دو خبر که بورس را قرمز پوش کرد

دو خبر امروز در اولین روز هفته بازار سرمایه را قرمز پوش کرد و سهامداران با کام تلخ از بازار خارج شدند.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه اولین روز معاملاتی هفته را با افت ۱۹ هزار واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۶۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک افت ۸ هزار واحد را تجربه کرد. ارزش ۴۴۶ هزار معامله ۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۲۵۲ واحد نسبت به روز آخر هفته گذشته افت داشت و به سطح ۲۶ هزار واحد رسید. ارزش ۲۸۴ هزار معامله ۱۲۴ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

شرایط نامساعد بازار

نوید سالک در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص نزولی بودن روند امروز بازار گفت: امروز مصوبه ای در رابطه با تغییر مبنا نرخ گذاری محصولات پالایشی ها اعلام شد که تا حدودی به ضرر پالایشگاه ها بود اما این موضوع به یک میزان بر پالایشگاه ها تاثیر نمی گذارد و گروهی از آنها تاثیر بیشتر و گروهی تاثیر کمتری را متحمل شدند به همین علت نماد های پالایشی همچنین نمادها و هلدینگ های وابسته و تابع آنها صف فروش بودند و بر روند آنها تاثیر گذاشتند و شاهد نزولی بودن سهم های آنها بوده ایم.
وی ادامه داد: کلیت بازار در هفته های گذشته به دلیل سهم های پالایشی به دلیل ریسک های سیاسی و مسائل جنگ با نوساناتی مواجه بوده اند و با مصوبه امروز و خبر تنش های منطقه شاهد تشدید ریزش این سهم ها بودیم ودر قرمزپوشی امروز بازار بی تاثیر نبودند.

کارشناس بازار سرمایه به ریسک های داخلی اشاره کرد و افزود: بعضا مشاهده شده است ریسک های داخلی به مراتب بیشتر از ریسک های خارجی بر سهام بورس تاثیرمستقیم می گذارد که از ریسک های خارجی و تنش های منطقه ای که این روزها شاهد آن هستیم بیشتر خواهد بود.به طوری مصوبه امروز نرخ خوراک پتروشیمی ها باعث قرمز شدن بازار سرمایه شد.
سالک افزود: شرکت های پتروشیمی با شفاف سازی هایی که انجام دادند نشان دهنده این است که به آن اندازه ای که بیان شد اوضاع این سهم ها در بورس بد نیست و بنظر می رسد که فردا هم نماد پالایشی ها بسته باشند .
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما به صورت کلی بازار شرایط خوبی ندارد این مربوط به نرخ سودهای بالایی است که در اقتصاد وجود دارد و حجم زیادی از نقدینگی هم در صندوق های با درآمد ثابت بوده که خارج و به صندوق های طلا ، بازارهای موازی و خودرو وارد و باعث افزایش این قیمت ها خواهد شد.

نمادهای مثبت و منفی

۷۷ نماد بازار مثبت و ۵۲۱ نماد از میان ۶۶۱ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۱۱ درصد نمادها سبز رنگ و ۷۸ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

فصبا، شستا، تاپیکو و خگستر بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

شستا، فصبا، دی و کرمان بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای دسینا، کیمیاتک، کتوسعه و توسن بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

تاپیکو، شستا، شتران و شبندر بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای شستا، داتام، ثشاهد و خگستر بیشترین تراکنش را داشتند.

فصبا، آریا، شگویا و بپاس بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و نخریس، فصبا و کرمان و ثعمرا، جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای همراه، وامید، وآذر و غزر فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع پیشروی امروز

صنایعی که در اولین روز هفته توانستند بیشترین بازدهی را به ثبت برسانند، شامل گروه‌های حفاری، بنادر و کشتیرانی، تامین سرمایه و خدمات رفاهی متنوع بودند.

همچنین ۴ صنعت سرمایه‌گذاری، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و خودرو بیشترین تاثیر را روی شاخص داشتند.

صندوق‌های برتر

صندوق‌های سهامی بذر، پرتو، متال و ثمین در جزو پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت سخند، امین یکم، توسکا و گنجین در میان درآمد ثابتی‌ها رکورد زدند.

کد خبر 487904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =