بهترین و بدترین کریپتوهای ۲۰۲۳

بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش قیمت بسیاری از رمزارزها بود، اما با وجود عملکرد خوب بیت‌کوین و اتریوم، برخی کریپتوها از روند کلی بازار جا ماندند و به بزرگترین بازندگان سال ۲۰۲۳ تبدیل شدند.

به گزارش صدای بورس، در سال ۲۰۲۳، بازار کریپتوکارنسی مجموعه‌ای از رشد و افت را تجربه کرد. داده‌های بازار نشان می‌دهند، در حالی که بیشتر کریپتوها در محدوده سبز معامله می‌شدند، برخی دیگر بدترین عملکرد را داشتند و لقب بازندگان سال را کسب کردند.

به عنوان مثال، در دسامبر امسال بیت‌کوین و اتریوم به بالاترین سطح قیمت در یک سال گذشته دست یافتند. بخشی از این رشد تحت تاثیر انتظارات برای راه‌اندازی ETF بیت‌کوین نقدی رخ داد که به معنای ورود سرمایه‌گذاران نهادی و افزایش اطمینان به بازار کریپتوکارنسی است. در یک سال گذشته، قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۵۰ درصد و قیمت اتریوم هم بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته است.

در سوی دیگر، داده‌ها نشان‌دهنده کریپتوهایی هستند که بیش از بقیه با افت قیمت روبه‌رو شدند و لقب بازندگان سال را کسب کردند. چالش‌های قانونی و مقرراتی، به ویژه برای کریپتوهایی که با شرکت‌های بایننس و سلسیوس در ارتباط بودند، به کاهش اطمینان سرمایه‌گذاران به این رمزارزها منجر شدند.

در این گزارش به معرفی برندگان و بازندگان بزرگ بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم. با تحلیل روند حرکت این کریپتوها، سرمایه‌گذاران می‌توانند استراتژی سرمایه‌گذاری خود برای سال ۲۰۲۴ را تنظیم کنند.

برندگان بزرگ سال

Injective

بزرگترین برنده سال ۲۰۲۳ که با رشد قیمت نزدیک به ۳ هزار درصد روبه‌رو شد، رمزارز Injective است. ارزش بازار این رمزارز که در رتبه ۲۶ بازار کریپتوها قرار دارد، بیش از ۳.۴ میلیارد دلار و قیمت آن هم بیش از ۴۱ دلار است. این رمزارز، بلاکچینی است که به طور خاص برای امور مالی طراحی شده است. این رمزارز در واقع یک بلاکچینلایه یک سازگار با محیط زیست است که از برنامه‌ها و کاربردهای پیشرفته DeFi (تامین مالی غیرکتمرکز) پشتیبانی می‌کند.

Kaspa

دومین برنده بزرگ بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳، رمزارز Kaspa بوده است. قیمت این رمزارز در یک سال گذشته بیش از ۱۹۷۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۰.۱ دلار رسیده است. در حال حاضر ارزش بازار این کریپتو معادل ۲.۳ میلیارد دلار است. Kaspa بلاکچینی است که هدف آن، ارائه امنیت و افزایش سرعت تراکنش به طور هم‌زمان است. برخی تحلیلگران معتقدند، قیمت این رمزارز تا دو سال آینده به ۰.۴۵ دلار جهش خواهد کرد.

Render

این رمزارز با نزدیک به یک‌هزار درصد رشد، جایگاه سوم را از نظر رشد قیمت به خود اختصاص داده است. در حال حاضر قیمت این رمزارز بیش از ۴.۶ دلار و ارزش بازار آن هم بیش از ۱.۷ میلیارد دلار است. شبکه Render پروژه بلاکچینی است که افراد را قادر می‌سازد تا به پروژه‌های ارائه گرافیکی و جلوه‌های بصری کمک کنند. این کریپتو رتبه ۴۷ را در میان ۱۰۰ رمزارز بزرگ در اختیار دارد.

Solana

رمزارز محبوب Solana در میان برندگان امسال رتبه چهارم را کسب کرده است. قیمت این کریپتو در یک سال گذشته بیش از ۸۶۰ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت این رمزارز به ۱۱۱ دلار رسیده است. ارزش بازار این رمزارز بیش از ۴۷.۴ میلیارد دلار و رتبه آن در میان رمزارزهای بزرگ، چهارم است. Solana یک پلتفرم بلاکچینی است که از مکانیسم اثبات ذینفع برای ارائه قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

WEMIX

این رمزارز با رتبه ۶۶ و رشد ۷۸۰ درصدی قیمت در یک سال گذشته، پنجمین کریپتو خوش‌شانس سال لقب گرفته است. قیمت این رمزارز بیش از ۳.۲ دلار و ارزش بازار آن هم بیش از ۱.۱ میلیارد دلار است. WEMIX به عنوان یک پروتکل بلاکچین غیرمتمرکز برای ارائه خدمات مبتنی بر اپلیکیشن، رمزارز اصلی اکوسیستمی به همین نام است.

بازندگان بزرگ سال

BLUR

این رمزارز مبتنی بر اتریوم که در حوزه NFT فعالیت می‌کند، بزرگترین بازنده سال لقب گرفته است. با وجود ویژگی‌های خاص همچون کمیسیون صفر برای فروش NFT، این رمزارز در سال ۲۰۲۳ با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بوده است. قیمت این کریپتو در سال جاری نزدیک به ۹۰ درصد سقوط کرده و به ۰.۵۲ دلار رسیده است. در حال حاضر این رمزارز در رتبه ۱۰۱ قرار دارد و ارزش بازار آن حدود ۶۱۸ میلیون دلار است.

SUI

این رمزارز پلتفرم شبکه SUI هم با وجود پتانسیل زیاد و برخورداری از فناوری پیشرفته، لقب دومین بازنده بزرگ سال را از آن خود کرده است. این پلتفرم با توجه به مدل شی‌محور خود برای پردازش تراکنش‌های موازی طراحی شده است. از این رمزارز برای پرداخت قیمت گاز مصرفی استفاده می‌شود. قیمت این رمزارز در سال جاری بیش از ۸۴ درصد سقوط کرده و به کمتر از ۰.۷۴ دلار رسیده است. در حال حاضر ارزش بازار این کریپتو حدود ۷۶۲ دلار و رتبه آن هم ۸۸ است.

ApeCoin

رتبه سوم بدشانس‌ترین رمزارز سال ۲۰۲۳ که با افت ۵۰ درصدی قیمت روبه‌رو بوده، به ApeCoin تعلق دارد. در حال حاضر قیمت این کریپتو به کمتر از ۱.۸ دلار رسیده است. ارزش بازار این کریپتو هم کمتر از ۶۶۰ میلیون دلار و رتبه آن ۹۶ است. این کریپتو بخت‌برگشته سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۳ دلار آغاز کرد و در همان هفته نخست تا ۶.۵ دلار صعود کرد اما در ماه اکتبر به سطح یک دلار سقوط کرد. نقش مهم این رمزارز در پروژه‌های اکوسیستمی مختلف یکی از دلایل اصلی جهش قیمت آن در اوایل سال بوده است.

Terra (LUNA)

در سال ۲۰۲۳ چالش‌های باقیمانده از سال پیش این رمزارز ادامه پیدا کرد. سال گذشته این رمزارز سقوط وحشتناکی را تجربه کرده و تقریبا تمام ارزش خود را از دست داده بود. به همین دلیل، Terra۲ به عنوان جایگزین آن معرفی شد. با این حال، این کریپتو نیز با چالش‌های قانونی و بی‌ثباتی بازار روبه‌رو شده است. قیمت این رمزارز که رتبه ۱۰۳ را در اختیار دارد، ۰.۹۸ دلار و ارزش بازار آن هم ۶۰۲ میلیون دلار است. قیمت این کریپتو در سال جاری نزدیک به ۲۳ درصد افت داشته و آن را در رتبه چهارم بازندگان قرار داده است.

Zcash (ZEC)

پنجمین کریپتو بدشانس سال ۲۰۲۳ که با وجود توانایی‌های خصوصی‌محور نتوانست در میان بزرگان جای گیرد، رمزارز Zcash است. این رمزارز که در سال ۲۰۱۶ عرضه شده، بر غیرمتمرکز بودن و حریم شخصی تاکید دارد. با وجود تمامی ویژگی‌های نوآورانه، Zcash در بازار رقابتی کریپتوکارنسی با بحران و چالش روبه‌رو شد و ارزش خود را از دست داد. قیمت این رمزارز با رتبه ۱۱۵ معادل ۳۱.۴ دلار است. در سال جاری قیمت این رمزارز بیش از ۲۰ درصد افت کرده است. در حال حاضر ارزش بازار این کریپتو بیش از ۵۱۳ میلیون دلار است.

پیش‌بینی ۲۰۲۴

بهترین و بدترین کریپتوهای ۲۰۲۳

در یک سال گذشته ارزش بازار کریپتوکارنسی رشد چشمگیری داشته است (نمودار). در ابتدای سال ۲۰۲۳ ارزش این بازار در محدوده ۸۰۰ میلیارد دلار بود اما در پایان این سال به بیش از ۱۶۷۰ میلیارد دلار افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد بیش از ۱۰۰ درصدی است. بر این اساس تحلیلگران انتظار دارند که در سال ۲۰۲۴ این روند ادامه پیدا کند. البته در کنار این رشد، چالش‌هایی نیز وجود خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، با توجه به احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا در سال آینده، انتظار می‌رود که انعطاف‌پذیری بازار کریپتوکارنسی نیز مورد آزمون قرار گیرد. با این حال، ممکن است این شرایط با راه‌اندازی نخستین صندوق ETF بیت‌کوین نقدی به نفع این بخش تمام شود. پیش‌بینی می‌شود که این صندوق سرمایه‌های کلانی را جذب کند که به تثبیت موقعیت بیت‌کوین و بازار رمزارزها منجر می‌شود.

در کنار این اتفاقات کلان اقتصادی، رویداد نصف شدن بیت‌کوین در ماه می ۲۰۲۴ نیز اهمیت زیادی دارد. از نظر تاریخی، این اتفاق یک سیگنال جهشی برای بازار به شمار می‌رود. به علاوه، شفافیت مقرراتی نیز یکی از عوامل حیاتی حرکت بازار کریپتوکارنسی در سال آینده خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که دولت‌ها و نهادهای مالی با تصویب قوانین شفاف‌تر به بهبود وضعیت، مشروعیت و ثبات این بازار کمک کنند. هرچند این احتمال نیز وجود دارد که افزایش شفافیت و مقررات‌گذاری برای این بازار، چالش‌هایی را برای برخی شرکت‌های کریپتویی به وجود آورد.

کد خبر 486100

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تولد بیت‌کوین؛ آغاز یک انقلاب در دنیای مالی

    تولد بیت‌کوین؛ آغاز یک انقلاب در دنیای مالی

    شاید هیچ‌کسی فکرش را نمی‌کرد که بیت کوین بتواند دنیای تبادلات مالی و حتی اقتصاد جهان را متحول کند. سوم ژانویه ۲۰۰۹، برابر با سیزدهم دی ۱۳۸۷، اولین بلوک زنجیره بلوکی بیت کوین یا همان Genesis Block توسط شخصیت مرموز ساتاشی ناکاموتو استخراج شد و نخستین دارایی دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین به وجود آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =