بخشی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی تمایل به مشارکت در انتخابات ندارند

رییس مرکز پژوهش های مجلس می گوید: بخشی از مردم که یک تمایلی برای عدم مشارکت در انتخابات نشان می دهند دلیل اصلی خود را مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور ذکر می کنند، یک عده با تعداد خیلی کمتری هم مسایلی مثل عدم تأثیرگذاری مشارکت شان در سرنوشتشان، عدم تأثیرگذاری نهاد مجلس و ادراک فسادی که ناشی از اخبار است را به عنوان عامل عدم تمایل برای مشارکت در انتخابات ذکر می کنند.

به گزارش صدای بورس، بابک نگاهداری درباره «سیاست در گفتمان عمومی» و در پاسخ به این پرسش که آیا مردم ایران نسبت به گذشته به سیاست علاقه مندهستند؟ بیان کرد: مرکز پژوهش های مجلس مطالعه ای درباره میزان علاقه مندی مردم نسبت به عرصه سیاست نداشته است که بتوانم درباره افزایش یا کاهش سطح این میزان علاقه مندی اعلام نتایج کنم، اما سیاست یکی از مهم ترین عرصه هایی است که در سرنوشت مردم اهمیت و جایگاه دارد، به ویژه که به نظر من تحولاتی که در عرصه علم و فناوری رخ می دهد، با بحث هایی مانند سکوهای اجتماعی، هوش مصنوعی و نظایر آن در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که یک بازآرایی جدی در رابطه بین «مردم و حاکمیت» تحت تأثیر این فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و سکوهای اجتماعی در حال شکل گیری است که دولت ها در آینده مجبورند به سمت افزایش شفافیت و افزایش پاسخگویی به مردم پیش بروند. این امر اتفاقاً با آموزه های دینی و رویکردی که سیاست مبتنی بر دیانت دارد، همخوان است.

وی گفت: در نظام اسلامی همچنان که در قانون اساسی ما آمده، غایت و هدف نهایی نظام اسلامی تعلیم و تربیت انسان های متعالی و رشد یافته است، اما در نظام غربی غایت نهایی این چنین نیست، نظام غربی می گوید که غایت نهایی رشد اقتصادی و رفاه است، ولی در نظام اسلامی رشد اقتصادی و رفاه یک ابزار است.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی غایت نهایی این است که ما بتوانیم انسان های خوب و با فضلیتی را تربیت کنیم که یکی از عرصه های تربیت فضایل برای انسان ها، عرصه سیاست است و یکی از بارزترین مقاطعی که سیاست خود را نشان می دهد، انتخابات است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: ما اکنون در یک مقطع سیاسی در کشور قرار داریم که انتخابات یک مدرسه زندگی اجتماعی است. ما اگر می گوییم نگاه اسلامی این است که مردم رشد و تعالی پیدا کنند، رشد و تعالی در عرصه سیاست، با مشارکت در انتخابات ایجاد می شود.

وی گفت: نظام اسلامی معتقد است که باید فرصت آزمون و خطا و فرصت انتخاب و رأی دادن را به مردم بدهد بنابراین کاملاً هر حرکتی برای افزایش مشارکت در جامعه انجام شود، دقیقاً حرکت در بسترهای دینی اداره جامعه است، و ما احساس نکنیم که اگر بر مشارکت بدمیم خلاف اداره دینی جامعه است بنابراین به نظر من عرصه سیاست برای مردم مهم است و مردم نیز با توجه به اهمیت نقشی که این عرصه در سرنوشتشان دارد و در آینده هم با فناوری جدید دچار تحولات جدی خواهد شد، از این مقوله استقبال می کنند که باید از این فرصت استفاده کنیم و به سمت مشارکت حداکثری حرکت کنیم.

وی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات براساس پیش بینی های انجام شده، اظهار داشت: نظرسنجی هایی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات انجام دادیم و نکته بارز این است که بخشی از مردم که یک تمایلی برای عدم مشارکت در انتخابات نشان می دهند دلیل اصلی خود را مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور ذکر می کنند، یک عده با تعداد خیلی کمتری هم مسایلی مثل عدم تأثیرگذاری مشارکت شان در سرنوشتشان، عدم تأثیرگذاری نهاد مجلس و ادراک فسادی که ناشی از اخبار است را به عنوان عامل عدم تمایل برای مشارکت در انتخابات ذکر می کنند.

نگاهداری توضیح داد: ۲۵ درصد از مردم هنوز تصمیم نگرفته اند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند. این درصد نسبت به دوره های قبل بالاتر است. در چنین شرایطی به نظرم اهمیت جهاد تبیین که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند و از همه افرادی که صاحب تریبون هستند، خواستند که جهاد تبیین را در این مقطع زمانی به تشویق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تمرکز دهند، بیش از گذشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز ۲۵ درصد از مردم برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفتند، اگر بتوانیم با تبیین صحیح از نقش و عملکرد مجلس و تبیین اهمیت مشارکت مردم در انتخابات و حل مسایل و مشکلات معیشتی مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم، اقدام بسیار مهمی را انجام دادیم.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال منافع ملی کشور در عرصه بین المللی هستیم، مشارکت در این انتخابات قدرت چانه زنی نظام را بالا می برد، اگر دنبال اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی باشیم، با مشارکت و گفت وگوهای جمعی این امر حاصل می شود. اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، نظارت جمعی با مشارکت حداکثری است که شکل می گیرد، اگر دنبال عدالت هستیم، چه عدالتی بالاتر از اینکه فرصت برابر برای همه آحاد جامعه برای شرکت در انتخابات و رأی دادن و فرصت دادن باشد.

نگاهداری معتقد است: مسیر حل همه مشکلات کشور از مشارکت می گذرد، نه اینکه بگوییم چون مشکلات وجود دارد پس مشارکت نمی کنیم. این گزاره اشتباهی است که جنگ ترکیبی و شناختی دشمن می خواهد به افکار عمومی القا کند و ما باید در این مقطع حساس هوشمند باشیم و تحت تأثیر جنگ ترکیبی قرار نگیریم.

منبع: شفقنا

کد خبر 490709

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =