تداوم روند صعودی در بورس/ پارک پول در صندوق‌ها

بورس امروز نیز همانند روزهای گذشته روند صعودی را تجربه کرد و بگفته کارشناس بازار سرمایه این روند درروزهای آتی نیز ادامه دار خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته را با رشد ۱ هزار و ۴۸۶ واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۶۲ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک رشد ۳ هزار و ۶۷۷ واحدی را تجربه کرد. ارزش ۴۶۲ هزار معامله ۶۵ هزار میلیارد ریال براورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۴۲ واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و به سطح ۲۶ هزار و ۳۳۶ واحد رسید. ارزش ۲۷۷ هزار معامله ۲ میلیون و ۵۴۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

حمیدرضا طریقی در گفت‌وگو با صدای بورس درباره خروج پول امروز در بازار سرمایه گفت: خروج پول به دو دسته تقسیم می‌شود؛ خروج پول از سهام به خارج از بازار سرمایه یا خروج از سهم و هدایت به سمت صندوق‌ها. چرا که بعضا زمان پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید، برخی از سرمایه‌ها به سمت آنان هدایت می‌شود و می‌تواند خرید آن صندوق‌ها جذاب باشد. بنابراین نمی‌توان گفت در بازار خروج پول داشتیم. در چند وقت اخیر نیز خروج پول از سهام به سمت صندوق‌ها را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به توضیحات مذکور، نمی‌توان گفت امروز در بازار سرمایه خروج پول را شاهد بودیم. چرا که کلیت بازار وضعیت نامناسبی نداشت و پس از این که سهم‌های شاخصی رشد کردند، سهم‌های غیرشاخصی نیز روند صعودی داشتند. با بررسی سهم‌های کوچک‌تر شاهد معاملات قابل توجهی در آنان خواهیم بود.

طریقی در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار فردا یک بازار ایستایی و متعادل است و شاخص هم‌وزن می‌تواند مثبت باشد اما شاخص کل هر جهتی را می‌تواند داشته باشد. در مجموع بازار فردا تفاوت زیادی با بازار امروز نخواهد داشت و جهت قابل توجهی چه به صورت صعودی و چه به صورت نزولی نخواهد داشت.

وی به وضعیت رکودی و تورمی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری باید در جهت فعالیت‌های مولد اقتصادی باشد تا این رکود موجود در بازارها کمرنگ‌تر شود. اگر به آمارهای جهانی توجه شود می‌بینیم که یک تورم جهانی را شاهد هستیم که به علت شروع تنش و جنگ‌ میزان آن نیز شدت یافته است. بنابراین تورم همیشه بد نمی‌تواند باشد و محرکی برای پیشرفت است اما رکود وضعیت قابل تحملی نیست.

طریقی ادامه داد: بنابراین همه باید تلاش کنند تا رکود اقتصادی برطرف شود و از آنجا که اکثر شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه هستند بهتر است سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود و البته سیاستگذار نیز باید اقداماتی در جهت حمایت از بازار سرمایه انجام دهد. به عنوان مثال فضای صادرات را تسهیل کند. با توجه به آمار منتشر شده، صادرات کشور در سال‌های گذشته کاهش یافته است و کشور در میان ده صادرکننده برتر منطقه نیست. این مهم در حالی است که کشور در سال‌های گذشته در میان ۵ کشور برتر در حوزه صادرات بوده است.

وی در انتها تاکید کرد: در مجموع بهتر است سرمایه‌گذاری به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت شود تا به اقتصاد کشور کمک کند. در حال حاضر سرمایه‌ها به سمت ارز، مسکن و خودرو نیست بلکه به سمت صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی است. بنابراین دولت باید برنامه‌ای داشته باشد تا سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد سوق پیدا کند تا وضعیت رکودی کشور بهبود یابد در غیر این صورت تورم به راحتی کاهش نخواهد یافت.

نمادهای مثبت و منفی

براساس این گزارش امروز در بازار بورس ۲۳۸ نماد بازار مثبت و ۲۶۱ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۳۵ درصد نمادها سبز رنگ و ۳۸ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

کرمان، ثفارس، وملی و فولاد بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

کرمان، خساپا، شستا و ذوب بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای کیمیاتک، استقلال، سبجنو و وکبهمن بیشترین قدرت خرید حقیقی را به ثبت رساندند.

فارس و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت و شبندر و وبملت بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای ثبهساز، شستا، ثفارس و خگستر بیشترین تراکنش را داشتند.

آریا بیشترین تاثیر مثبت، هرمز، وسپهر و فصبا بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس گذاشتند. همچنین کرومیت، کرمان، فصبا و کمرجان جزو پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار محسوب شدند.

در نمادهای دارو، خکاوه، شبریز و شدوص فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

کد خبر 484911

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پایان یک هفته کم رمق برای تالارشیشه ای

    پایان یک هفته کم رمق برای تالارشیشه ای

    شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بازار سرمایه نسبت به دیروز کاهش داشت و با افت حدود ۷۰۰۰ واحدی نسبت به روز گذشته روی دو میلیون و ۲۳ هزار واحد ایستاد.

  • زمستان سخت بورس

    زمستان سخت بورس

    معامله‌گران بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی سومین روز کاری در هفته جاری را سپری کردند که شاخص‌کل مجددا تحرکات اندکی را نشان داد و در محدوده ۲میلیون و ۱۶۲هزار واحدی ایستاد، اما طولی نکشید که در ادامه خروج پول حقیقی ۱۲۰میلیارد تومانی را به ثبت رساند؛ آن‌طور که به نظر می‌رسد خریداران در روند دادوستدهای بازار سهام، همچنان محتاطانه در حال حرکت هستند.

  • مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    بازارسهام رمقی برای عبور از رکود معاملاتی ندارد. رفتار سهامداران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد به‌رغم پیشروی نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران معاملات بازار سهام را با احتیاطی دوچندان نظاره می‌کنند.

  • خروچ پی در پی سهامداران از بازار

    خروچ پی در پی سهامداران از بازار

    افزایش نااطمینانی‌ها به چشم‌انداز اقتصادی و مسائل مرتبط با نتایج مذاکرات هسته‌ای کشور در بازار سهام تبعاتی همچون کاهش تقاضای موثر و مثبت سهامی برجای گذاشته است، در حالی‌که براساس روند پرقدرت قیمت سهام در فروردین۱۴۰۱ به‌نظر می‌رسید ‌فعالان این بازار با موج جدیدی از جهش قیمتی روبه‌رو شوند اما شاخص‌کل بورس به‌عنوان مهم‌ترین دماسنج بازار در ماه‌های گذشته با قدرت هرچه تمام از مسیر تعادلی خارج شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =