دستورالعملی تازه برای حمایت از بازار

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح وظایف بازارگردانی گفت: ممنوعیت ارسال در سمت فروش سهام در کلیه نمادهای بازارگردانی، در بازارهای اول و دوم بورس تهران، یک دستورالعمل حمایتی از بازار است.

مهراد صالحی فرد، در گفت‌وگو با صدای بورس در خصوص ممنوعیت ارسال در سمت فروش سهام در کلیه نمادهای بازارگردانی، در بازارهای اول و دوم بورس تهران گفت: اگر اساسنامه بازارگردان‌ها بررسی شود، متوجه می‌شویم که مسئولیت اصلی‌ آن‌ها کمک به نقدشوندگی سهم است که در اصطلاح اقتصادی و مالی با Market maker متفاوت است و در جهت خلاف روند بازار حرکت می‌کنند. به صورت کلی، بورس و فرابورس، نمادهای تحت اختیار خود را وادار به انتخاب بازارگردان کرده‌اند و این بازارگردان‌ها تعهداتی برای اجرا دارند و این تعهدات بسته به نوع هر نماد، بازار و صنعت ، نقدشوندگی و ریسک آن متفاوت است.

وی افزود: بنابراین در صورتی که در یک نماد صف خرید ایجاد شده، بازارگردان باید به همان میزان تعهدی که سازمان بر عهده او گذاشته است، اجرا کند. به عنوان مثال اگر وظیفه بازارگردان فروش دو میلیون برگه سهم در روز باشد، باید به همین میزان در صف خرید، برگه‌های سهم خود را عرضه کند و به نقدشوندگی سهم کمک کند. این وظیفه به صورت عکس نیز وجود دارد، یعنی در صورتی که سهمی صف فروش ایجاد شده، بازارگردان باید به ایفای تعهدات خود نسبت به خرید بپردازد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این تعهداتی که ذکر شد، به صورت کلی است. ناظر، بازارگردان را با توجه به دستورالعمل بازارگردانی ملزم می‌کند که هر ۵ دقیقه یک اردر برای یک سهم در سمت خرید و در سمت فروش گذاشته شود و برای این اردر، دامنه نوسان تعریف شده است. این اردرها به صورت دستی وارد می‌ شوند.

صالحی‌فرد در انتها تاکید کرد: اکنون یک دستورالعمل مبنی بر ممنوعیت فروش سهام در سمت فروش در بازارهای اول و دوم بورس تهران آمده است که این اقدام، یک دستورالعمل حمایتی برای بازار محسوب می‌شود.

کد خبر 490572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =