تغییر مقررات در عربستان برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی

عربستان سعودی بسیاری از قوانین خود را تغییر داد تا به شرکت‌های خارجی اجازه دهد بدون مجوز مشارکت با نهادهای موجود در این کشور فعالیت کنند.

به گزارش صدای بورس،هدف تعیین این مقررات از سوی عربستان سعودی، افزایش رقابت‌پذیری این کشور و جذب گسترده‌تر سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

بر اساس این گزارش، معاملات سعودی با طرفین خارجی به رهبری «صندوق سرمایه‌گذاری دولتی» با ۶۵۰ میلیارد دلار ثروت، به عنوان سکوی پرتاب منافع خارجیان عمل کرده به طوری که PIF یکی از حامیان اصلی گروه فناوری ژاپنی SoftBank’s Vision Fund بوده و سهام زیادی از سازندگان خودروهای برقی، اپلیکیشن‌های مربوط به خودروهای سواری، شرکت‌های بازی‌های ویدئویی و اپراتورهای خطوط کروز را خریداری کرده است.

همچنین، شرکت‌های حقوقی عمده دنیا نیز توجه ویژه‌ای به این کشور نشان داده‌اند. پردرآمدترین شرکت حقوقی دنیا به نام Kirkland & Ellis یکی از این شرکت‌ها است که علاقه خود را به حضور فعال در این کشور نشان داده است.

از سویی دیگر، شرکت‌های آمریکایی Latham و Watkins، Greenberg Traurig و Squire Patton Boggs، و شرکت‌های بریتانیایی Clifford Chance و Herbert Smith Freehills پیشتر فعالیت خود را در عربستان کلید زده بودند.

گفتنی است، GDP عربستان در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۷/۸ درصدی به ۸۳۳ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در یک دهه گذشته بوده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های این رشد به شمار می‌رود.

همچنین، آمارها نشان می‌دهد، تنها در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ حدود ۹/۱ میلیارد دلار FDI جذب شد و این کشور قصد دارد در سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار FDI جذب کند. اصلاحات قانونی برای رسیدن به این هدف ضروری است. قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذاران آزادی بسیار بیشتری را برای مدیریت، فروش یا واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.

منبع: سنا

کد خبر 486761

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =