تاثیر موقت افزایش سرمایه بانک‌ها بر بورس

مدیرعامل سبدگردان نیکان با تاکید براینکه افزایش سرمایه، بانک‌ها را به سوددهی نخواهد رساند، گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها در دوره کوتاه مدت حتی یک روزه می‌تواند تاثیر مثبتی برگروه بانکی و بازار سرمایه بجای بگذارد.

فردین آقابزرگی در گفت و گوبا « صدای بورس » به موضوع افزایش سرمایه ۱۲ بانک دولتی پرداخت و گفت : نکته قابل توجه و اثر گذار بر هر صنعتی به ویژه بانک‌ها این است که تصمیمات چگونه بر سودآوری بانک ها تاثیر می‌گذارد .

کارشناس بازار سرمایه افزود : فقط افزایش سرمایه و تزریق منابع مالی به یک بنگاه اقتصادی نظیر بانک لزوما سودآوری ندارد و حتی سرنوشت تجدید ارزیابی به این حالت دچار می‌شود .بعضا بانک هایی داشتیم که قصد خروج از ماده ۱۴۱ را به سبب تجدید ارزیابی داشتند اما کماکان در این ماده ماندگار هستند و زیان دهی آنها ادامه دارد .

وی ادامه داد: اینگونه اخبار و صحبت ها نکاتی نیستند که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد که یکباره انتظار تحول خاص را در گروه بانکی داشته باشیم .برای نتیجه گرفتن از یک خبر و ابلاغیه باید اثرات مثبت و منفی را مشاهده کرد.

آقا بزرگی گفت : بانک ها دارائی های بلا استفاده در حوزه مسکن داشتند که افزایش سرمایه بانکی ها بجز اصلاح ساختار ظاهری و صورت های مالی نتیجه دیگری ندارد که این به معنای تداوم و تغییر جهت به سوی سودآوری نخواهد بود .

مدیرعامل سبدگردان نیکان تاثیر پذیری بورس از دیگر عوامل اشاره کرد و افزود: در شرایط مساعد و یا پرریسک مانند تنش های منطقه ای در چنین شرایط بی ثباتی، میزان تاثیر گذاری این اخبار بیشتر خواهد بود. همچین باید توجه داشت در موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها درابتدا از سوی مسئولان اعلام شد بازارسرمایه رو به سمت مثبت حرکت خواهد کرد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که ماهیت بازار تعیین کننده اخبار و تاثیر آن بربورس خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت سکان حکمرانی بازار سرمایه را در دست دارد، اظهارداشت: اقتصاد و بازار سرمایه مطلق در اختیار دولت است به طوری که مشاهده می شود دولت از شورای ملی مسکن برای فروش اوراق از بورس استفاده می‌کند وهمچنین با ضرب سکه ، بانک مرکزی گواهی چاپ می کند تا ازمردم پول بگیرد. تا زمانی که این سناریوها وجود دارند با اخبار این چنینی و کم اثر نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بازارسرمایه به صورت جهشی روند مثبت داشته باشد .

آقا بزرگی در پاسخ به این سوال که آیا صحبت های وزیر در مورد افزایش سرمایه بانکها به نوعی سیگنال محسوب می شود؟ گفت: سیگنال دولت به مردم زمانی محقق می شود که مردم اثر مداوم این خبر را لمس کنند کسی که این خبر را منتشر میکند دولت و یا هرکس دیگری احتمال اینکه روند بازار را تغییر دهد و به سمت صعودی شدن گروه بانکی بکشاند بستگی به اثر مداوم این خبر دارد و مردم هماهنگی در فضای تصمیم گیری حوزه اقتصاد را احساس کنند اما در حال حاضر باتوجه به تناقض آشکار تصمیمات مسئولین این خبر تاثیر خود را نخواهد داشت.

مدیرعامل سبدگردان نیکان افزود : تاثیر این اخبار کوتاه مدت خواهد بود چرا که سوابق گذشته نشان داده است که چنین اخباری تاثیری برسود و زیان شرکت ها نداشته است و در یک دوره کوتاهی حتی یک روزه میتواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه بجای بگذارد اما در نهایت به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.

کد خبر 487690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =