شفافیت در بازار طلا فقط از مسیر بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه، گفت: مرکز مبادله ارز و طلا آمادگی برای عرضه طلا به منظور تسهیل امور عملیاتی ندارد و بهتر است شرکت‌های تولیدی عرضه شمش طلای وارداتی خود را طبق روال گذشته در بازار بورس کالا ایران عرضه و معامله کنند.

علی بهشتی روی در گفت و گو با « صدای بورس» در خصوص عرضه طلا در مرکز مبادله ارزی گفت: باید توجه داشت مرکز مبادله ارز و طلا آمادگی برای عرضه طلا به منظور تسهیل امور عملیاتی ندارد و بهتر است شرکت‌های تولیدی عرضه شمش طلای وارداتی خود را طبق روال گذشته در بازار بورس کالا ایران عرضه و معامله کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان در نامه‌ای که به وزیر اقتصاد ارسال کردند تولیدکننده ها ،واردکننده ها و صادرکننده های طلا مکانیسم بورس کالا را پذیرفته اند چرا که در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین قیمت ها واقعی معاملات صورت می گیرد و این مکانیسم بازار یعنی کشف قیمت موضوع مهمی بوده است که در نامه مذکور این پیشنهاد را مطرح کردند.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه سرمایه در گردش موضوع مهمی برای شرکت های تولیدی است، تاکید کرد:در شرکت های تولیدی به هر میزان نقدینگی سرمایه در گردش وجود داشته باشد راحت تر می توانند به فعالیت های عملیاتی ،تولیدی و جاری پرداخته و در مسائل تامین نقدینگی کمتر با مشکل مواجه شوند و به طور یقین عرضه محصولات در مکانی مانند بورس کالا که قیمت ها واقعی و برگشت پول در کمترین زمان انجام می گیرد می تواند کمک بسزایی به تولید کنندگان و حتی واردکنندگان کند.

بهشتی روی در خصوص اهمیت بازگشت نقدینگی به فعالیت های عملیاتی اظهار داشت: هر شرکتی برای حیات خود همچنین تهیه مواد اولیه و به نوعی برای رفع هزینه های سربار و رسیدن به نقطه سر به سر ن احتیاج دارد که نقدینگی داشته باشد و به نوعی هزینه های ثابت خود را پوشش دهد.

وی ادامه داد: اگر شرکت های تولیدی در تامین مالی و نقدینگی دچار مشکل شوند به طور یقین شرکت را از فعالیت‌های عملیاتی و جاری خود دور می‌کند و به نوعی موضوع زیان ده شدن شرکت مطرح خواهد شد و قادر نخواهند بود از هزینه های ثابت خود حمایت کنند و به دریافت تسهیلات از سیستم‌های بانکی روی می آورد و با دریافت تسهیلات هزینه های مالی مضاعف به شرکت تحمیل خواهد شد و شرکت وارد باتلاقی می شود که شاید به راحتی دیگر از آن خارج نشوند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: همواره براین موضوع تاکید داشته ایم که مکانیسم بورس ها چه کالا چه اوراق که بر مبنا عرضه و تقاضا واقعی است و همچنین قیمت ها شفاف و واقعی تعیین می شود و از همه مهمتر به رانت زدایی کمک خواهد کرد

کد خبر 487517

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =