این رمزارز ۳۴۰۰ درصد جهش می‌کند

مدیرعامل و بنیانگذار شرکت مدیریت دارایی «آرک اینوست» با ارائه یک پیش‌بینی عجیب از جهش شدید قیمت رمزارزها به ویژه بیت‌کوین در چند سال آینده خبر داد.

به گزارش صدای بورس، کتی وود و همکارانش با اشاره به اهمیت فناوری‌های بلاکچین و کریپتوکارنسی معتقدند که آینده بازار مالی غیرمتمرکز (به طور کلی) و بیت‌کوین (به طور ویژه) بسیار روشن و امیدبخش است.

این شرکت اوایل امسال گزارشی درباره ارزش بیت‌کوین منتشر کرد و در آن، سه مسیر احتمالی برای این ارز دیجیتال تا پایان دهه جاری ترسیم کرد. در زمان انتشار این گزارش، قیمت هر بیت‌کوین حدود ۴۲ هزار دلار بود. یکی از پیش‌بینی‌های عجیب این گزارش نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ با ۳۴۰۰ درصد رشد نسبت به رقم کنونی به بیش از ۱.۴ میلیون دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی با واکنش مثبت هواداران بازار کریپتوکارنسی و واکنش منفی مخالفان این بازار روبه‌رو شده است. در حال حاضر قیمت هر بیت‌کوین بیش از ۴۲ هزار دلار است. در نمودار، روند تغییر قیمت بیت‌کوین در ۴ سال گذشته را مشاهده می‌کنید.

این رمزارز ۳۴۰۰ درصد جهش می‌کند

تز سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین

مبنای تز سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین همان قضیه قدیمی عرضه و تقاضاست. عرضه بیت‌کوین محدود به رقم ۲۱ میلیون است و همین محدودیت یکی از دلایل اصلی ارزشمندی آن به شمار می‌رود. ارزش طلا و دیگر دارایی‌های محدود نیز بر همین مبنا محاسبه می‌شود. به همین علت است که اغلب بیت‌کوین را با لقب «طلای دیجیتال» می‌نامند.

طرف دیگر این معادله، تقاضاست. وقتی عرضه ثابت یا به شدت محدود باشد، قیمت یک دارایی همگام با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد. معادل واژه تقاضا، محبوبیت است و بیت‌کوین هم از این ویژگی برخوردار است. در واقع، بیت‌کوین نخستین دارایی رمزنگاری شده است که به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است و در عین حال، با اختلاف زیادی از دیگر رمزارزها، باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان است. در حال حاضر، بیت‌کوین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد مجموع ارزش کل کریپتوکارنسی‌ها را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار آن نیز بیش از ۸۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

حال پرسش این است که تقاضا برای بیت‌کوین در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟ صعودی یا نزولی؟ شرکت آرک معتقد است که در سال‌های پیش‌رو، تقاضا برای بیت‌کوین تشدید خواهد شد.

مدل ارزشگذاری بیت‌کوین

مدل ارزشگذاری شرکت آرک اینوست سه احتمال و هدف قیمتی را برای بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ ترسیم کرده است. این سه احتمال به شرح زیر است:

روند رکودی: قیمت ۲۵۸ هزار و ۵۰۰ دلار، ۵۱۵ درصد رشد

روند صعودی: قیمت ۶۸۲ هزار و ۸۰۰ دلار، ۱۵۲۵ درصد رشد

روند جهشی: قیمت یک میلیون و ۴۸۰ هزار دلار، ۳۴۲۵ درصد رشد

تحقق این سناریوها به قدرت بیت‌کوین در ایجاد اختلال در ۸ بازار به درجات مختلف بستگی دارد. به بیان دیگر، شرکت آرک ۸ منبع بالقوه تقاضا را شناسایی کرده که می‌توانند به رشد قیمت بیت‌کوین در آینده کمک کنند. این ۸ بازار به شرح زیر هستند:

دارایی خزانه شرکتی: پول نقد یا معادل آن که در اختیار شرکت‌های دولتی و خصوصی است. آرک معتقد است که در سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین صفر تا ۵ درصد دارایی‌های خزانه شرکت‌ها را تشکیل خواهد داد.

حواله‌های نقدی: پول‌هایی است که افراد برای یکدیگر ارسال یا حواله می‌کنند. این اصطلاح معمولا به پولی گفته می‌شود که بین افراد یک خانواده در کشورهای مختلف ارسال می‌شود. آرک معتقد است که تا سال ۲۰۳۰ بین ۵ تا ۲۵ درصد حواله پول در جهان مربوط به بیت‌کوین خواهد بود.

دارایی خزانه دولتی: به دارایی‌های مالی در اختیار دولت‌ها گفته می‌شود که برای تراز پرداخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آرک معتقد است، تا سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین صفر تا ۵ درصد ذخایر دارایی‌های مالی جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

ارزهای بازار نوظهور: به سیستم‌های پولی در کشورهایی گفته می‌شود که از رشد اقتصادی چشمگیری برخوردارند اما هنوز از کیفیت و جایگاه یک اقتصاد توسعه‌یافته برخوردار نیستند. آرک می‌گوید، بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۰ بین ۵ تا ۱۰ درصد ارز رایج در بازارهای نوظهور را به خود اختصاص خواهد داد.

تسویه حساب: به مبلغ پولی گفته می‌شود که برای تسویه تراکنش‌ها بین مشتریان و نهادهای مالی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت آرک موقعیت کنونی بیت‌کوین را فرصتی در برابر حجم تسویه حساب‌های بانکی آمریکا می‌داند و معتقد است، تا سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین یک تا ۱۰ درصد مجموع این تراکنش‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

دارایی میلیونرها: دارایی‌های مالی افراد موسوم به HNWI که ارزش سرمایه‌گذاریشان دست‌کم یک میلیون دلار است، جایگاه ویژه‌ای در آینده بیت‌کوین دارند. به گفته شرکت آرک، تا سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین یک تا ۵ درصد از دارایی‌های این افراد را به خود اختصاص خواهد داد.

دارایی نهادهای مالی: به دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده‌ای گفته می‌شود که تحت مدیریت مشاوران مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوششی و موقوفات قرار دارند. آرک می‌گوید، تا سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین یک تا ۶.۵ درصد از این دارایی‌ها را تشکیل خواهد داد.

طلا: شرکت آرک معتقد است که بیت‌کوین تا پایان این دهه به یک دارایی فیزیکی همچون طلا تبدیل خواهد شد و به جایگاه ذخیره ارزش دست خواهد یافت. بر این اساس، تا سال ۲۰۳۰ بیت‌کوین بین ۲۰ تا ۵۰ درصد وجوه سرمایه‌گذاری شده در بازار طلا را به خود اختصاص خواهد داد.

از میان ۸ مورد پیش‌گفته، آرک بیشترین فرصت‌ها را به ترتیب مربوط به دارایی نهادهای مالی، ارزهای بازار نوظهور، طلا و دارایی میلیونرها می‌داند. به گفته برخی کارشناسان، مفروضات آرک محتمل به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، تاکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها همچون تسلا، بلاک، مرکادولیبر و مایکرواستراتژی رمزارز بیت‌کوین را در استراتژی ذخیره ارزش و دارایی‌هایشان خود گنجانده‌اند. تعداد زیادی از دولت‌ها هم مالک مقادیری بیت‌کوین هستند. به علاوه، بر اساس یافته‌های موسسه فیدلیتی، گرچه ضریب نفوذ رمزارزها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موقوفات ناچیز است اما بسیاری از مشاوران مالی و میلیونرها اقدام به خرید بیت‌کوین کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند که این روند در سال‌های آینده تشدید خواهد شد.

پل میلی، مدیر بخش خدمات اوراق جهانی دویچه‌بنک آلمان در این باره به رویترز گفت: امروز بیت‌کوین به یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها تبدیل شده است.

کد خبر 485615

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =