۱۰ همت عرضه اولیه تا پایان سال / هلدینگ شستان بورسی می‌شود

مدیر عامل بورس تهران از عرضه سهام دو هلدینگ تا پایان سال بورس خبر دادو گفت: هلدینگ شستان به زودی وارد بازار سرمایه می شود.

به گزارش صدای بورس، محمود گودرزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:برنامه مشخصی برای ورود هلدینگ شستان به بازار سرمایه تا پایان سال وجود دارد. اقدامات اساسی این عرضه اولیه انجام گرفته شده است. همچنین عرضه اولیه ذوب‌آهن بیستون نیز در راه است.

وی ادامه داد: در مجموع پنج شرکت برای عرضه اولیه داریم، اما مجموع شرکت‌ها از لحاظ عرضه اولیه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان IPO خواهد بود.شرایط کنونی بازار اجازه نمی‌دهد عرضه اولیه سنگینی داشته باشیم. به همین خاطر ابتدا باید شرکت‌های متوسط را وارد بازار کنیم.

مدیرعامل بورس تهران،گفت: از دو سال آتی، تالارهای منطقه ای دیگر به شکل فعلی فعالیت نخواهند داشت و باید به مراکز مالی تبدیل شوند تا نهاد های مالی بتوانند در مراکز مالی هر استان فعالیت داشته باشند و موضوع تامین مالی استان ها را انجام دهند.

گودرزی با بیان اینکه دیدبان بورس تهران نسبت به سال های گذشته بهبود پیدا کرده است، اظهارداشت: در سال جاری اقدماتی که برای ما مهم بود و تا پایان سال باید پیگیری شود، پیگیری پروژه ساختمانی شرکت بورس تهران و تامین مالی است.

وی گفت: ایجاد بازار سرمایه گذاران حرفه ای راه اندازی شده است و شرکت های که نیاز به تامین مالی دارند می توانند از این بازار استفاده کنند و اولین شرکت هم از طریق این بازار تامین مالی کرده است.

به گفته مدیرعامل بورس تهران حداقل سرمایه برای ورود به شرکت بورس تهران ۱۲۰ میلیارد تومان است.

چرا بورس تهران تجدید ارزیابی نمی‌شود

مدیرعامل بورس تهران درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه بورس تهران تجدید ارزیابی خواهد شد؟ با بیان اینکه بورس تهران در سراسر کشور املاک دارد و بزرگترین دارایی بورس تهران ساختمان سعادت آباد است، گفت: علت اساسی که ما الان نمی‌توانیم تجدید ارزیابی انجام بدهیم به خاطر این است که این ساختمان پایان کار ندارد.و در حال پیگیری پایان کار برای این ساختمان هستیم و تا زمانی که پایان کار گرفته نشود، بورس تهران نمی تواند تجدید ارزیابی کند.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم وجود بازارگردان در شرکت هایی مانند «شگستر»، گفت:بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای که تشکیل شده است و در آنجا شرکت‌ها نزد سازمان بورس ثبت شده اما پذیرش نمی‌شوند و زمانی که یک شرکت به ثبت می‌رسد اما پذیرش نمی‌شود، این بدان معناست که مفهوم درج را پیدا می‌کند. بعضی از شرکت‌های دانش بنیان درجی هستند و طبق ضوابطی که سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرده داشتن بازارگردان برای اینگونه شرکت‌ها الزامی نیست.

وی ادامه داد: هدف اساسی این است که منابع به سمت اجرای پروژه حرکت کند نه اینکه منابع به سمت بازارگردانی برود. این رویکرد را الزامی نکرده‌ایم، اما اگر لازم باشد، سهامداران عمده را الزام خواهیم کرد که بازارگرادان داشته باشد.

مدیرعامل بورس تهران اظهارداشت: دغدغه‌ای وجود دارد که ممکن است سهامدار عمده بخواهد عرضه‌ای در بورس یا بازار انجام دهد، به طور یقین بورس تهران اجازه چنین کاری را نخواهد داد و روند معاملاتی تا به بهره‌برداری رسیدن این پروژه براساس همان پذیره نویسی اولیه خواهد بود.

صندوق پوشش ریسک در انتظار مجوز

وی با تاکید براینکه صندوق پوشش ریسک در انتطار مجوز سازمان بورس است ، افزود: هدف اساسی صندوق پوشش ریسک این است که علاقمندانی که می‌خواهند از بازار مشتقه استفاده کنند، بتوانند از طریق مدیران متخصص این حوزه وارد شوند. امیدواریم با مساعدت سازمان بورس مجوز این صندوق به نهادمالی متقاضی داده شود.

پذیرش ۱۰ شرکت دانش بنیانی

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد ؟ با اشاره به اینکه ۱۰ شرکت دانش بنیان در بورس تهران در حال پذیرش است، گفت :در تمام دنیا صندوق های خصوصی هستند که موتور محرک اقتصاد محسوب می شود و در شرکت بورس تهران برنامه داریم با سفر های استانی کلیه شرکت های حوزه دانش بنیان و شرکت هایی که فروش خوبی دارند اما سرمایه درگردش ندارند را از طریق مراکز مالی استانی جهت تامین مالی شناسایی و پذیرش کنیم.

اجرای برنامه جامع ری برندینگ از سال آینده

مدیرعامل بورس تهران، از اجرای برنامه جامع ری برندینگ در این شرکت خبر داد و گفت: برنامه جامع ری برندینگ بورس تهران پس از تصویب هیات مدیره در سال آینده اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز بسیاری از افراد بورس تهران را با سازمان بورس و یا حتی برخی ارکان بازار اشتباه می گیرند و بخشی از برنامه ری برندینگ هم به این موضوع اختصاص دارد.

به گفته گودرزی یک طرح و برنامه در زمینه تحولات دیجیتالی در بورس تهران در دست اجراست.

وی در مورد برنامه بورس تهران در کیش اینوکس ۲۰۲۴ گفت: حضور پررنگ شرکت بورس در کیش اینوکس ۲۰۲۴ و برگزاری فیس در این رویداد یکی دیگر از برنامه های بورس تهران در سال آینده خواهد بود و قصد داریم در کیش اینوکس ۲۰۲۴ با کمک سایر ارکان بازار، اجلاس فیاس (فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی) را برگزار کنیم.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه بورس تهران تا پایان سال ابزارهای معاملاتی جدیدی ایجاد خواهد شد؟افزود:در بورس تهران نتوانسته ایم در خصوص ابزارها مانند قرارداد آتی نتیجه دلخواه را بگیریم و در این حوزه نیازمند تمرکز بیشتری هستیم.

به گفته مدیرعامل بورس تهران در صورتیکه سازمان بورس موافقت کند، از سال آینده فروش استقراضی را فعال خواهیم کرد.

کد خبر 486499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =