تحلیلگران از آینده فلز سرخ چه می‌گویند؟

افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر در هفته‌های اخیر باعث شد تا قیمت فلز مس بعد از آن که به بالاترین رقم چهار ماهه خود رسید، بار دیگر کاهش یابد...

به گزارش صدای بورس، افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر در هفته‌های اخیر باعث شد تا قیمت فلز مس بعد از آن که به بالاترین رقم چهار ماهه خود رسید، بار دیگر کاهش یابد. کارشناسان جهانی می‌گویند تداوم کاهش قیمت این فلز نااطمینانی چشم‌انداز سال آینده میلادی را نشان می‌دهد.
بر اساس منابع خبری و تحلیلی بین‌المللی دو موضوعی که مسیر حرکت فلزات اساسی از جمله مس را در سال آینده مشخص می‌کند، عبارتند از سرعت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و بهبود اقتصاد چین و این در حالی است که در هفته گذشته و در معاملات بازار لندن، عواملی همچون تقویت دلار، افزایش موجودی انبارها و عدم اطمینان در مورد مسیر رشد اقتصادی چین منجر به کاهش قیمت فلز مس در LME شد. در حال حاضر قیمت این فلز در بورس لندن زیر مرز روانی ۸۵۰۰ دلار قرار گرفته و به عقیده تکنیکالیست‌ها می‌تواند تا ۸۰۵۰ دلار در پایان ماه مارس برسد. با این حال رابطه معکوس قیمت فلزات با ارزش دلار از یک سو و افزایش شدید موجودی انبار از ۵۵ هزار تن در جولای به ۱۷۵ هزار تن در روز جمعه دو هفته قبل حکایت از نوسانات بالا در این بازار با میل زیاد به کاهش قیمت دارد. فعالان اقتصادی می‌گویند، وضعیت مس شاخص مهمی برای بررسی سلامت اقتصاد جهانی است و در حال حاضر سیگنال‌های کاهش قیمت و افزایش موجودی، نگرانی‌هایی را در مورد تصویر اقتصادی گسترده‌تر ایجاد کرده است. با این حال تعطیلی معادن، اغلب به دلیل اعتراضات گسترده، چالش‌های عملیاتی یا کاهش کیفیت سنگ معدن در کشورهای بزرگ تولیدکننده مانند شیلی، پاناما و پرو، تهدیدهای جدی برای کاهش تولید جهانی و در نتیجه افزایش مجدد قیمت‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر رشد ۲۵ درصدی پیش‌بینی‌شده در بازار خودروهای برقی چین در سال بعد و همچنین پروژه‌های گسترده‌تر برق‌رسانی سبز، مصرف مس را افزایش خواهد داد.

به عقیده تحلیلگران، چین در چشم‌انداز فلز سرخ نقش محوری دارد، زیرا این کشور مقصد دو پنجم کل واردات جهانی مس است. با این حال، داده‌های اقتصادی داخلی این کشور پس از رفع محدودیت‌های بهداشت عمومی ناشی از همه‌گیری کرونا در سال جاری آنطور که انتظار می‌رفت دلگرم‌کننده نبوده است. در بخش ساخت و ساز در چین نیز به‌رغم اجرای اقدامات محرک از سوی دولت، خطرات شدیدی در بخش املاک غول پیکر وجود داد و همچنان به چشم‌انداز تیره و تار در این بخش می‌افزاید. داده‌های اداره ملی آمار (NBS) تایید می‌کند که ساخت خانه‌های جدید ۲۳.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است و اگر این مسایل حل نشود، احتمالاً تقاضا برای فلز قرمز در مجموع جهانی محدود می‌شود.

نشانه‌های کلیدی برای مسیر آینده مس
علاوه بر این، چین و سایر کشورها مانند هند و اندونزی شاهد رونق در ظرفیت پالایش داخلی مس هستند که احتمالاً منجر به افزایش فلز پالایش شده در سال ۲۰۲۴ و در نتیجه کاهش مجدد قیمت‌ها برای مس خواهد شد. گروه بین‌المللی مطالعات مس پیش‌بینی می‌کند که عرضه بیش از حد ۴۶۷ هزار تن فلز تصفیه شده در سال ۲۰۲۴ را در مقابل کسری ۲۷ هزار تنی در سال ۲۰۲۳ شاهد باشیم. سال ۲۰۲۳ سال خوشی برای مس نبوده است، زیرا قیمت‌ها بیش از ۱۰ درصد در مقایسه با ۲۰۲۲ کاهش یافته اما نگرانی‌هایی وجود دارد که کاهش قیمت‌ها در سال آینده بالاتر باشد. با این حال مشکل در سنجش چشم‌انداز مس در درجه اول ناشی از عدم اطمینان در مورد چشم‌انداز رشد صنعتی چین و اشتهای نابرابر مصرف‌کنندگان است.

نقاط قیمتی بالقوه
تحلیلگران ING Research میانگین قیمت‌ها را ۸۴۵۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کنند و پیش‌بینی نمی‌کنند حداقل تا سه ماهه دوم، زمانی که کاهش نرخ‌های بهره عملیاتی شود، بهبودی حاصل شود. به عقیده تحلیلگران تکنیکال بالاترین قیمت که احتمالاً در صورت شروع به بهبود قیمت‌ها مقاومت ایجاد می‌کند، رقم ۸۶۴۰ دلار در هر تن باشد. آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ نیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس در پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۸۶۰۰ دلار در هر تن معامله شود؛ هرچند این احتمال نیز وجود دارد که نیاز به مس در انتقال انرژی و همچنین استفاده از آن در خودروهای الکتریکی و سایر فناوری‌های سبز، به داد این فلز برسد و باعث شود بازار فلز سرخ در بلندمدت صعودی باقی بماند، ولی قطعا همانطور که گفتیم در سال آینده، جهت قیمت مس به چگونگی تحولات کلان اقتصادی، به ویژه با توجه به سرعت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و بهبود اقتصادی چین بستگی دارد.

شماره ۵۲۲ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 484744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =