واگرایی بورس و نرخ بهره ۳۰‌درصدی

بازار سرمایه هفته سختی را پشت سر گذاشته است. اول هفته تحت تاثیر خبر کاهش نرخ بنزین پالایشی‌هاو تعدیل‌های منفی پالایشی‌ها سپری شد. در یکی از بدترین شفاف سازی‌ها، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس از زیرمجموعه‌های "تاپیکو" و "شستا"، خبر از کاهش ۲۰ همت سود خود به دلیل این مصوبه داد.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه هفته سختی را پشت سر گذاشته است. اول هفته تحت تاثیر خبر کاهش نرخ بنزین پالایشی‌ها و تعدیل‌های منفی پالایشی‌ها سپری شد. در یکی از بدترین شفاف سازی‌ها، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس از زیرمجموعه‌های "تاپیکو" و "شستا"، خبر از کاهش ۲۰ همت سود خود به دلیل این مصوبه داد. دیگر پالایشی‌ها هم اثرات منفی این مصوبه را افشا کردند. این موضوع سبب توقف نماد تاپیکو و کاهش "شستا" تا محدوده ۱۱۰ تومان شد. نماد "تاپیکو" نیز همچنان تحت تاثیر این مصوبه بسته شده است. این مصوبه علاوه بر پالایشی‌ها، اثر منفی قابل توجهی بر هلدینگ‌های پالایشی مانند "پارسان" و "وغدیر" نیز خواهد داشت. از سمت دیگر، دلار در حال رشد است و سکه می‌تازد. در این روزها، معاملات فولاد در بورس کالا با بیش از ۱۰ درصد درحال رقابت است و به دلارهای ۴۵ هزار تومان نزدیک می‌شود، اما بعضا شاهد ابطال این معاملات نیز هستیم. واگرایی شدیدی بین بازار ارز، کالا و دارایی‌های واقعی و بورس دیده می‌شود.

ترکش اساسی بانک مرکزی به بازار ارز
چند روزی است که سایت tgju.org قیمت‌های دلار را به روز نمی‌کند، اما سکه به بیش از ۳۴ میلیون تومان افزایش یافت، هر چند پس از این افزایش اندکی کاهش پیدا کرد و تتر در بازار ارزهای دیجیتال به ۵۸،۵۰۰ تومان رسید. اخباری در خصوص مسدود سازی حساب‌های معامله گران ارز و تتر منتشر شده که روند رشد دلار را در آخر هفته کند کرد. اما ترکش اساسی بانک مرکزی به بازار ارز، انتشار اوراق ۳۰ درصدی توسط بانک‌ها بود. بانک‌ها از آخرین روز هفته شروع به انتشار این اوراق کردند. افزایش رسمی نرخ بهره به ۳۰ درصد، تلاشی در کنترل بازار ارز است، اما رشد نقدینگی و اخبار سیاسی، محرک شدید رشد به شمار می‌روند. شاخص کل بیش از ۱۶ هزار واحد کاهش یافت، درصد کاهش حتی به یک درصد نرسید، اما کلیت بازار منفی بود و شاخص به مرز روانی ۲.۱ میلیون واحد نزدیک شد. اما شاخص هموزن ۷ هزار واحد رشد کرد و به ۷۳۴ هزار واحد رسید که رشد یک درصدی را نشان می‌دهد که نشان از وضعیت بهتر نمادهای کوچک‌تر بوده است.

عرضه اولیه و افزایش قیمت گاز
این هفته شاهد یک عرضه اولیه بودیم، شرکت پارس فنر با قیمت ۸۶۱۰ ریال عرضه اولیه شد و بیش از یک میلیون نفر این سهم را خریداری کردند که استقبال خوبی به شمار می‌رود. عرضه‌های اولیه قبلی از جمله کرومیت و داتام سود خوبی برای فعالین آن به همراه داشته و موجب اقبال به عرضه‌های اولیه و مخالفت‌های کمتر از سوی فعالین شده است. در گروه خودرویی، سایپا خبر از فروش ویژه چند محصول خود داده و این محصولات به نزدیک قیمت بازار در آخر هفته عرضه می‌شوند. اخباری غیررسمی در خصوص قیمت گذاری خودرو در سال آینده براساس بهای تمام شده منتشر شده است که حاشیه سود ۲.۵ درصدی برای خودروسازان به همراه داشته. مقام معظم رهبری نیز از نقش دولت در مدیریت شرکت‌های خصوصی شده انتقاد کردند که می‌تواند اشاراتی به گروه خودرویی باشد. اما در شرایطی که گاز در ایران بیش از قیمت گاز درهاب‌های مختلف است، مجلس بار دیگر قیمت گاز پتروشیمی را برای سال آینده افزایش داده و به ۸ هزار تومان رساند.

شرایط نمادها در بازار افزایشی طلا
معاملات بورس کالا جان گرفته است. معاملات اوراق شرکت فولاد فجر کاشان ۲۵ درصد رقابت شد، برخی محصولات شگویا تا بیش از ۱۰۰ درصد رقابت شد. ملی مس نیز شاهد رقابت ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصولات خود بود و شمش بیلت فولاد تا ۱۰ درصد درحال رقابت بود. در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شمش طلا در حال معامله است، درحالی که خبر از عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ آمده است. از سمت دیگر بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و بیش از ۱.۶ میلیارد دلار طلا در سال جاری وارد شده است. تورم ماهانه در محدوده ۲.۶ درصد و تورم سالانه همچنان در محدوده ۴۳ درصد باقی مانده است. "تکمبا"، "ختور" و "بموتو" اخباری در خصوص افزایش نرخ در کدال منتشر کردند. همچنین دارویی‌ها به طور مرتب در حال افزایش نرخ هستند. "شگستر" خبر داده که مصوبه پالایشی‌ها روی این شرکت اثر مثبت دارد. البته این شرکت هنوز به مرحله تولید نرسیده. "کگاز" نیر خبر از قرارداد جدیدی داده به علاوه "حفاری" از پروژه جدید شفاف سازی کرده. "ذوب" نیز با انتشار گزارش کارشناسی، به پیشواز تجدید ارزیابی ۱۰۰۰ درصدی می رود. در بازارهای جهانی، اونس در محدوده ۲۰۴۰ دلار است و مس به بیش از ۸۶۰۰ دلار رشد کرد. روی بیش از ۲۵۰۰ دلار و سرب ۲۱۶۰ دلار است. بیت کوین حدود ۴۲.۷ هزار دلار معامله می‌شود. صندوق‌های طلا پس از رشد شدید و ایجاد حباب، چند روز آخر هفته را برخلاف رشد طلا در بازار، با کاهش قیمت ناشی از کاهش حباب رو به رو شدند. قیمت سکه طلا در بورس حتی کمتر از بازار و در زمان تهیه گزارش ۳۳.۴ میلیون تومان بود.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 488894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =