۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
فنر طلای جهانی جمع  می‌شود

قیمت طلا تحت تاثیر گزارش نرخ تورم آمریکا، به کمتر از ۲ هزار دلار کاهش یافت.

به گزارش صدای بورس، قیمت طلا تحت تاثیر گزارش نرخ تورم آمریکا، به کمتر از ۲ هزار دلار کاهش یافت.در معاملات سه‌شنبه هفته گذشته ارزش دلار آمریکا با افزایش روبه‌رو شد و قیمت طلا را به کمتر از ۲ هزار دلار کشاند. داده‌های جدید نشان می‌دهند که نرخ تورم در بزرگترین اقتصاد جهان کمتر از حد انتظار کاهش یافته است. افزایش نرخ تورم به این معناست که کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به تعویق خواهد افتاد و بانک مرکزی آمریکا برای حفظ قدرت خرید ناچار است دلار را تقویت کند.

بر اساس اعلام اداره آمار کار آمریکا، در ماه ژانویه نرخ تورم آمریکا بر مبنای سالانه به ۳.۱ درصد رسید. پیش از این انتظار می‌رفت که این رقم به کمتر از ۲.۹ درصد کاهش پیدا کند. به دلیل کاهش قیمت اوراق خزانه‌داری همگام با طلا، نرخ‌های بهره بلندمدت با افزایش روبه‌رو شد به طوری که نرخ بازده سالانه اوراق ۱۰ ساله به ۴.۲۷ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از ابتدای دسامبر گذشته به شمار می‌رود. قیمت طلا برای سرمایه‌گذاران غیردلاری (یورو و پوند) نیز با کاهش مواجه شد هرچند شدت این کاهش کمتر بود.
به گزارش سایت «بولیون ولت»،تحلیلگران پیش از این در دسامبر گذشته پیش‌بینی کرده بودند که فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ دست‌کم سه بار نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد اما حالا مقام‌های بانک مرکزی آمریکا بر ضرورت شکیبایی سرمایه‌گذاران تاکید می‌کنند. از نگاه تحلیلگران، این به معنای تعویق برنامه کاهش نرخ‌های بهره است. به گفته یکی از مدیران فدرال رزرو، کاهش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، اقدام مناسبی نیست و باید روی کاهش تورم تمرکز کرد. دیگر مدیران بانک مرکزی آمریکا نیز گفته‌اند که به دنبال کاهش تورم در بخش‌های مسکن و اجاره هستند.
با وجود کاهش اخیر قیمت طلا، تحلیلگران می‌گویند: با توجه به سیاست‌های فدرال رزرو، این افت قابل پیش‌بینی بود اما روند فعلی به معنای جمع شدن فنر قیمت‌هاست. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا در سال جاری روندی صعودی را طی کند و در سال ۲۰۲۵ به سطح ۲۳۰۰ دلار در هر اونس برسد. این پیش‌بینی با برآورد بلندمدت کارشناسان سازگار است. برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا تا پایان دهه جاری روند صعودی ملایمی خواهد داشت اما بر پایه یکی از پیش‌بینی‌ها که مربوط به ۵ سال آینده است، انتطار می‌رود که قیمت طلا در ۵ سال آینده با رشد قدرتمندی همراه باشد و در پایان این دهه به سطح ۳ هزار دلار در هر اونس برسد.
از دیگر برآوردهای خوش‌بینانه می‌توان به این مورد نیز اشاره کرد که برخی تحلیلگران گفته‌اند، قیمت جهانی طلا در میانه امسال به ۲۲۰۰ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۶ به سطح ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین قیمت طلا در سال ۲۰۲۷ به سطح ۳ هزار دلار، در سال ۲۰۳۰ به رقم ۳۵۰۰ دلار و در سال ۲۰۳۳ نیز به ۴ هزار دلار خواهد رسید.

فنر طلای جهانی جمع  می‌شود

  • آوا گودرزی - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 489915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =