بی‌اعتنایی بورس‌ها به تنش در خاورمیانه

معاملات هفتگی بورس‌های جهان پایان یافت و شاخص‌ها نشان دادند که به تحولات منطقه خاورمیانه اعتنایی ندارند.

به گزارش صدای بورس ،در پایان معاملات روز جمعه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، بازارهای سهام اروپایی سبزپوش شدند و همه شاخص‌های اصلی رشد کردند. شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن ۰.۶۴ درصد و استوکس ۶۰۰ اروپا هم ۰.۸۴ درصد رشد کردند. دکس فرانکفورت ۰.۹۵ درصد بالا رفت و سی‌ای‌سی ۴۰ پاریس بیش از یک درصد افزایش یافت. همچنین شاخص اصلی بورس‌های ایتالیا و اسپانیا به ترتیب ۰.۷۳ درصد و ۰.۹ درصد رشد را ثبت کردند. این در حالی است که در بورس‌های آسیایی تنها بورس توکیو و بمبئی عملکرد مثبتی داشتند.

بورس وال استریت

بر اساس این گزارش، در پایان معاملات هفتگی، بورس وال استریت نیز وضعیت نسبتا خوبی داشت و تنها شاخص صنعت داو جونز از روند بازار جا ماند. روز جمعه در حالی که شاخص بی‌ثباتی VIX با بیش از ۲ درصد رشد روبه‌رو شده بود، شاخص داو جونز ۰.۳۱ درصد افت کرد. اما شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک به ترتیب ۰.۰۸ درصد و ۰.۰۲ درصد افزایش یافتند. در پایان معاملات روز جمعه، قیمت طلا و نفت سبک آمریکا نیز به ترتیب ۱.۷ درصد و ۱.۰۳ درصد رشد کردند.

افزون بر این، از مهمترین اخبار پایان هفته می‌توان به انتشار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا، و گزارش رشد اقتصادی چین و بریتانیا اشاره کرد. در آمریکا، قیمت عمده‌فروشی ماه دسامبر به طور غیرمنتظره‌ای به میزان ۰.۱ درصد کاهش یافت که نشانه مثبتی برای تورم به شمار می‌رود.

اقتصاد چین

در عین حال، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود. کاهش حجم صادرات، افت تورم مصرف‌کننده به پایین‌ترین سطح ۱۴ سال اخیر و پایداری فشارهای ضدتورمی بر تقاضای جهانی برای کالاهای چینی تاثیر منفی گذاشته است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ اقتصاد چین شرایط دشواری را تجربه کند.

عملکرد اقتصاد بریتانیا

همچنین، آخرین گزارش عملکرد اقتصاد بریتانیا نشان می‌دهد که اقتصاد این جزیره اروپایی در ماه نوامبر به میزان ۰.۳ درصد رشد کرده که بیشتر از برآوردهای قبلی است. با این حال، با توجه به آمار سه‌ماهه منتهی به نوامبر، تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۰.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، دیگر خبر مهم هفته گذشته، عبور مایکروسافت از اپل و تبدیل آن به ارزشمندترین شرکت جهان بود. بر اساس تازه‌ترین برآوردها، در حال حاضر ارزش بازار شرکت مایکروسافت از مرز ۲.۸۵ تریلیون دلار گذشته است.

منبع: سنا

کد خبر 487275

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =