خروج پول از گردونه معاملات بورس

بازار بورس در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ماه را کم حجم، کم نوسان و با خروج پول همزمان اشخاص حقیقی از سهام و درآمد ثابت همراه بود.

به گزارش صدای بورس، بازار بورس در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ماه را کم حجم، کم نوسان و با خروج پول همزمان اشخاص حقیقی از سهام و درآمد ثابت همراه بود. ارزش معاملات خرد میانگین هفتگی حدود ۵۰۰ میلیاردتومان نسبت به متوسط هفته قبل کاهش داشت و به حدود ۴.۳ همت در روز رسید. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از سهام خارج شد همچنین بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول اشخاص حقیقی از صندوق های درآمد ثابت بود. شاخص کل با افت ۹ هزار واحدی به کمتر از ۲،۱۰۰،۰۰۰ واحدی رسید شاخص هم وزن هم افت اما رشد ۶ هزار واحدی را تجربه کرد و یک درصد رشد داشت.

در هفته مورد بررسی نمادهای سصفها، فنر و خلنت به ترتیب با ۳۵درصد ، ۲۵درصد و ۱۷درصد بیشترین رشد هفتگی را نصیب سهامداران کردند از سوی دیگر نمادهای وایران ، شلیا و کساپا به تریتب افت ۱۵درصد، ۱۴درصد و۱۳درصد را به سهامداران خود تحمیل کردند.

در این هفته نماد های ثمسکن ، لبوتان و وبشهر خبر از بررسی تجدید ارزیابی از محل دارایی ها را دادند. نماد سیمرغ تجدید ارزیابی ۱۹۳۰ درصدی را رو نمایی کرد. کمنگنز، غشصفها، غشان و غشاذر پیشنهاد افزایش سرمایه از سود انباشته را دادند. حفاری خبر از برنده شدن در یک دادگاه مهم را داد. بلوک مدیریتی تپسی توسط مجموعه گلرنگ خریداری شد. واتی دوباره شیران را آگهی بلوکی کرد که این بار شرایط آسان تری برای خریدار فراهم کرده است. کچاد از برنامه خود برای ایجاد نیروگاه خورشیدی را داد.

نامه وزیر صمت به فرزین

وزیر صمت در نامه ای به بانک مرکزی خواستار افزایش ۱۰ همتی اعتبارات به دو خودرو ساز ورشکسته ایران خودرو و سایپا را داد.شکلر به سود ۱۲ ماهه ۵۵۶۲ ریالی رسید و فزر سود ۸۰۲۰ ریالی را محقق کرد. در مجمع فسبزوا ۹۴۳۳ ریال از ۱۰۴۵۰ ریال تقسیم شد و شپاکسا و ثمسکن سود حداقلی ۳ و ۴ تومانی را تقسیم کردند در مجمع سهرمز ۳۷۰۰ ریال معادل ۸۸ درصد از سود خالص به ازای هر سهم تقسیم کرد.

کمیسیون اقتصادی دولت نرخ عوراض صادرات زنجیره فولاد را کاهش داد که کنسانتره سنگ آهن از ۲۰درصد به ۵درصد ، گندله از ۲۰درصد به یک درصد، آهن اسفنجی از ۱۵درصد به ۱۲درصد وشمش ۲درصد به یک درصد کاهش یافت. پترول ۳۰ درصد پتروشیمی صدف خلیج فارس را به شگویا فروخت که از این محل ۳۶۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

براساس این گزارش ، بانک مرکزی در هفته جاری به تلاشهای خود در راستای کاهش انتظارات تورمی ادامه داد. از یک سو در مرکز مبادله ایران به فروش شمش ادامه داد. سقف انتقال کارت به کارت را کاهش داد. در عملیات بازار باز به تقاضای بانک ها عرضه لازم را نداشت. بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود خبر از پیش فروش یک ماه و ۶ ماهه ارز در مرکز مبادله ارزی داد. انتشار ۲۴۰ همت سپرده با سود ۳۰ درصدی در بانکها به اتمام رسید.

ورود شورای رقابت به بازار ورق گرم

رئیس سازمان بورس در اظهار نظری وضعیت بورس را متناسب با وضعیت اقتصاد کلان کشور ارزیابی کرد و بازار سرمایه به دلیل کمبودهای موجود در سیستم بانکی تحت فشار است. شورای رقابت از ورود به بازار ورق گرم و همچنین لوازم خانگی خبر داد .در بورس کالا در رینگ سیمانی، فولادی و پتروشیمی شاهد تقاضای مناسب و بعضا با رقابت قیمتی بودیم که در این بین معاملات ورق گرم ابطال شد.

نهاد صنفی پتروشیمی اعلام کرد که اوره تنها کالایی از سال ۹۸ هست که تاکنون افزایش قیمت نداشته است از مذاکره با دولت برای تهاتر مطالبات اوره سازان از دولت با خوراک پتروشیمی ها و همچنین دارایی های قابل واگذاری دولت خبر داد.محدوده نوسان قیمتی در نمادهای گواهی سپرده کالایی از ۱ درصد به ۵ درصد برگشت.

در بازار طلا و دلار با کاهش التهابات نظامی در منطقه دلار روند کاهشی داشت و به کمتر از ۵۶ هزار تومان رسید سکه طلا حدود یک میلیون تومان کاهش داشت و به کمتر از ۳۲ میلیون تومان رسید.

در بازار جهانی قیمت طلا همچنان کم نوسان در محدود ۲۰۳۰ دلار در هر انس قرار دارد. قیمت نفت خام با ۳ درصد کاهش هفتگی به ۷۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت فلزات رنگی با کاهش همراه بود به نحوی که روی با افت ۴ درصدی به ۲۴۰۰ دلار در تن رسید. آلومینیوم و سرب هم به ترتیب با افت ۲.۸درصدی و ۳ درصدی به محدوده ۲۲۱۰ و ۲۱۲۰دلار در تن رسیدند. مس هم کاهش ۳.۵ درصدی را تجربه کرد و به کمتر از ۸۳۰۰ دلار در تن رسید. تقویت شاخص دلار به دلیل آمارهای اقتصادی مساعد ایالات متحده و ضعف اقتصاد چین از مهمترین دلایل افت نفت و فلزات بوده است .

ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 489407

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تشکیل کمیته تسهیل تأمین مالی طرح‌ها با کمک شرکت پروژه سهامی عام

    تشکیل کمیته تسهیل تأمین مالی طرح‌ها با کمک شرکت پروژه سهامی عام

    معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل کمیته تخصصی تسهیل تأمین مالی پروژه طرح‌ها ازطریق شرکت پروژه سهامی عام با دستور وزیر اقتصاد خبر داد و اظهار داشت: انتظار می‌رود با این اقدام شاهد ارتقاء تأمین مالی فعالان اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =