بازدهی صندوق سهامی مشترک صبا بالاتر از شاخص 

شرکت سبدگردان اندیشه صبا در اسفندماه سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت به عنوان تنها نهاد دارای مجوز سبدگردانی در مجموعه سازمان تامین اجتماعی است که در حال حاضر مدیریت ۸ صندوق سرمایه‌گذاری را با ارزش بالغ بر ۳۲۰ هزارمیلیارد ریال در اختیار دارد و با تکیه بر توان و دانش تیم خود توانسته است در تمامی صندوق‌ها بازدهی مطلوبی را برجای گذارد.

به گزارش صدای بورس، شرکت سبدگردان اندیشه صبا در اسفندماه سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت به عنوان تنها نهاد دارای مجوز سبدگردانی در مجموعه سازمان تامین اجتماعی است که در حال حاضر مدیریت ۸ صندوق سرمایه‌گذاری را با ارزش بالغ بر ۳۲۰ هزارمیلیارد ریال در اختیار دارد و با تکیه بر توان و دانش تیم خود توانسته است در تمامی صندوق‌ها بازدهی مطلوبی را برجای گذارد. شرکت سبدگردان اندیشه‌ صبا با رویکرد توسعه‌ای و با هدف تنوع‌بخشی بیشتر به ابزارهای سرمایه‌گذاری توانسته خدمات و محصولات جدیدی را به بیش از ۸۰ هزار مشتری با سطوح مختلفی از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری ارائه دهد. همچنین این شرکت با تکیه بر مدیریت و تیم تحلیل خود برآنست تا با توسعه ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری و تامین مالی در جهت ارتقای جایگاه شرکت و توسعه و عمق‌بخشی بازار سرمایه ایران گام بردارد.

سهامی مشترک صبا صندوقی برای ریسک‌پذیران
صندوق سهامی مشترک صبا (صدور ابطالی)، محصولی برای مشتریان ریسک‌پذیر این شرکت است که موظف است حداقل ۷۰ درصد از پرتفوی صندوق را به سهام اختصاص دهد. صندوق مشترک صبا با خالص ارزش دارایی‌های ۲۶۰۰ میلیارد ریالی موفق به کسب بازدهی ۴۵ درصدی و بالاتر از شاخص بازار در یک‌سال اخیر شده و در افقی بلندمدت نیز طی حدود ۱۴ سال فعالیت، بازدهی ۶۸۳۶ درصدی محقق ساخته است. استراتژی صندوق، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با پتانسیل بالای رشد سودآوری و دارای طرح توسعه است به طوری‌که علاوه بر حفظ قدرت خرید سرمایه‌گذاران در برابر تورم، بازده مازاد بر آن ایجاد می‌کند.

صندوق‌های درآمد ثابت گزینه‌ای مناسب برای مشتریان ریسک‌گریز
شرکت سبدگردان اندیشه صبا سه صندوق برای مشتریان ریسک‌گریز خود در نظر گرفته‌است؛ صندوق‌های درآمدثابت توسعۀ تعاون صبا (صدور ابطالی و با تقسیم سود ماهانه) و اندیشه‌ورزان صباتامین (قابل معامله) و با مدل انباشت سود با نماد "اوصتا" که موظفند اکثر دارایی صندوق را به سپرده بانکی و اوراق مشارکت اختصاص دهند، بازدهی موثر سالانه این صندوق‌ها به ترتیب ۲۶.۸ و ۲۸ درصد است. استراتژی اندیشه صبا برای صندوق‌های درامد ثابت در قدم اول رعایت حد نصاب‌های ابلاغی سازمان بورس است. علاوه بر این در بخش اوراق، سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی و اوراق تامین مالی شرکتی دارای ضامن بانکی و یا دارای رتبه اعتباری قابل قبول و در قالب قراردادی بخش عمده سبد دارایی این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد. در بخش سپرده بانکی نیز سپرده‌گذاری بر اساس نسبت کفایت سرمایه بانک‌های برتر صورت می‌گیرد. همچنین مدیر صندوق می تواند حداکثر تا ۱۰ درصد دارایی های صندوق در بخش دارایی های ریسکی نظیر سهام و یا صندوق‌های سهامی، سرمایه‌گذاری کند و مدیر صندوق همواره سعی می‌کند در دوره‌های رکود سهم این بخش در پرتفوی سرمایه‌گذاری ناچیز و در دوره‌های رونق حداکثری باشد.
صندوق مختص اوراق دولتی بازده پایۀ بازار صبا (قابل معامله) با نماد "دیبا"، با اختصاص ۸۰ درصد از سبد دارایی خود به اوراق بدهی دولتی و ۲۰ درصد به سپرده بانکی کم‌ریسک‌ترین صندوق تحت مدیریت شرکت محسوب می‌شود و به لحاظ عملکردی رتبه اول بازدهی را در میان صندوق‌های مختص اوراق دولتی داشته است.

صندوق طلای صبا
صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا با نماد "نفیس" در آبان ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده و طی حدود ۱۳ ماه موفق به کسب بازدهی ۵۵ درصدی شده است. این صندوق عمده منابع خود را به گواهی سپرده کالایی (شمش و سکه) اختصاص داده است. سرمایه‌گذاری در این صندوق ضمن حفظ سرمایه مشتریان در برابر سرقت و تقلب، جایگزین مناسبی به جای خرید سکه و طلای فیزیکی است و پوشش خوبی برای سرمایه‌گذاری در شرایط اقتصادیِ با تورم بالا است. استراتژ صندوق طلا، علاوه بر کسب بازدهی از نوسانات گواهی‌های سکه و شمش، پوشش ریسک نوسان قیمت سکه و شمش طلا با استفاده از ابزارهای مشتقه موجود نیز است. به عبارتی مدیران این صندوق می‌توانند با استفاده از اهرم قراردادهای مشتقه، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق را مدیریت کرده و منافع آنان را تقویت کنند.

صندوق بخشی پتروشیمی اندیشه صبا
صندوق بخشی پتروشیمی اندیشه صبا (ETF) محصولی برای مشتریان ریسک‌پذیر این شرکت است که این صندوق اکثر وجوه خود را صرف خرید اوراق بهادار در صنعت DPS محور محصولات شیمیایی می‌کند. صندوق بخشی با نماد "پتروصبا" با خالص ارزش دارایی‌های ۲۰۰۰ میلیارد ریالی موفق به کسب بازدهی ۹ درصدی در سه ماه اخیر شده ‌است و بالاتر از رقبای خود قرار دارد. این صندوق در دسته صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرد و مناسب سرمایه‌گذارانی است که بصورت ویژه می‌خواهند در صنعت صادرات‌محور پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند.
استراتژی صندوق بخشی پتروصبا سرمایه‌گذاری تخصصی و حداکثری در صنعت پتروشیمی در صورت ایجاد شرایط و اخبار مثبت در این صنعت است. همچنین در صورتی که اخبار پیرامون این صنعت مناسب نباشد استراتژی این صندوق به سرمایه‌گذاری حداقلی در صنعت پتروشیمی با رعایت نصاب‌های این صندوق است که این رویکرد مدیریت فعالانه علاوه بر حفظ پتانسیل کسب بازدهی بالاتر نسبت به کل بازار، می‌تواند منجر به بازدهی مناسب در شرایط رکودی در صنعت ذکر شده شود.

صندوق اختصاصی بازارگردانی صباگستر نفت و گاز تامین
صندوق بازارگردانی شرکت سبدگردان اندیشه صبا در حال حاضر بازارگردانی ۸۸ نماد را در دست دارد. این صندوق مختص شرکت‌های حقوقی است و در حال حاضر با خالص ارزش دارایی ۱۲۷،۰۰۰ میلیارد ریال در جایگاه سومین بازارگردان بازار سرمایه به لحاظ ارزش خالص دارایی‌ها قرار دارد.

صندوق بازنشستگی تکمیلی اندیشه تامین
جدیدترین خدمت سبدگردان اندیشه صبا، تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی اندیشه تامین است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این صندوق می‌توان به عدم وابستگی به یک کارفرما اشاره کرد. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت سبدگردان اندیشه صبا را مشاهده می‌کنید.

بازدهی صندوق سهامی مشترک صبا بالاتر از شاخص 

شماره ۵۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 486534

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چراغ مولدسازی املاک دولت در بورس کالا روشن شد

    چراغ مولدسازی املاک دولت در بورس کالا روشن شد

    فرآیند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران، امروز با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی واقع در بابل آغاز شد تا همه اطلاعات و داده های فروش املاک دولتی به صورت شفاف و لحظه ای در دسترس عموم قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =