بازدهی ۷۰۰ درصدی نیکی گستران

در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در مجموعه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر مشغول به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستری قانونی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر هم از ابتدای شهریورماه ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری نیکی گستران
نخستین صندوق این شرکت در خردادماه ۱۳۹۳ و با نام نیکی گستران، فعالیت خود را ابتدا در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد و سپس در آبان‌ماه ۱۳۹۴، با دریافت مجوزهای لازم، از سهامی به مختلط، تغییر نوع داد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق با رشدی ۱۷ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون در مرز ۳۲۳ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام با ۵۶ درصد و سپردۀ بانکی با ۲۶ درصد، بیشترین سهم را از پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به خود اختصاص داده‌اند. در بازار سهام نیز بیشترین تمرکز و توجه مدیران صندوق بر روی «خودرو و ساخت قطعات»، «انبوه‌سازی املاک و مستغلات» و «فلزات اساسی» بوده است. با توجه به اصلاح بازار سهام از اردیبهشت‌ماه، بازدهی این صندوق مختلط در سال گذشته به ۱۸ درصد رسیده و از ابتدای تأسیس تاکنون نیز موفق به کسب ۷۰۰ درصد بازدهی شده است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک
مردادماه ۱۳۹۴، دومین صندوق این شرکت با نام صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک، فعالیت خود را آغاز کرده است. خالص ارزش دارایی‌های آن در یک‌سال گذشته، رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. با توجه به نوع و رسالت صندوق‌های بازارگردانی، بازار سهام سهمی ۹۲ درصدی در پرتفوی آن دارد. در حال حاضر فعالیت اصلی بازارگردانی این صندوق در گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها»، «بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی» و «خودرو و ساخت قطعات» متمرکز است.

صندوق سرمایه‌گذاری توسعه سرمایۀ نیکی
خالص ارزش دارایی‌های صندوق توسعه سرمایۀ نیکی، که در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، آغاز به کار کرد، در یک‌سال گذشته با رشدی ۶ درصدی، اکنون به ۱۵۰ میلیارد ریال رسیده است. گروه‌های «انبوه‌سازی املاک و مستغلات»، «خودرو و ساخت قطعات» و «هتل و رستوران» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند، ‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها ۱۳ درصد از دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و حدود ۴۸ درصد از دارایی‌های صندوق، در اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق با درآمد ثابت با رویکردی که در تشکیل پرتفوی خود داشته، ۸/۱۹ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر داشته است.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر را مشاهده می‌کنید.

بازدهی ۷۰۰ درصدی نیکی گستران

استراتژی‌های نیکی‌گستر

استراتژی بلندمدت (دوره‌های بیش از یک‌سال) و میان‌مدت (شش‌ماه تا یک‌سال) صندوق سرمایه‌گذاری نیکی گستران، بر اساس تخصیص راهبردی دارایی‌ها است. انتخاب بخشی از دارایی‌های صندوق بر مبنای تخصیص تاکتیکی صورت خواهد گرفت.
صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک با توجه به رسالت خود مبنی بر کمک به ایجاد بازاری منظم و منصفانه و نیز بازار پیوسته و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی خرید و فروش، از نوسان‌های شدید قیمت سهام جلوگیری کرده و موجبات تسریع در انجام سفارش ها را فراهم می‌کند. به طور کلی هدف از بازار گردانی: جلوگیری از نوسان های نامتعارف و هیجانی در سهم، تحدید دامنه نوسان، ایجاد نقدشوندگی و متعادل نگه داشتن قیمت سهم، نزدیک کردن ارزش بازار سهم به ارزش ذاتی آن است. استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری توسعه سرمایۀ نیکی بر مبنای تخصیص راهبردی دارایی‌هاست، با توجه به اینکه چرخه های زمانی عوامل موثر بر بازار سرمایه، عمده استراتژی های تخصیص سبد سرمایه گذاری حدود یک‌سال است. در انتخاب اوراق بهادار از تحلیل بنیادی و برای شناسایی نقاط مناسب ورود و خروج از تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. برای ترکیب بهینه سبد از مدل‌های تک شاخصی و یا چند شاخصی و سایر مدل‌های مالی استفاده می‌شود.

شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 489904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =