صندوق حافظ دو برابر شاخص بورس بازدهی داد

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ هم از آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ و پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیتش را به‌عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این مجموعه هستند؛ که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس،پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستر قانونی متشکلی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ هم از آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ و پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیتش را به‌عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این مجموعه هستند؛ که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین
خالص ارزش دارایی‌های صندوق بانک ایران زمین که در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز آغاز به کار کرد، با رشدی ۲۸ درصدی در ۱۲ ماه اخیر، اکنون به مرز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و به حداکثر سقف مجاز تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری رسیده است. ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها حدود ۷.۵ درصد از دارایی صندوق، به صنایع بورسی اختصاص یابد و بیشترین دارایی صندوق، با ۵۰ و ۴۲ درصد، به ترتیب به خرید اوراق بدهی مناسب و سپرده‌گذاری در بانک تخصیص یابد. سود پرداختی این صندوق که در ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل ۲۴ درصد روزشمار (۲۶.۸ درصد موثر) بوده است که پس از چند مرتبه افزایش در بهمن ماه به ۲۷ درصد روزشمار (۳۰.۶ درصد موثر) رسیده است. لازم به توضیح است که ۲ درصد این سود از محل ذخیره ارزش سهام پرداخت می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کارگزاری حافظ
نخستین صندوق این شرکت در فروردین‌ماه ۱۳۸۷ و با نام مشترک کارگزاری حافظ، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق، با رشدی ۱۰ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون اندکی بالاتر از مرز ۱۸۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام ۹۶ درصد پرتفوی این صندوق را به خود اختصاص داده است و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرار دارند. صندوق مشترک کارگزاری حافظ در یک‌سال اخیر حدود ۵۰ درصد بازدهی داشته و در افق بلندمدت و طی ۱۵ سال فعالیت، جادوی سود مرکب، موفق به کسب بازدهی ۲۲ هزار درصدی شده است.

صندوق سهامی عقیق
اسفندماه ۱۳۸۹، دومین صندوق این شرکت با نام صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عقیق، فعالیت خود را آغاز کرده است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق که به تازگی از نوع مبتنی بر صدور و ابطال به نوع قابل معامله تغییر یافته، در یک‌سال گذشته، رشدی ۸۴ درصدی را تجربه کرده است. پرتفوی سهامی این صندوق ۹۴ درصد از دارایی‌های آن را به خود اختصاص داده و در صدر آن گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» جای دارند. لازم به ذکر است مدیران صندوق با این ترکیب دارایی، موفق به کسب ۴۵ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر شده‌اند.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ را مشاهده می‌کنید.

صندوق حافظ دو برابر شاخص بورس بازدهی داد

مدیریت فعال صندوق‌های هدف حافظ

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ صندوق‌های تحت مدیریت خود را متناسب با نوع صندوق و شرایط بازار سرمایه به صورت فعال مدیریت می‌کند به نحوی که سرمایه‌گذاری‌های بزرگترین صندوق تحت مدیریت شرکت که از نوع درآمد ثابت است بر حسب بهترین نرخ‌های بهره موجود در بازار پول و اوراق انجام شده و متناسب با چشم انداز بازار سهام، حد نصاب سهام در پرتفوی این صندوق تغییر می‌کند. این رویکرد سبب شده است که این صندوق ذخیره ارزش سهام قابل توجهی در ترکیب دارایی خود داشته باشد. در حال حاضر ذخیره ارزش سهام این صندوق بیش از ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال است. صندوق سهامی مشترک کارگزاری حافظ که به صورت فعال مدیریت می‌شود، عمدتاً به صورت شاخصی سرمایه‌گذاری شده و متناسب با وضعیت صنایع و شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام بزرگ شاخصی می‌کند.
در خصوص صندوق قابل معامله عقیق نیز باید عنوان داشت که سعی بر آن است با بررسی و تحلیل به موقع صنایع و شرکت‌ها، اقدام به خرید و فروش سهام کوچکتر و بنیادی شده تا بتوان بازده بهتری نسبت به شاخص بازار سهام کسب کند.

شماره ۵۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 490465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =