۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/ کاهش آرام نرخ تورم

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه چالش اغلب فعالان بازار سرمایه، موضوع قیمت‌گذاری دستوری است،گفت: سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین سرمایه در بورس انجام شده، امسال نیز این عدد محقق خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گردهمایی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه با انبوهی از مسائل ناترازی روبرو هستیم،گفت: ناترازی موضوعی است که در تمام مسائل کشور وجود دارد و از حوزه بانکی و محیط زیست تا مسائل کلان شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: متخصصین بانکی می‌گویند ناترازی منابع و مصارف مصارف بانکی داریم، متخصصان محیط زیستی از ناترازی آب می‌گویند و بحران اقتصادی و ناترازی صادرات و واردات هم که دغدغه بزرگی است که متوجه مردم می‌شود.

گودرزی رشد و بالندگی کشوررا در دو محور اساسی دانست و افزود: یکی از آنها مفهوم توسعه است که خروجی آن باید گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم و امکان مبادلات آزاد باشد.

مدیرعامل بورس تهران موضوع اساسی و محور دوم چالش اساسی بازار سرمایه را قیمت گذاری دستوری دانست و تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع ما شده است، ما در بازار سرمایه ۴۰ صنعت داریم که در هر سفری که به شهرهای مختلف داریم همه با این قیمت گذاری دستوری مشکل دارند.

۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/ کاهش آرام نرخ تورم

بازنده اصلی قیمت گذاری دستوری

وی با بیان اینکه وظیفه بخش خصوصی و بازار مالی است که مضرات و منافع این قیمت گذاری دستوری را بررسی کنند، گفت: قطعا بازنده اصلی قیمت گذاری دستوری طبقات ضعیف جامعه هستند چرا که با پایین نگه داشتن قیمت و رشد یکباره آن درآمد دهک‌های پایین افزایش نمی‌یابد و یک ناترازی جدید شکل می‌گیرد و باعث اعتراض می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه مسئله دیگر تامین مالی است، اظهارداشت: سال گذشته ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار انجام شده و به نظر می‌رسد که همین عدد امسال هم تکرار می‌شود اما واقعیت این است که با نرخ سود ۳۰ درصد بازده واقعی بنگاه‌ها و صنایع چقدر است که از بازار های پولی با این نرخ تامین مالی کنند؟ قطعا این مسئله باعث رکود خواهد شده و البته شده است.

معماری تحول دیجیتال

وی ادامه داد: ما در بازار سرمایه با استفاده از ابزارسازی و مشارکت مردم در پروژه‌های سرمایه گذاری به تامین مالی کمک کردیم اما تا زمانیکه بازار ثانویه شاداب نداشته باشیم تامین مالی در بازار اولیه معنی ندارد و تلاشی که مدیران بازار سرمایه انجام می‌دهد به همین دلیل است.

به گفته گودرزی اگر نظام کلان سیاستگذاری به این جمع بندی برسد که با بهبود در بازار ثانویه می‌تواند تامین مالی در بازار اولیه دهد، قطعا تحولات خوبی در سال آینده شاهد خواهیم بود، زمانیکه وارد بورس تهران شدم سنتی بودن این بازار جزء دغدغه من بود که به همین دلیل به سمتی رفتیم که معماری تحول دیجیتال را رقم بزنیم و امروز ۱۱ پروژه به ثمر نشسته و در سال آینده این تغییرات فناورانه ملموس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در پایان یادآور شد: غم‌انگیز است که ما مثل بورس‌های دنیا شاهد ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال نیستیم. اگر این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شوند می‌توانند کمک بسیاری به التهابات بازار کنند چون ارتباطی با قیمت‌های جهانی و دلار ندارند و کاملاً با توانمندی‌های جوانان ایران متناسب است. اقتصاد ایران و بازار سرمایه نیز نیازمند امید است.

کمرنگ شده اثر تحلیل در بازار سرمایه

میثم فدایی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه دماوند نیز در گردهمایی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ بابیان اینکه بالا بودن نرخ بهره طرح‌های توسعه ای شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، گفت: بالا بودن نرخ بهره بر بازار سرمایه تاثیراتی داشته که از آن جمله می توان به رشد نرخ تامین مالی شرکت ها اشاره کرد که تامین مالی شرکت ها از مسیر بدهی که بازار پول و یا سرمایه را با مشکل روبه رو کرده است.

۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/ کاهش آرام نرخ تورم

وی ادامه داد:نرخ بهره یک شاخص ندارد ،دارای گزینه های زیاد است ،نرخ واقعی سپرده های بانکی ،نرخ بهره در بازار مشتقات ،نرخ تامین مالی بنگاه ها وغیره شامل نرخ بهره می شود.

فدایی با اشاره به اینکه نرخ بهره بالا باعث افزایش نرخ اعتباری کارگزارها شده است، افزود:رشد شتاب خروج پول از صندوق های درامد ثابت است، کاهش ارزش دارندگان اوراق های منتشر شده (نهاد های مالی ) ، همچنین می توان به افزایش ریسک بازار که موجب کاهش تحلیل پذیری نرخ بهره شده است.از جمله تاثیرات بالا بودن نرخ بهره می توان به آن اشاره کرد.

به گفته وی چشم انداز سال ۱۴۰۳ بحث نرخ بهره است که که پیش بینی می شود کاهش نرخ بهره بین ۳ الی ۴ درصد اتفاق بیفتد همچنین در ادامه این موضوعات کنترل تورم در کانال فعلی و کاهش ارزش معاملات و تثبیت نرخ ارز از پیش بینی های چشم انداز ۱۴۰۳ است.

فدایی تاکید کرد:اثر تحلیل بازار سرمایه در اثر اتفاقاتی که در سال ۹۹ در بورس رخ داد، کاهش پیدا کرد. این موضوع به یکی از چالش‌های بازار سرمایه در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

کاهش آرام نرخ تورم در سال ۱۴۰۳

تیمور رحمانی، اقتصاددان و هیئت علمی دانشگاه تهران در گردهمایی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ هرچند تورم بالا بود اما به دلیل دنبال کردن سیاست‌های انقباضی نزول کرد. اگر در سال ۱۴۰۳ شوکی از محل عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها به اقتصاد کشور وارد نشود و دولت نیز همچنان سیاست‌های انقباضی را دنبال کند نرخ تورم آرام آرام کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در اقتصاد اصل اول محدودیت منابع را نپذیرفته‌ایم. سیاست کلان اقتصادی بر اساس رشد اقتصادی، تورم و رشد نقدینگی کار می‌کند.

۶۰۰ همت تامین مالی از بورس/ کاهش آرام نرخ تورم

هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: بررسی اقتصاد در نیم قرن اخیر یعنی از سال ۱۳۵۰ تاکنون نشان می‌دهد رشد اقتصادی ما ۲.۸ بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی این عدد در سال ۱۴۰۲ حدود ۳.۶ محاسبه شده است.

رحمانی تصریح کرد: متوسط تورم در کشور در ۵۰ سال اخیر حدود ۲۰ درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ درصد بوده است. متوسط رشد نقدینگی در این بازه زمانی حدود ۲۸ درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد ثبت شده است.

به گفته اقتصاددان اگر دوره بعد از جنگ را در نظر بگیریم، متوسط رشد اقتصاد کشور تاکنون ۳.۵ درصد بوده است. نرخ تورم بعد از جنگ حدود ۲۲ درصد است. نرخ رشد نقدینگی در این دوره بعد از جنگ حدود ۲۸ درصد محاسبه شده و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

رحمانی تصریح کرد: در دهه ۹۰ رشد اقتصادی کشور تقریباً به ۱.۴۵ و نرخ تورم به ۴۲ درصد رسید. نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ نیز نزدیک به ۲۶ درصد است.

هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نرخ تورم در کشور بنا به دلایلی نظیر ناترازی، انتظارات تورمی و تورم پنهان مقاومت می‌کند ، گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۵.۵ درصد بود. این عدد در بهمن ماه به ۳۵.۸ درصد رسید. دولت در انتهای سال ۱۴۰۱ متوجه نگران کننده بودن اوضاع شد و سیاست انقباضی را دنبال کرد. به جز اواسط دهه هشتاد، هرجایی که نرخ ارز جهش کرده تورم رشد کرده است.

این اقتصاددان اظهارداشت: در سال ۱۴۰۲ هرچند تورم بالا بود اما اندکی به دلیل دنبال کردن سیاست‌های انقباضی نزول کرد. اگر در سال ۱۴۰۳ شوکی از محل عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها وغیره به اقتصاد کشور وارد نشود و دولت نیز همچنان سیاست‌های انقباضی را دنبال کند نرخ تورم آرام آرام کاهش پیدا خواهد کرد.

رحمانی یادآور شد: گرچه در سال ۱۴۰۲ با تلاش سخت دولت و به ویژه بانک مرکزی رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد رسید و برای پرهیز از تورم‌های خارج از کنترل امری ضروری است، اما وجود ناترازی بودجه نقدینگی پس از چند سال و فرا بودجه دولت، ناترازی نظام بانکی، انتظارات تورمی بالا، و عدم اطمینان سبب افزایش هزینه تأمین مالی در اقتصاد ایران شده است که احتمال تداوم روند نزولی رشد نقدینگی را تضعیف کرده است، گرچه حتی تداوم رشد نقدینگی در حد کنونی برای کاهش بلندمدت تورم با اهمیت است.

سود مطلوب در سال ۱۴۰۳ اهداف اصلی بازار

محمدرضا قنبری مدیرعامل کارگزاری باهنر در گردهمایی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه امروز اساتید بازار سرمایه، صنعت و اقتصاد در کنار هم هستند تا کمک کنند در سال ۱۴۰۳ به سود مطلوب برسیم،گفت: همه ما مطلعیم که در در سال‌های اخیر بازار بورس دستخوش نوساناتی بوده و فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: بازار به تحلیل‌های ما پاسخ نداده و در جهت محرک‌های بازار حرکت نکرده است؛ سوال اصلی این است که آیا در سال ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاری پاسخ مطلوب و مورد انتظار ما را داده است؟

مدیرعامل کارگزاری باهنر با بیان اینکه امروز اساتید بازار سرمایه، صنعت و اقتصاد در کنار هم هستند تا کمک کنند در سال ۱۴۰۳ به سود مطلوب برسیم، گفت: ما در کارگزاری باهنر و گروه مالی فولاد مبارکه ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی را نیازسنجی کرده و به پشتوانه شما همراهان همیشگی سعی کردیم که این موضوع را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: کارگزاری باهنر در اواسط سال ۱۴۰۰ مجوز اوراق بهادار را کسب کرده و پس از مدت کوتاهی توانسته سهم بازار مناسبی را با اعتماد و پشتیبانی شما کسب کند و به یک کارگزاری نام آشنا و مورد اعتماد تبدیل شود.

کد خبر 490531

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =