بازار داغ کریپتو؟ آینده بیت‌کوین

بازار کریپتوکارنسی شاهد تداوم جریان سرمایه‌گذاری است و دارایی‌های مهمی همچون بیت‌کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا و ریپل برای هشتمین هفته با ورود سرمایه‌های جدید مواجه شدند.

به گزارش صدای بورس، بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که بیش از ۱۷۶ میلیون دلار سرمایه جدید وارد بازار دارایی‌های کریپتویی شده‌اند.

این جریان پایدار سرمایه نشان‌دهنده تغییر چشمگیری در حجم معاملات است. در حال میزان افزایش حجم معاملات روزانه از میانگین تاریخی ۳.۴ درصد به میانگین ۱۱ درصد رسیده است که رشد قابل توجهی به شمار می‌رود.

در این میان، بیت‌کوین به عنوان رمزارز اول بازار کریپتوکارنسی، حرکت‌های قیمتی جالب توجهی از خود نشان داده است. پادشاه رمزارزها مدتی است وارد فاز نزولی شده و مجموعه‌ای از ورود و خروج سرمایه و بازار داغ و راکد را ثبت کرده است. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین در یک مقطع بحرانی قرار گرفته است، به طوری که تحلیلگران، سطوح مقاومت و حمایت آن را به ترتیب ۳۸ هزار دلار و ۳۱ هزار دلار پیش‌بینی می‌کنند.

در مورد رمزارز ریپل ما شاهد یک هشدار نهنگی بودیم. بر اساس این هشدار، تراکنش‌های چشمگیری در بازار این رمزارز رخ داد که نشان‌دهنده حرکت قابل توجهی در بازار کریپتوکارنسی بود. دو تراکنش بسیار بزرگ چند ده میلیون دلاری ریپل از یک کیف‌پول نشان‌دهنده یک انتقال استراتژیک به صرافی‌ها بود.

نگاه آماری به ورود مداوم نقدینگی به بازار کریپتوکارنسی نشان می‌دهد، از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۱.۳۲ میلیارد دلار وارد این بازار شده است. البته این رقم سرمایه‌های واردشده به بازار رمزارزها در مقایسه با سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ چندان قابل توجه نیست. در این دو سال به ترتیب ۶.۶ و ۱۰.۷ میلیارد دلار سرمایه جدید وارد بازار کریپتوها شده بود.

ورود سرمایه‌های جدید از نظر منطقه‌ای هم متفاوت بوده است. به عنوان مثال، در حالی که آمریکا شاهد خروج سرمایه از ابزارهای آتی بود، کانادا، آلمان و سوئیس با جریان قوی ورود سرمایه مواجه بودند که نشان‌دهنده تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف است.

مسیر پادشاه

بیت‌کوین به عنوان رمزارز اول و تعیین‌کننده مسیر حرکت بازار، این روزها به نقطه‌ای حساس رسیده است. پس از ثبت قیمت ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلاری، در حال حاضر این کریپتو محبوب بالای ۳۶ هزار دلار معامله می‌شود. به گفته کارشناسان، مسیر حرکت پادشاه رمزارزها را نهنگ‌های بازار و استخراج‌کنندگان آن تعیین می‌کنند. در همین حال، گرچه برخی تحلیلگران از احتمال سقوط بیت‌کوین به سطح ۳۰ هزار دلار سخن می‌گویند اما برخی دیگر معتقدند که این رمزارز آینده روشنی دارد و باید منتظر رکوردشکنی‌های آن باشیم.

تحلیلگران می‌گویند: روند صعودی بیت‌کوین در دو هفته گذشته نشان‌دهنده احتمال آغاز یک حرکت جهشی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آلت‌کوین‌ها با افزایش محبوبیت روبه‌رو می‌شوند و نشانه‌های فنی از وقوع تغییر در روند کلی بازار خبر می‌دهند. در حال حاضر، مسیر حرکت بیت‌کوین به تصمیمات نهنگ‌ها و استخراج‌کنندگان بستگی دارد. تحلیلگران برنستاین می‌گویند، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین هر ماه ۵۰۰ میلیون دلار بیت‌کوین می‌فروشند. این روند به پویایی بازار می‌افزاید.

پیش‌بینی قیمت

ویلی وو از مدیران شرکت CMCC Crest درباره آینده بیت‌کوین نظراتی دارد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران راهگشا باشد. بر خلاف ابراز نگرانی عده‌ای درباره احتمال سقوط بیت‌کوین به ۳۰ هزار دلار، وو معتقد است که احتمال چنین اتفاقی بسیار ضعیف است. او با تکیه بر تحلیل‌هایش نسبت به آینده این رمزارز ابراز اطمینان کرده است. این تحلیلگر همچنین به افزایش چشمگیر شبکه بیت‌کوین در دهه گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد کاربران بیت‌کوین از ۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ به ۳۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است.

این گسترش چشمگیر شبکه کاربران می‌تواند راه را برای پذیرش صندوق ETF نقدی بیت‌کوین در آمریکا هموار کند. با پذیرش این صندوق، سرمایه‌گذاران عادی هم قادر خواهند بود به راحتی وارد دنیای رمزارزها شوند.

یکی از دلایلی که برای تداوم روند صعودی قیمت بیت‌کوین ارائه شده، شاخص RSI (شاخص قدرت نسبی) است. این شاخص که معیاری مهم به شمار می‌رود، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ به بالای ۷۰ واحد افزایش یافته است. این اتفاق نشان می‌دهد که بازگشت بیت‌کوین به منطقه حمایت ۳۱ هزار دلاری امکان‌پذیر است اما احتمال صعود آن بیشتر است.

از مجموع آنچه گفته شد، می‌توان دریافت که بیت‌کوین در یک منطقه حساس قرار دارد و در تلاش است تا از سطح مقاومت ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلاری عبور کند. در حالی که آلت‌کوین‌ها میدان را در دست دارند، شاخص‌ها به یک چرخش احتمالی در بازار اشاره می‌کنند. در این میان، عملکرد نهنگ‌های دارنده بیت‌کوین، استخراج‌کنندگان و شبکه رو به رشد این رمزارز از عوامل کلیدی و اثرگذار امروز به شمار می‌روند. همچنین اظهارنظرهای تحلیلگران خوش‌بین همچون ویلی وو هم بر میزان اعتماد سرمایه‌گذاران می‌افزاید و شاخص RSI نیز به وقوع تغییراتی در آینده نزدیک اشاره می‌کند.

بهترین‌های بازار

سایت کوین‌پدیا در گزارشی به نقل از تحلیلگران از احتمال جهش ۱۵۰ درصدی بازار کریپتوکارنسی در سال آینده خبر داد. به نوشته این سایت، اخیرا سه رمزارز شیبا اینو، ریپل و ربل ساتوشی عملکرد بهتری نسبت به دیگر کریپتوها داشته‌اند. این توکن‌ها در مسیرهای متفاوتی از رشد و افزایش قیمت قرار دارند. کوین‌پدیا در بررسی وضعیت این پروژه‌های DeFi نکات جالب توجهی را ذکر کرده است.

به عنوان مثال، شیبا اینو در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با رشد چشمگیر ۴۵۴ درصدی حجم تراکنش‌ها روبه‌رو شد و ارزش هر یک از این تراکنش‌ها از ۱۰۰ هزار دلار گذشت. در پی این اتفاق که نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به آن بود، قیمت شیبا اینو با نزدیک به ۱۳ درصد رشد روبه‌رو شد. البته برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که این روند ادامه‌دار نخواهد بود و احتمال سقوط قیمت این رمزارز تا پایان دسامبر وجود دارد.

در فاصله بین ۸ تا ۱۵ نوامبر (۱۷ تا ۲۴ آبان) قیمت ریپل از ۰۶۹ دلار به ۰.۶۵ دلار کاهش یافت. علت این افت ۵.۸ درصدی قیمت، فشار عرضه ریپل در بازار بود. حال برخی تحلیلگران معتقدند که قیمت ریپل تا پایان دسامبر به ۰.۴۵ دلار کاهش خواهد یافت. اما عده‌ای دیگر از افزایش قیمت این رمزارز به سطح ۰.۸ دلار تا این زمان خبر می‌دهند.

رمزارز ربل ساتوشی که از نام ساتوشی ناکاموتو (خالق فرضی بیت‌کوین) الهام گرفته، تبدیل به نیروی مخرب بازار شده است. این پروژه انقلابی همه الگوهای مالی سنتی را به چالش کشیده است. جذابیت این توکن از پروژه‌های مالی فراتر رفته است به طوری که برخی تحلیلگران از افزایش جهشی قیمت آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

کد خبر 483625

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =