کدام شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکردند؟

هر چند اکثر قریب به اتفاق ناشران اقدام به پرداخت سود سهام عدالت سهامداران از طریق سامانه سجام کرده‌اند اما برخی دیگر هنوز در برابر پیگیری‌ها و پافشاری‌های سازمان بورس تسلیم نشده و سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند.

به گزراش صدای بورس، هر چند اکثر قریب به اتفاق ناشران اقدام به پرداخت سود سهام عدالت سهامداران از طریق سامانه سجام کرده‌اند اما برخی دیگر هنوز در برابر پیگیری‌ها و پافشاری‌های سازمان بورس تسلیم نشده و سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند. با اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، تمامی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.
این الزام هر چند به مذاق خیلی از ناشران خوش نیامد اما بالاخره برخی از آنها تسلیم شدند و سود سهام عدالت سهامداران را پرداخت کردند. دراین میان برخی از ناشران اما همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و زیر بار پرداخت سود سهام عدالت نرفته‌اند. این ناشران براساس اعلام محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، علی‌رغم پیگیری‌های مستمر سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون ۶ شرکت سود سهام عدالت سهامداران را پرداخت نکردند. با توجه به این پیگیری‌ها باید دید سازمان بورس با چه ابزاری قرار است این ناشران را مجبور به واریز سود کند.

الزام ناشران به پرداخت سود
در نخستین روزهای اسفند ۱۴۰۰، محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام خبر داد و گفت: اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود؛ ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠درصد جریمه می‌شود.
بعد از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ اما ناشران رسما با هدف تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را به حساب سهامداران پرداخت کنند.
در همان زمان، محسن انصاری مهیاری، مدیر وقت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: تمامی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند. در این نامه آمده بود؛ مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرائی و شرکت‌های سهامی عام به مدت ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند و سازمان بورس موظف به نظارت بر اجرای این بند قانون بودجه ۱۴۰۱ است. حالا هم طبق این قانون برخی از ناشران سود سهام عدالت را واریز کرده برخی دیگر اما هنوز زیر بار آن نرفته‌اند.
این پافشاری از سوی ناشران موجب شد تا بالاخره مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اسامی ناشران را اعلام کند.

۶ شرکتی که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند
براساس اظهارات تازه محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تا کنون از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیری تعدادی کل و تعدادی هم بخشی از سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ را به حساب‌ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده‌اند. وی درعین حال تاکید کرد: دراین میان با وجود پیگیری‌های مستمر سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اما شش شرکت تا کنون سود سهام عدالت خود را پرداخت نکرده‌اند.
باغستانی با اعلام اسامی این ناشران گفته است: «گروه مپنا، فجر انرژی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد آلیاژی ایران، معدنی و صنعتی گل گهر و پارس سویچ» از جمله ناشرانی هستند که تا کنون هیچ مبلغی را برای سود سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند.
شاید همین موضوع دلیل اصلی بر واریز نشدن مرحله نخست سود سهام عدالت سهامداران از سوی شرکت سپرده‌گذاری باشد. با این حال، آنطور که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفته است؛ در صورت دریافت بخشی از این سود، در دو مرحله سود سهام عدالت تا پایان سال به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.

زمان پرداخت سود
اظهارات باغستانی از اعلام اسامی ناشرانی که هنوز سود سهام عدالت سهامداران را واریز نکرده‌اند درحالی است که مجید عشقی رئیس سازمان بورس به تازگی از پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت در آذرماه خبر داده وخطاب به ناشران گفته است: شرکت‌هایی که هنوز سود را واریز نکردند موظف‌اند در روزهای آتی این کار را انجام دهند. وی با این توضیح که این سود در دو بخش واریز خواهد شد، گفته است: بخش اول این سود در آذر ماه و بخش دوم پایان سال به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد. این گفته‌ها در حالی است که ۱۱ آذرماه امسال رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود: طی دو یا سه روز دیگر آن تعداد از شرکت‌های بورسی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند نسبت به واریز سود اقدام خواهند کرد.

ادامه پیگیری‌ها
پیش از این، مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس نیز در امور سهام عدالت گفته بود: پیگیری برای دریافت سود سهام عدالت از ۷ شرکت باقی‌مانده کماکان ادامه دارد.
وی اضافه کرده بود: پیش از این مطرح شده بود که ۹ شرکت همچنان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که طی چند روز گذشته ۲ شرکت از این ۹ شرکت سود سهام عدالت را واریز کردند. پیگیری برای دریافت سود سهام عدالت از ۷ شرکت باقی مانده کماکان ادامه دارد.
حاجی‌وند تاکید کرده بود: در صورت همکاری نکردن شرکت‌های باقی مانده اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد. وی اظهار کرده بود: زمانی که شرکت‌ها سود را را واریز کنند زمان قطعی پرداخت سود سهام عدالت در مرحله اول و میزان دقیق مبلغ واریزی مشخص خواهد شد.

مبلغ سود سهام عدالت
سال گذشته سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.
فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام شد. در اسفندماه سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود دریافت کردند. حالا هم مجیدعشقی درخصوص مبلغ سود سهام عدالت گفته است: کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند، حدود ۶۰۰ هزار تومان و کسانی که سهام یک میلیون تومانی دارند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. وی البته تاکید کرده که این اعداد هنوز قطعی نیست و باید محاسبه شود.
با این تفاسیر و طبق پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نظر می‌رسد، ناشران باقی مانده نیز مجبورشوند از موضع خود کوتاه آمده و در هفته‌های آینده نسبت به واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

شماره ۵۲۲ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 484647

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =