فرق بیت کوین کش و بیت کوین در چیست؟

بیت کوین (BTC) مدت‌هاست که در تخت پادشاهی ارزهای دیجیتال نشسته و از رتبه اول محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال پایین نمی‌آید. با این حال بسیاری معتقدند محبوبیت این ارز دیجیتال نمی‌تواند دلیلی برای بی‌نقص بودن آن باشد.

به گزارش صدای بورس؛ این بود که در سال ۲۰۱۷ گروهی از توسعه‌دهندگان گرد هم آمدند و یک فورک از بیت کوین به نام بیت کوین کش با نماد BCH ایجاد کردند. در واقع، بیت کوین کش به وجود آمد تا کاستی‌های بیت کوین از نظر سرعت، امنیت و هزینه را بهبود ببخشد و تراکنش‌های ارزان‌تری را برای کاربران فراهم آورد.

اگر شما نیز از آن دسته تریدرهای کنجکاو هستید و می‌خواهید بیشتر درباره فرق بیت کوین کش و بیت کوین در چیست بدانید، این مقاله برای شما مناسب خواهد بود.

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که با هدف رفع نیاز به مقامات مرکزی مانند بانک‌ها یا دولت‌ها ایجاد شد. BTC که در سال ۲۰۰۹ توسط یک توسعه‌دهنده مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد، اولین و با ارزش‌ترین شرکت در کلاس نوظهور دارایی‌های معروف به ارزهای دیجیتال است. این رمزارز از فناوری بلاک چین برای پشتیبانی از تراکنش‌های همتا به همتا بین کاربران در یک شبکه غیرمتمرکز استفاده می‌کند. البته بیت کوین بلاکچین اختصاصی خود را نیز طراحی کرد که اولین نمونه عملی از فناوری بلاکچین در جهان بود.

کاربران در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها را از طریق فرآیندی به نام استخراج تأیید می‌کنند که برای سازگار بودن تراکنش‌های جدید با سایر تراکنش‌های انجام شده در گذشته طراحی شده است. هر بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که می‌تواند در یک صرافی ارز دیجیتال یا در یک کیف پول دیجیتال ذخیره شود. کوچکترین واحد بیت کوین، ساتوشی نام دارد و هر ساتوشی معادل صد میلیونیم یک بیت کوین است.

فرق بیت کوین کش و بیت کوین در چیست؟

بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

بیت کوین کش یکی از ارزهای دیجیتال است که از هارد فورک از بلاک چین بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. BCH نیز همانند بیت کوین، برای استفاده به‌عنوان یک سیستم پرداخت ارزان طراحی شد اما این ارز هدف دیگری، یعنی حل مشکلات بیت کوین را نیز در دستور کار خود دارد.

بیت کوین کش توسط یک جامعه فعال از توسعه‌دهندگان ایجاد و نگهداری می‌شود. این توسعه‌دهندگان همچنان بیت کوین کش را به عنوان یک جایگزین ضروری برای بیت کوین می‌بینند؛ زیرا از نظر آن‌ها، بیت کوین در حال دور شدن از هدف اصلی خود است و بیشتر به یک ابزار سرمایه‌گذاری تبدیل شده تا یک سیستم پرداخت. این بود که BCH به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا طراحی شد تا مقامات نظارتی و سایر اشخاص ثالث را از تراکنش‌های مالی حذف کند.

همچنین در سیستم بیت کوین کش، کارمزد تراکنش‌ها معمولاً کمتر از 0.01 دلار بوده و زمان تأیید تراکنش به طور قابل توجهی کمتر از بیت کوین، معمولاً در عرض چند ثانیه، است.

به منظور معامله بیت کوین کش با کارمزد صفر و یا مشاهده قیمت ارز های دیجیتال، به صرافی ایرانیکارت مراجعه کنید.

چرا بیت کوین کش ساخته شد؟

در ۲۳ می ۲۰۱۷، تعدادی از صاحبان کسب و کار بیت کوین و استخراج‌کنندگان که بیش از ۸۵ درصد از قدرت محاسباتی شبکه را تامین می‌کنند، جلسه‌ای را پشت درهای بسته برگزار کردند تا در مورد آینده بیت کوین تصمیم بگیرند. نتیجه این جلسه چیزی بود که به عنوان آپدیت SegWit2x شناخته می‌شد.

SegWit2x برای کمک به مقیاس‌پذیری بیت کوین با اجرای Segregated Witness (SegWit) طراحی شده بود. آپدیتی که برخی از داده‌ها را خارج از فضای محدود بلاک تفکیک می‌کرد و اندازه هر بلوک را به ۲ مگابایت افزایش می‌داد و از طریق هارد فورک پیاده سازی می‌شد. اما این پیشنهاد با مخالفت جامعه بیت کوین روبرو شد؛ زیرا در آن پایگاه کد اصلی بیت کوین ارائه نشده بود و به عنوان یک نیروی متمرکز تلقی می‌شد.

در بحث مقیاس‌پذیری، کسانی که از بلوک‌های کوچک دفاع می‌کردند با افزایش اندازه بلوک مخالف بودند، زیرا باعث افزایش اندازه بلاک چین می‌شد. آن‌ها بر این باورند که این امر میزبانی یک گره کامل را سخت‌تر می‌کند و به طور بالقوه ارز دیجیتال را متمرکز کرده و آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. از سوی دیگر، کسانی که از بلاک‌های بزرگ‌تر حمایت می‌کردند، از ترس افزایش کارمزد تراکنش‌های BTC که به رشد ارز دیجیتال آسیب می‌رساند، برای راه‌حل سریع‌تر استدلال می‌کردند. این بحث در نهایت به هارد فورک منتهی شد. زیرا کسانی که از بلاک‌های بزرگ‌تر حمایت می‌کردند، تصمیم گرفتند در ۱ آگوست ۲۰۱۷ بلاک چین بیت‌کوین را فورک کنند. این فورک بیت‌کوین کش را ایجاد کرد، یک ارز دیجیتال که حامیان آن آن را ادامه چشم‌انداز اصلی ساتوشی ناکاموتو می‌دانستند.

آشنایی با مفهوم هارفورک در ارز دیجیتال

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، بیت کوین کش، یک هارد فورک از ارز دیجیتال بیت کوین است. اما هارد فورک در ارزهای دیجیتال به چه معنا است؟ در فناوری بلاکچین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، هارد فورک یا (hardfork) به تغییر اساسی در پروتکل‌های آن شبکه اشاره دارد. به زبان ساده، هارد فورک یک ارز دیجیتال را به دو بخش تقسیم می‌کند و می‌تواند منجر به اعتبارسنجی بلوک‌ها و تراکنش‌هایی شود که قبلاً نامعتبر یا معتبر بودند.

به این ترتیب، پس از یک هارد فورک، لازم است همه توسعه دهندگان به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل ارتقا دهند. فورک‌ها ممکن است توسط توسعه‌دهندگان یا اعضای یک جامعه ارز دیجیتال که از عملکردهای پیاده‌سازی بلاکچین موجود ناراضی هستند، آغاز شود. این ارتقا همچنین ممکن است به عنوان راهی برای جذب سرمایه برای پروژه‌های فناوری جدید یا ارائه ارزهای دیجیتال نیز ظاهر شود.

فرق بیت کوین کش و بیت کوین در چیست؟

تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش

اصلی‌ترین فرق بیت کوین و بیت کوین کش، در اندازه بلوک‌های بلاکچین این دو شبکه است.

برخلاف بیت کوین که محدودیت اندازه بلوک ۱ مگابایتی دارد، بیت کوین کش دارای محدودیت اندازه بلوک ۳۲ مگابایتی است. این باعث می‌شود که ارز دیجیتال مقیاس‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتر باشد، بنابراین می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در ثانیه انجام دهد و آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند.

به دلیل این تنظیمات، بیت ‌کوین کش می‌تواند تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری داشته باشد. برای نمونه، یک تراکنش بیت کوین به طور متوسط 50دلار آمریکا کارمزد دارد در حالی که کارمزد بیت کوین کش کمتر از یک دلار آمریکا است.

این پردازش سریع‌تر در شبکه BHC باعث شده تا امنیت بیت کوین کش به طور بالقوه‌ای کمتر از بیت کوین باشد. در واقع امنیت این شبکه به دلیل این که ماینرهای کمتری برای پردازش و تایید تراکنش‌های آن مورد نیاز است می‌تواند کاهش یابد.

تفاوت دیگر میان این دو در حجم بازار و قیمت آن‌ها است. می‌دانیم که بیت کوین گران‌ترین ارز دیجیتال بازار است و بیشترین حجم بازار را نیز به خود اختصاص می‌دهد در حالی که بیت کوین کش هنوز حجم بازار چندان زیادی ندارد و قیمت آن نیز بسیار کمتر از بیت کوین است.

برای بررسی قیمت بیت کوین کش و سایر ارزهای دیجیتال به صورت لحظه‌ای ، می‌توانید به صرافی ایرانیکارت مراجعه کنید.

قراردادهای هوشمند نیز که این روزها نقش مهمی در بازار دارند تا الان بر روی شبکه بیت کوین قابل اجرا نیستند. برای فعال کردن عملیات پیچیده‌تر در مقایسه با تراکنش‌های ساده‌ای که توسط بیت کوین امکان پذیر شده، توسعه‌دهندگان بیت کوین کش می‌توانند از زبان‌های قرارداد هوشمند مانند Cash Script استفاده کنند.

شباهت های بیت کوین کش و بیت کوین

هر دو بیت‌کوین و بیت‌کوین کش، برخلاف مسیرهای متفاوتشان پس از فورک، ویژگی‌های مشابهی نیز دارند که به برجستگی آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. در واقع، بیت کوین کش را باید زیرمجموعه‌ای بهبود یافته از بیت کوین بدانیم و این دو شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

  • بیت کوین و بیت کوین کش هر دو عرضه محدودی به اندازه ۲۱ میلیون سکه دارند و شبکه آن‌ها نیز غیرمتمرکز است.
  • هر دوی این اکوسیستم‌ها نیز با مکانیسم اثبات کار (PoW) کار می‌کنند و تامین امنیت این دو شبکه بر عهده ماینرها و اعتبارسنجی‌ها است.
  • علاوه بر این، BTC و BCH هر دو جامعه بسیار قوی و فعالی دارند که به‌روزرسانی‌ها، بهبودها و پیشرفت‌ها را به طور منظم تضمین می‌کنند تا شبکه امن، کارآمد و مطابق با اصول اساسی خود باقی بماند.

سخن نهایی

شاید مهم‌ترین فرق بیت کوین و بیت کوین کش را باید امنیت، هزینه‌ها و سرعت تراکنش‌های شبکه بدانیم. بیت کوین کش در واقع نسخه به‌روز و کوچکی از بیت کوین است که با هدف بهبود شرایط و نواقص بیت کوین وارد بازار شد. این ارز که تاکنون توانسته جایگاه خوبی را در بازار از آن خود کند به اعتقاد بسیاری می‌تواند با ویژگی‌های بلاکچین پیشرفته خود در آینده رقیب سرسخت بیت کوین خواهد شد. برای خواندن مطالب بیشتر درباره آینده بیت کوین کش و پیش‌بینی قیمت آینده بیت کوین، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت و صرافیی ارز دیجیتال ایرانیکارت، با سابقه‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، بزنید و بدون نیاز به نگرانی از محدودیت‌های بین‌المللی به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید.

کد خبر 480609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =