صیانت از حقوق سهامداران نیازمند تدبیر است

از وظایف و رسالت اصلی سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه، صیانت از حقوق سهامداران است که قالب کلی دارد.

از وظایف و رسالت اصلی سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه، صیانت از حقوق سهامداران است که قالب کلی دارد و بخشی از تمام فعالیت‌هایی که در بازار سهام صورت می‌گیرد به بحث صیانت باز می‌گردد که ابعاد مختلفی داشته و صرفا بخش معاملاتی نیست و بحث‌های مرتبط با کارایی بازار و بخش اطلاعات و عملیات را نیز شامل شده و همچنین بحث ساختار اصلی سازمان بورس و ریزساخت‌هایی که باید توسعه داده وبر آن نظارت می‌کند.
هرچه سازمان بورس در زمینه صیانت از حقوق سهامداران تلاش کند بهتر است، اما باید این اقدامات منجربه اعتماد و اقبال عمومی به بازار سرمایه شود تا سرمایه گذاران سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه بیاورند وموجب رونق آن شود. البته سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات خود را انجام می‌دهد به ویژه در بحث‌ صنایع بزرگ، به طور مثال مساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سازمان بورس در آن ورود کرد اما این سازمان یک نهاد حاکمیتی دولتی است و عملا باید به سمت متقاعد کردن دولت برود تا بحث صیانت را بقیه اعضای دولت نیز جدی بگیرند اما معمولا دولت با توجه به شرایطی که دارد چندان به آن احترام نمی‌گذارد و سازمان بورس هم عملا توفیقی از آن نمی‌برد و با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کند دستش به جایی بند نبوده هرچند اقدامات خود را انجام داده است اما اگر این تلاش‌ها ادامه یابد می‌تواند به اقدامات اساسی سازمان بورس در این زمینه یعنی پایبندی دولت در قبال صنایع بزرگ بورسی وشرکت‌ها کمک کند، به ویژه در صنایع پتروشیمی، پالایشی، معادن، فلزات، نفت، گاز، انرژی و... تاثیر گذار باشد. به نظر می‌رسد با همت سازمان بورس و اقدامات صورت گرفته، این سازمان در بحث قانع کردن دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه بتوان توفیق بیشتری داشته باشد و آن موقع یکی از معضلات و مسائل بحرانی و دشوار بازار سرمایه قابل حل خواهد بود.
در سیستم اقتصاد دولتی، هیچ سازمان نهاد یا مجموعه‌ای زورشان به دولت نمی‌رسدا ما این کار باید با آرامش صورت گیرد زیرا زمان می‌برد تا قانع شوند که بحث صیانت از حقوق سهامداران وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار است و در رابطه با هر سیاست، تصمیم و هر عنوانی که بتواند این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد یا تعدی به حقوق سهامداران کند باید اقدام کند. برای مثال باید در این زمینه از امروز برای سال آینده اقدامات پیشگیرانه‌ و اتخاذسیاست‌های لازم را بخواهد، که در زمانی چنین چیزی را داشتیم. در هر صورت قانون قابل تغییر و تفسیر است و باید از طریق مجلس و دولت به نحوی سازمان بورس و اوراق بهادار این ثبات را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد تا مردم اطمینان یابند که حقوقشان نه تنها تضییع نخواهد شد بلکه حفظ هم می‌شود.

  • محمدعلی احمدزاد اصل - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان
  • شماره ۵۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 486018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =