۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
نقش حیاتی رتبه‌بندی اعتباری 

امروزه در راستای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش درجه اطمینان و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در قراردادهای مختلف، شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند...

امروزه در راستای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش درجه اطمینان و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در قراردادهای مختلف، شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند. این شرکت‌ها روش‌های آماری اختصاصی را برای تعیین رتبه کشور، سازمان یا ابزار بدهی بر اساس احتمال نکول تعهدات به‌کار می‌گیرند. این شرکت‌ها میزان زیادی اطلاعات در دسترس عموم و اطلاعات خصوصی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل و نتیجه را به شکل رتبه اعتباری به بازار عرضه می‌کنند. رتبه‌بندی اعتباری در سطوح مختلفی، از جمله در سطح بین‌الملل و در سطح شرکت‌های فعال در کشورها صورت می‌گیرد.
در زمینه رتبه‌بندی اعتباری در سطح بین‌الملل می‌توان گفت که اعتبارسنجی کشورها مسئله مهمی است که به منظور ارزیابی اوراق بدهی منتشره این کشورها و فضای کسب‌وکار حاکم انجام می‌شود. این اوراق به عنوان ابزارهای مالی توسط دولت یا نهادهای مالی کشورها به بازار عرضه می‌شوند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند. فرآیند اعتبارسنجی به عنوان یک معیار مهم برای سرمایه‌گذاران برای اندازه‌گیری ریسک سرمایه‌گذاری در این اوراق عمل می‌کند و معمولاً این اعتبارسنجی به درخواست خود کشور انجام می‌شود. برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اعتبارسنجی کشورها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاران خارجی در انتخاب کشورهایی که برای سرمایه‌گذاری در آنها علاقه دارند، به مواردی مانند ریسک سیاسی و اقتصادی، نرخ بدهی کشور، مقدار چاپ پول، نرخ واردات و صادرات و نوسانات درآمدهای صادراتی توجه می‌کنند.
در سطح شرکت، تصمیمات تامین مالی در تعیین استراتژی‌های رشد، سرمایه‌گذاری و تولید، نقش مهمی را بازی می‌کند. دسترسی به هزینه تأمین مالی پایین، یکی از الزامات امکان‌سنجی اقتصادی در پروژه‌های توسعه است و رتبه اعتباری نقش مهمی در کسب منابع مالی ارزان ایفا می‌کند. در این سطح از رتبه‌بندی اعتباری، ناشر و اوراق به طور مستقل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. رتبه اعتباری ناشر شامل ارزیابی طیف وسیعی از شاخص‌های مربوط به کسب‌وکار شرکت، وضعیت مالی و صنعت می‌شود که توانایی شرکت در خصوص پرداخت به موقع بدهی‌ها را نشان می‌دهد. در رتبه‌بندی اعتباری اوراق بهادار مواردی همانند توانایی بازپرداخت جریانات نقدی مربوط به اصل و فرع اوراق در سررسیدهای معین، شایستگی اعتباری ارکان، شرایط قرارداد، اولویت اوراق بهادار نسبت به سایر تعهدات و وضعیت وثایق اوراق بهادار مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • سینا صادقی - کارشناس ارزیابی ریسک اعتباری
  • شماره ۵۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 490494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =