یارانه نقدی چه کسانی قطع می‌شود؟

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی همراه است که براساس این لایحه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت اقدام کند.

به گزارش صدای بورس،منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی همراه است که براساس این لایحه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت اقدام کند.


در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، تمامی دریافتی‌های (منابع) قانون مذکور به علاوه ۴۰ درصد از منابع داخلی ریالی و ارزی حاصل از فروش داخلی و صادرات محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی، منابع حاصل از آب و برق و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع مواد (۱۲) و (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و حق‌بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی به میزان ۷۵۸۰ هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و فروش خوراک گاز به پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و محل مصارف آن

به عبارتی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده که سال گذشته این رقم معادل حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود.

مصارف موضوع این تبصره شامل یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و کمک به شرکت‌های نفت و گاز، مصارف صرفه‌جویی و سایر مصارف ضروری در چارچوب این قانون تخصیص می‌یابد.

یارانه نقدی-معیشتی و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و یارانه داروی موضوع این تبصره مستقیماً به ذینفع نهایی (حسب مورد سرپرستان خانوارها و داروخانه‌ها) پرداخت می‌شود.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف در حدود منابع وصولی اقدام کند.

تکلیف وزارت رفاه برای حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت

همچنین سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین موظف است منابع حاصل از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرفا برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند. مطابق این لایحه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 483709

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دوئل نانواها و دولت

    دوئل نانواها و دولت

    قیمت هر نان لواش یارانه‌ای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰تومان است درحالی که اگرهمین نان را از سوپرمارکت خریداری کنیدحدود ۹۰۰تومان خواهد شد.

  •  افغانستان و عراق مشتری رنگ های ایرانی هستند

    افغانستان و عراق مشتری رنگ های ایرانی هستند

    یک فعال صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی با بیان اینکه مهمترین مقاصد صادراتی ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان است، گفت: در این سال‌ها افغانستان و عراق حجم عظیمی از عملیات‌های ساختمانی و صنعتی را آغاز کرده‌اند و ایران یکی از گزینه‌های اصلی برای تامین مواد اولیه از جمله رنگ و سایر ملزومات آنها است.

  • ۲۵ هزار میلیارد از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها وصول شد

    ۲۵ هزار میلیارد از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها وصول شد

    بنا به اعلام دیوان محاسبات کشور، با پیگیری‌های این نهاد نظارتی، بالغ بر ۲۵ همت از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از محل بدهی صنایع عمده و پتروشیمی‌ها به شرکت ملی گاز ایران، وصول شد.

  • ایجاد ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی

    وزیر تعاون در دیدار با دانشجویان مطرح کرد:

    ایجاد ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی

    وزیر تعاون با بیان اینکه از ابتدای دولت تاکنون بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت ایجاد شده است، گفت: آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت کار و رفاه اجتماعی ۲۴ درصد رشد داشته است.

  • بودجه ۱۴۰۳ به سفره مردم وصل شده است

    بودجه ۱۴۰۳ به سفره مردم وصل شده است

    متن کامل لایحه بودجه ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳، هفته گذشته، منتشر شد. در لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد شده که حقوق کارمندان ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

  • بازار سرمایه به ثبات اقتصادی نیاز دارد

    بازار سرمایه به ثبات اقتصادی نیاز دارد

    سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بیان کرد: بازار سرمایه نیازمند ثبات اقتصادی است و تا زمانی که این امر محقق نشود نمی‌توان شاهد رشد بازار بود.

  • پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

    پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

    بعد از تجربه سخت و ناموفق آخرین افزایش قیمت سوخت؛ دولت تصمیم گرفت به روش‌هایی روی آورد که خود نام راهکارهای غیرقیمتی بر آن گذاشت. یکی از این طرح‌ها «بنزین برای همه» بود که به زعم حاکمیت توزیع عادلانه یارانه انرژی است و سهمیه بنزین به هر کد ملی تخصیص می‌یابد نه خودرو.

  • دولت در بودجه برای حقوق بگیران چه تور مالیاتی پهن کرده؟

    دولت در بودجه برای حقوق بگیران چه تور مالیاتی پهن کرده؟

    در اقتصاد کشور اخذ مالیات از «حقوق بگیران» یا «شرکت‌های خصوصی شفاف» به سرعت انجام می‌شود؛ درحالی‌که مالیات‌ستانی از بخش‌های دیگر با چانه‌زنی و تاخیر زمانی همراه است.

  • استقبال بیش از ۲۷ میلیون نفر از کالابرگ الکترونیکی

    استقبال بیش از ۲۷ میلیون نفر از کالابرگ الکترونیکی

    بر اساس آخرین گزارش‌ها دسترسی خانوارهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی به فروشگاه‌ها افزایش یافته و میزان استقبال مردم از ۲۷ میلیون نفر عبور کرده است.

  • وزارت صمت: قیمت کالاها کاهش یافته است!

    وزارت صمت: قیمت کالاها کاهش یافته است!

    بنا به گفته معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تیمی در سطح کشور داریم که هر روز قیمت‌ها را رصد می‌کند، در هفته‌های اخیر روند کاهشی داریم، اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی است.

  • تخصیص یارانه ویژه به کودکان / محک خوش قولی دولت در میدان عمل

    تخصیص یارانه ویژه به کودکان / محک خوش قولی دولت در میدان عمل

    یارانه ویژه کودکان از ۶ ماه تا ۶ سال را شامل می‌شود که از یکشنبه ۲۸ آبان آغاز شد. این طرح برای افزایش امنیت غذایی کودکان بوده و ۱۲۰ هزار خانوار را مشمول طرح می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =