ضرر: همه بازارهای مالی از جمله بورس و ارز دیجیتال از ریسک ضرر در امان نیستند. هر چند این دو از لحاظ ریسک‌پذیری و نوسانات قیمتی متفاوت هستند اما در آخر احتمال ضرر کردن در هر دو بازارها وجود دارد.
  • عرضه اولیه: در بازار بورس و ارز دیجیتال شاهد ارائه عرضه اولیه هستیم. عرضه‌های اولیه یک راه مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.
  • وابستگی به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال: برای فعالیت در بازار بورس و ارز دیجیتال باید از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده کنید.
  • وجود واسطه برای معاملات: برای انجام معاملات بورس و ارز دیجیتال به یک واسطه نیاز است. برای معاملات ارزهای دیجیتال از صرافی و برای معاملات بازار بورس از کارگزاری استفاده می‌شود.

معایب معامله در بورس و ارز دیجیتال

بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

معایب معامله در بورس و ارز دیجیتال

برای پاسخ دادن به سؤال بورس بهتر است یا ارز دیجیتال باید معایب هر یک از این بازارهای مالی را بشناسید.

معایب معامله در بورس

بازار بورس یکی از بازارهای مالی کم ریسک است و طرفداران زیادی دارد. این بازار مالی معایبی هم دارد:

  • محدودیت زمانی برای خرید و فروش
  • اجباری بودن فرایند احراز هویت برای انجام معاملات
  • دریافت کارمزد بالا برای انجام معاملات
  • یک طرفه بودن بازار بورس
  • بازدهی کم در مدت زمان کوتاه

معایب معامله در ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار محبوب جهانی است. با این حال یک سری معایب خاص نیز دارد. این معایب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دارای ریسک بالا به دلیل نوسانات شدید قیمتی
  • عدم تنظیم قانون مشخص برای ارزهای دیجیتال
  • امکان هک کیف پول و صرافی ارز دیجیتال

معامله در بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

بورس و ارز دیجیتال دو نمونه از بازارهای مالی پرطرفدار هستند که برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. هر یک از این بازارهای مالی مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نوبه خود گزینه مناسبی برای فعالیت هستند.

بورس یک بازار قانونی تحت حمایت کشور است که ریسک پایینی دارد؛ بنابراین افرادی که ریسک‌پذیر نیستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بورس سود خوبی به دست آورند. در نقطه مقابل کریپتو یک بازار مالی جهانی است که میزان نقدینگی بالایی دارد و به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.

اگر جزو افراد ریسک‌پذیر هستید و دانش کافی برای فعالیت در بازارهای مالی را دارید، فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بهترین گزینه برای شما خواهد بود چرا که می‌توانید سود قابل توجهی از این بازار بیرون بکشید. ایرانیکارت به‌عنوان صرافی پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال با پشتیبانی از ۱۰۰۰ رمز ارز مختلف شرایط لازم برای خرید امن و آسان ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است.

کد خبر 491179

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =