چرا فروش دارایی‌ها به در بسته می‌خورد؟

در مورد چرایی فروش نرفتن دارایی‌های مازاد بانک‌ها، دلیل اول اینکه در حال حاضر انجام عملیات بانکی سودآور نیست و با توجه به شرایط و انقباض نقدینگی که در کشور ایجاد شده جذب منابع برای بانک‌ها بالای ۲۵ درصد هزینه دارد.

در مورد چرایی فروش نرفتن دارایی‌های مازاد بانک‌ها، دلیل اول اینکه در حال حاضر انجام عملیات بانکی سودآور نیست و با توجه به شرایط و انقباض نقدینگی که در کشور ایجاد شده جذب منابع برای بانک‌ها بالای ۲۵ درصد هزینه دارد. در حالی که پرداخت تسهیلات به مشتریان اندک شده و با توجه به اینکه بانک مرکزی محدودیت رشد ۱.۵ درصدی ترازنامه را ابلاغ کرده و اعطای تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد در حال انجام است، یعنی هر ریال پرداخت تسهیلات عملا ۲ درصد زیان بانک‌ها را افزایش می‌دهد؛ با توجه به شرایط تورمی کشور، منطق اقتصادی حکم می‌کند که از فروش دارایی‌ها بپرهیزند. ‌ از طرف دیگر قانون رفع موانع تولید الزاماتی را تعیین کرده که اگر بانک‌ها دارایی‌های خود را به فروش نرسانند، ‌ مشمول مالیات می‌شوند بنابراین بانک‌ها برای اینکه مشمول جرایم مالیات و محدودیت‌ها نشوند اقدام به درج آگهی و فروش اموال صوری و ظاهری می‌کنند. ‌ مسئله دیگری که به نظر باید به آن توجه کرد این است که عمده فروش دارایی‌ها توسط بانک‌ها در سنوات گذشته دچار مشکلاتی بوده است به این صورت که کسی که اقدام به خرید دارایی‌ها کرده است به تعهدات خود عمل نکرده و به طور مثال اقساط خود را پرداخت نکرده و این عامل مزید بر علت شده تا بانک‌ها برای جلوگیری از ایجاد حواشی از فروش اموال خودداری کنند و خود را وارد چالش نکنند و نخواهند به نهادهای نظارتی پاسخگوی مشکلات و عواقب پیش آمده باشند.
بنابراین در چنین شرایطی که شما یک دارایی را هر چقدر که نگهداری کنید منفعت بیشتری برای شما ایجاد می‌کند و از سوی دیگر در فروش اموال ممکن است حواشی هم ایجاد شود طبیعی است که تمام مدیران سرمایه‌گذاری بانک‌ها را وارد لاک دفاعی کند و مجموع این عوامل موجب شود آگهی‌هایی را شاهد باشیم که فقط منتشر می‌شوند و قیمت‌ها به نحوی هستند که دارای جذابیت برای سرمایه‌گذاری نیستند.

  • احسان مرادی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 487314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =