Hedge Fund صندوقی با مدیریت فعال 

صندوق حفظ ارزش یا Hedge Fund که با نام‌های صندوق تامینی یا پوششی هم شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای جذاب سرمایه‌گذاری است...

به گزارش صدای بورس، صندوق حفظ ارزش یا Hedge Fund که با نام‌های صندوق تامینی یا پوششی هم شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای جذاب سرمایه‌گذاری است. بر اساس تعریف، صندوق Hedge Fund یک صندوق سرمایه‌گذاری تلفیقی است که دارایی‌های نقد را نگهداری می‌کند و با استفاده از تکنیک‌های مختلف معاملات و مدیریت ریسک، آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. این صندوق‌ها معمولا در تکنیک‌های سرمایه‌گذاری خود از ابزارهای اهرم و مشتقه استفاده می‌کنند.
صندوق Hedge Fund نوعی مشارکت محدود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که نقدینگی خود را در اختیار مدیران و کارشناسان متخصص قرار می‌دهند تا با به‌کارگیری مجموعه‌ای از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شامل معاملات اهرمی یا خرید و فروش دارایی‌های غیرمتعارف، بازده بالاتر از میانگین بازار را کسب کنند.
سرمایه‌گذاری صندوق‌های Hedge Fund غالبا یک گزینه سرمایه‌گذاری جایگزین ریسک‌دار در نظر گرفته می‌شود و معمولا به حداقل سرمایه یا ارزش خالص بالایی نیاز دارد، به همین دلیل اغلب مشتریان ثروتمند را هدف قرار می‌دهند. نکته مهم دیگر اینکه صندوق‌های Hedge Fund کارمزد بیشتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولی دریافت می‌کنند. همچنین استراتژی‌های رایج این نوع صندوق‌ها به مدیر صندوق بستگی دارد و شامل سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق درآمد ثابت و رویدادمحور است.
تعریف صندوق سرمایه‌گذاری حفظ ارزش نشان می‌دهد که مدیر صندوق اغلب خلاف جریان فعالیت اصلی صندوق حرکت می‌کند. به بیان دیگر، برای جبران زیان احتمالی هلدینگ اصلی، بخشی از دارایی‌ها را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند. به عنوان مثال، صندوقی که روی بخش چرخه‌ای (بخشی که ارزش سهام آن تحت تاثیر تغییرات اقتصاد کلان یا نوسان‌های سیستماتیک قرار دارد) همچون صنعت مسافرت تمرکز دارد، ممکن است بخشی از دارایی خود را به بخش‌های غیرچرخه‌ای همچون انرژی اختصاص دهد.
صندوق‌های Hedge Fund برای کسب سود، سرمایه‌گذاری‌ها و مجموعه‌هایی از اوراق بهادار را هدف قرار می‌دهند. بر این اساس، چهار نوع رایج از صندوق‌های حفظ ارزش وجود دارد که در اینجا به اختصار معرفی می‌شوند.
صندوق‌های حفظ ارزش جهانی: صندوق‌هایی هستند که با مدیریت فعال تلاش می‌کنند با استفاده از نوسانات حاصل از رویدادهای سیاسی و اقتصادی جهان کسب سود کنند.
صندوق حفظ ارزش سهامی: صندوقی است که بر فعالیت‌های جهانی یا روی یک کشور خاص تمرکز و بر سهم‌های جذاب سرمایه‌گذاری می‌کند.
صندوق Hedge Fund با ارزش نسبی: این صندوق به دنبال سودبری از تغییرات موقتی قیمت اوراق بهادار است.
صندوق حفظ ارزش فعال: هدف این صندوق، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها و اقداماتی است که به رشد قیمت سهام منجر می‌شود.
سایت hedgelists در گزارشی به معرفی ۲۵۰ صندوق حفظ ارزش جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. بر اساس داده‌های این سایت، شرکت مدیریت سرمایه Field Street با حدود ۲۹۸ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، بزرگترین Hedge Fund جهان در سال گذشته بوده است. پس از آن، گروه سرمایه‌گذاری Citadel با ۲۵۳ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، رتبه دوم را دارد. صندوق Bridgewater با ۲۳۵ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت در رتبه سوم جای دارد. در مجموع ۱۸ صندوق حفظ ارزش در جهان وجود دارد که با دارایی تحت مدیریت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فعالیت می‌کنند.
آمارهای موجود نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۳ برخی از صندوق‌های حفظ ارزش با استفاده از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متنوع موفق شدند بازده‌های دورقمی را ثبت کنند.

شماره ۵۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 486548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =