اقتصاد افق روشنی ندارد

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه سال آینده سالی سخت برای تولیدکننده و مصرف کنندگان خواهد بود، گفت:‌ . تا زمانی که موانع داخلی و خارجی تولید رفع نشده یا کاهش پیدا نکنند هیچ افق روشنی برای نه تنها اقتصاد کشور بلکه بورس یا کاهش روند تورم نمی توان متصور شد.

مرتضی افقه،‌ در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با تاثیر تورم بر بازار سرمایه گفت: تا زمانی که وضعیت تولید بهبود نیابد و موانع داخلی و خارجی مربوطه رفع نشود تورم به صورت مستمر کاهش پیدا نخواهد کرد ودر این شرایط نمی توان به بهبود بازار سرمایه امیدوار بود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود : باید توجه داشت موانع خارجی همچنان وجود دارند و هیچ افقی که بتواند روزنه روشن پدیدار شود، مشاهده نمی کنیم. رفع تحریم و مشکلات FATF ظاهرا جزو برنامه های دولت نیست و درحال پیدا کردن راه های جایگزینی هستند که کمترین اثررا دارد که برای مثال می توان به اقدامات بانک مرکزی مانند آفشور ریالی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات حداقلی کمک چندانی به رونق تولید در داخل نمی کنند، اظهارداشت: از موانع داخلی می توان ناکارآمدی دولت،‌ بوروکراسی،‌ کم تجربگی مجریان و مدیران دولتی و به خصوص بی ثباتی مدیریتی دولت لطمه جدی به تولید می‌زند اشاره کرد. تا زمانی که موانع داخلی و خارجی تولید رفع نشده یا کاهش پیدا نکنند هیچ افق روشنی برای نه تنها اقتصاد کشور بلکه بورس یا کاهش روند تورم نمی توان متصور شد.

افقه تصریح کرد:‌ تا پایان سال وبا نزدیک شدن به بهار، در صورتی که مشکل تحریم همچنان حل نشده باقی بماند و با توجه به وضعیت بودجه ۱۴۰۳ ، سال آینده سالی سخت برای تولیدکننده و مصرف کنندگان خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نباید فراموش کرد بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده و فشاری که به مردم،‌ مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از طریق افزایش مالیات و خدمات دولت اعم از اینترنت، آب، برق، گاز و احتمالا بنزین پیش می آید شرایط وخیم تر می شود. ‌

وی افزود: درحالی که مجلس با عدم درآمد نفتی و خلع درآمد دولت نمی تواند کمکی کند،‌ بعید است که بهبود جدی در روند تولید و به دنبال آن در بازار سرمایه ایجاد شود. ‌مجلس معمولا عادت دارد به هزینه‌های دولت اضافه کند و از آنجا که ۱۴۰۲، سال پایانی برای مجلس است، ‌طبق تجربه گذشته نمایندگان مجلس برای کسب رای مجدد سعی در افزایش هزینه های بودجه دارند که همین مسئله زمینه کسری بودجه دیگری را می سازد و در نتیجه زمینه تورم و تلاطم در شرایط بورس فراهم می شود.

کد خبر 486294

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =