اما و اگرهای توثیق سهام

مدیر عامل سبدگردان نیکان با بیان اینکه توثیق سهاممی تواند به تحریک تقاضا در بورس کمک کند،گفت: این مکانیسم در شرایطی که بازار متعادل بوده و سطح اعتماد عمومی در حد نقطه تعادل قرار داشت می توانست راه گشا باشد.اما باید توجه داشت در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها ارزندگی ندارد.

فردین آقابزرگی،در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با توثیق سهام و ایجاد خط اعتباری و اخذ تسهیلات، گفت: این موضوع فرآیند مثبتی برای بازار سرمایه است و می‌توان از آن به عنوان ابزار تامین مالی از محل دارایی‌های پایه نام برد. درواقع این فرآیند در جهت کمک و تحریک تقاضا در بازار است.

مدیر عامل سبدگردان نیکان افزود: این نکته قابل ذکر است که در شرایطی می‌توان تقاضا را تحریک کرد که وضعیت کسب‌وکار، اقتصاد و بورس به گونه ای پیش رود که تعادل نسبی در مورد عدم تسری تصمیمات نابهنگام، غیرکارشناسی و مسائلی که باعث کاهش سطح عمومی اعتماد در بازار سرمایه می‌شود، به تعادل برسد.

وی به نکات جبران کاستی‌های بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم برای جبران کاستی‌های بازار سرمایه با استفاده از مکانیسمی تقاضا را تحریک و افزایشی کنیم، صرفا تعهدات سرمایه‌گذارن مانند اخذ تامین منابع مالی، هزینه مالی دارد که به نظر می‌رسد برآیندی خنثی است.از سوی دیگر این برآیند خنثی فضای کسب و کار را مخدوش می‌کند و صدمات ناشی از تصمیمات غیر کارشناسی، ذی‌نفعانه و ضرورت‌هایی که دولت می‌گیرد را رقم میزند.

وی ادامه داد: در مقابل برای جبران صدماتی که ناشی از این تصمیمات به بازار سرمایه وارد می‌شود، علاقه‌مندی به بازار از بین رفته و شاهد روند کاهشی بورس خواهیم بود. در صورتی هم که بخواهیم با مکانیسم توثیق سهام و اخذ تسهیلات این علاقه‌مندی را افزایش دهیم، نتیجه خاصی نخواهد داشت و برآیند آن صفر است.

مدیرعامل سبدگردان نیکان تاکید کرد: به طور یقین این مکانیسم در شرایطی که بازار متعادل بوده و سطح اعتماد عمومی در حد نقطه تعادل قرار داشت می توانست راه گشا باشد.اما باید توجه داشت در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها مانند خودرو، مسکن، ارز و طلا ارزندگی ندارد . همچنین خروج پول حقیقی یکی از شاخص‌ها است که نشان می دهد سطح علاقه‌مندی، اطمینان و اعتماد را به بازار سرمایه کاهشی است. برای مثال خروج پول حقیقی در سال‌های ۱۴۰۰، ۶۰ همت؛ سال ۱۴۰۱، ۴۰ همت و تا آبان ماه ۱۴۰۲، ۳۲ همت بوده است و افکار عمومی و سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه اعتماد گذشته را ندارند.

کد خبر 483514

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =