اهداف مهم جشنواره پژهشگران برتر صنعت کارگزاری

معاون آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اهداف مهم جشنواره پژهشگران برتر صنعت کارگزاری را تشریح کرد .

مسلم نیلچی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت کارگزاری، در راستای تقویت فرهنگ پژوهش و حل مسئله صنعت به صورت کاربردی از طریق روش‌های علمی است. معمولا این مراسم جهت گرامیداشت و تقدیر از زحمات پژوهشگران در ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود و در هفته پژوهش، به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سایر موسسات علمی فرصت داده می‌شود تا بتوانند موضوع‌های علمی و پژوهشی خود را به جامعه هدف مورد نظر ارائه دهند و دیگران را از پیشرفت علمی خود مطلع کنند.

وی در مورد اهمیت هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود که مورد اول در حوزه افزایش و ارتقای فرهنگ پژوهش است. ترویج نوآوری و خلاقیت را می توان در دومین جایگاه در این دسته بندی قرار داد . مورد سوم نیز تقویت ارتباطات علمی میان مراکز و صنعت و همچنین میان مراکز دانشگاهی با یکدیگر و صنعت عنوان کرد. در نهایت از تحقیقات و پژوهش‌ های جدید نیز اطلاع ‌رسانی و آگاه‌سازی به عنوان آخرین بخش از دسته بندی قرار داد.

نیلچی افزود: کانون کارگزاران در راستای تغییر چارت سازمانی خود و تشکیل مدیریت پژوهش و ارتباط با دانشگاه، شورای پژوهشی تشکیل داده و در اولین جلسه تصمیم بر آن شد که در روز پژوهش در ۲۵ آذر، فراخوان ارسال محتوای پژوهشی از سوی دبیرکل کانون کارگزاران، داده شود.

معاون آموزش و توسعه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادارگفت: در واقع یک بازه زمانی مناسبی ارائه شد تا کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، بتوانند آثار خود را برای کانون کارگزاران ارسال کنند. همچنین رویکرد کانون در این تصمیم‌ها این است که مراسمی به صورت سالانه برگزار شود تا از کسانی که مسائل صنعت کارگزاری و به طور وسیع تر بازار سرمایه را از طریق پژوهش‌های کاربردی بررسی می‌کنند، تقدیر صورت گیرد.

نیلچی ادامه داد: در کانون کارگزاران رویکرد جدیدی شکل گرفت و آن هم توجه به صنعت کارگزاری و دانشگاه برای حل مسئله به صورت علمی و حرفه‌ای و مطابق با یک روانشناسی تحقیقی درست و به‌روز بود. به همین دلیل یک مدیریت جدیدی تحت عنوان مدیریت پژوهش برای ارتباط صنعت با دانشگاه شکل گرفت.

به گفته نیلچی از جمله ماموریت های این مدیریت، گردآوری، تجمیع مسائل صنعت و بازار و ارائه آن به اهالی دانشگاه، تحت عنوان اولویت های پژوهشی کانون است. مسئولیت این بخش هدایت دانشجویان و مراکز آکادمیک به سمت اولویت‌های پژوهشی کانون است که در این راستا با امضای چند تفاهم‌نامه پژوهشی و آموزشی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه خوارزمی، دانشگاه کاشان، دانشگاه شاهد، دانشگاه تهران اشاره کرد.

معاون آموزش و توسعه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به دیگر اهداف کانون برای تشکیل واحد پژوهش اشاره کرد و گفت: انتشار مطالعات مسئله محور و همچنین مطالعه علمی تخصصی مرتبط با صنعت کارگزاری یا مرتبط با تمام وجوه یک نهاد مالی و بازار سرمایه از دیگر اهداف تشکیل واحد پژوهش در کانون است . در واقع این مطالعات باید به صورت کتاب، روزنامه یا مجله انتشار یابد.

وی تصریح کرد: در حقیقت دو رویکرد جدید مدنظر بود که مورد اول، نشریه علمی کارگزاران بورس، و مورد دوم انتشارات کانون کارگزاران بورس و ارواق بهادار است که در تاریخ ۱۵ دی ماه از آن رونمایی شد.

نیلچی گفت: نشریه علمی کارگزاران بورس، مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده است و حوزه‌های مطالعاتی پژوهشی، مانند مقالات تطبیقی، ترویجی و مطالعه موردی که در راستای صنعت کارگزاری و بازار سرمایه باشد را در بر می‌گیرد و محتوای پژوهشی بدون ذکر نام برای داوران وزارت علوم و هیات تحریریه برای گرفتن تاییدیه و پذیرش ارسال می‌شود.

معاون آموزش و توسعه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مجوز انتشار کتاب نیز ۱۵ اردیبهشت اخذ شد و کتاب‌هایی در رابطه با آزمون‌های کانون کارگزاران، مشاغل مربوطه در بازارهای مالی منتشر شده است و جزئیات مربوط به آن در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص فرآیند اجرایی مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر صنعت کارگزاری، گفت: در ۲۵ آذر، دبیرکل کانون کارگزاران، عظیم ثابت، ضمن تبریک این روز به پژوهشگران، فراخوانی مبنی بر ارسال محتوای متنی پژوهشگران را ارائه داد. این فراخوان منجر به ارسال ۵۰ اثر شد. در فاز اول فیلتر اولیه صورت گرفت و بانک اطلاعاتی مشخصی تهیه شد و در مرحله بعدی، کمیته داوران تشکیل شد تا آثار را بدون نام داوری کنند.

معاون آموزش و توسعه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادارگفت: طبقه‌بندی آثار نیز به دو صورت انجام گرفت که اولویت اول پژوهش‌های چاپ شده و مرتبط با صنعت کارگزاری بود، بنابراین افرادی که خارج از این صنعت مشغول به کار بودند و فعالیت پژوهشی غیرمرتبط داشتند، فیلتر شدند. باید به این نکته توجه داشت که باید هویت پژوهشگر توسط هیات داوران احصاء شود. قسمت دوم نیز شامل افرادی می‌شود که خارج از صنعت بودند اما پژوهش آنها مرتبط با صنعت کارگزاری بود. بنابراین بررسی و فیلتر اولیه بر اساس این دو قسمت صورت می‌گرفت.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که در بخش مقالات پژوهشی، کاندیدای پژوهشی وجود داشت اما متاسفانه اثری برگزیده نشد. امیدواریم با تقویت پیوند میان صنعت و دانشگاه، شاهد برگزیده شدن این آثار هم باشیم.

نیلچی اظهار کرد: به دلیل این که این مراسم برای اولین بار در بازار سرمایه برگزار و از پژوهشگران برتر تقدیر می‌شود، دبیرکل کانون کارگزاران تصمیم گرفت که این مراسم در دانشگاه مادر در زمینه بازار سرمایه یعنی در دانشگاه تهران برگزار شود. مهمانان این مراسم، فعالان صنعت کارگزاری، نهادهای مالی، اساتید دانشگاه بودند و از رئیس سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه دعوت به عمل آمد تا حضور داشته باشند. در این مراسم، از تمبر یادبود کانون کارگزاران و اولین عنوان "نشریه علمی کانون کارگزاران بورس" رونمایی شد و از برگزیدگان پژوهش‌های علمی تقدیر صورت گرفت.

اسامی برگزیدگان به همراه عناوین آثار آنان:

پژوهشگر برتر در بخش رساله؛ طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه با استفاده از رویکرد ترکیبی، مطالعه موردی و بررسی شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه؛ دکتر مصطفی حسین زاده

پژوهشگر برتر در بخش کتاب، توانمندسازی کمیته حسابرسی، نویسنده: محمد غواصی کناری

پژوهشگر برتر در حوزه پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موضوع: طراحی سازوکار بازارگردانی در معاملات سهام بورس اوراق بهادار، نویسنده: محمد رحیمی کلیشادی

پژوهشگر برتر در حوزه مقالات همایشی: آسیب‌شناسی مسائل صنعت کارگزاری در بازار سرمایه، نویسنده: محمد فریدونی

پژوهشگر برتر در بخش طرح پژوهشی، موضوع: بررسی ماهیت کارگزار/معامله‌گر و الزامات قانونی و مقرراتی در کشورهای منتخب و بازار سرمایه ایران پژوهشگر: خانم طاهره منظر

اعطا جایزه ویژه به عطاالله طالعی‌زاده، فعال صنعت کارگزاری، استاد تمام دانشگاه تهران و جزو یک درصد دانشمند برتر جهان

کد خبر 489808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =