چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

تحولات اقتصادی و ژئوپلتیکی جهان، تقاضای انرژی‌های فسیلی را با کاهش محسوس مواجه و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های جایگزین را از سال ۲۰۲۰ تا ۴۰درصدافزایش داده است. برآوردها نشان از رسیدن به اوج تقاضای تمامی سوخت‌های فسیلی تا پیش از ۲۰۳۰ دارد.

به گزارش صدای بورس به نقل از مجموعه سولوشن،‌ تحولات اخیر در جهان از کاهش رشد اقتصادی تا افزایش بهای کالاهای جهانی و فشار تورمی در ۲۰۲۲ همزمان با افزایش نرخ‌های بهره تقاضای جهانی برای انرژی های فسیلی را با کاهش محسوسی مواجه نموده و انتظارات را به جایگزینی سریعتر انرژی‌های نو با سوخت‌های فسیلی متمایل کرده که مصداق آن را می‌توان در رشد ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های پاک طی دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۰ مشاهده نمود.

تحولات ژئوپلیتیکی و سیاست‌های صنعتی جدید کشورها در مواجهه با بحران‌های انرژی نیز موجب تقویت نگاه به توسعه اقتصادی مبتنی بر انرژی‌های جایگزین شده است. برآوردهای آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد که با لحاظ سیاست‌ها و هدف گذاری‌های فعلی کشورهای جهان در صنعت، انرژی تقاضای سوخت‌های فسیلی تا پیش از ۲۰۳۰ به اوج خود می رسد.

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

چین موثرترین بازیگر بازار انرژی در یک دهه اخیر بوده است رشد اقتصادی بالای چین (با ادغام در زنجیره‌های ارزش جهانی توسعه تجارت محصولات نهایی و واسطه ای و تمرکز بر نوآوری صنعتی در ۳ دهه اخیر) موجب افزایش ۷ برابری تولید ناخالص سرانه از سال ۱۹۹۵ تاکنون شده است.

با وجود عوامل تهدید کننده رشد اقتصادی همچون روند کاهنده جمعیت در سن کار (۲۰درصدکاهش تا ۲۰۵۰ ) و پیش بینی کاهش محسوس و توقف رشد سریع اقتصادی چین در دو دهه آینده این کشور به سرمایه گذاری در انرژی‌های نو و زنجیره تأمین آن با هدف تضمین پایداری رشد اقتصادی روی آورده است. در سال ۲۰۲۲ چین ۵۰درصد از فروش تجهیزات انرژی بادی ۴۵درصد از فروش تجهیزات انرژی خورشیدی و ۶۰درصد از فروش خودروهای الکتریکی در جهان را به خود اختصاص داد.

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

تغییر در حرکت سرمایه‌ها به سمت منابع انرژی

سرمایه گذاری در انرژی های پاک طی یک دهه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است از سال ۲۰۲۰ همزمان با همه گیری کووید - ۱۹ و کاهش شدید سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی سرمایه گذاری در انرژیهای پاک از سقف ۱۲۰۰ میلیارد دلاری عبور کرد بدین ترتیب سهم برابر (۵۰درصد – ۵۰درصد) سرمایه‌گذاری در منابع انرژی، به نسبت (۶۵درصد-۳۵درصد) به نفع انرژی‌های جایگزین تغییر کرده است.

در میان انواع فناوری‌های تأمین انرژی پاک انرژی خورشیدی رفتاری متفاوت و پیشرو نسبت به سایرین دارد؛ حدود ۶۵درصد از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به فناوری خورشیدی است هدف گذاری‌های فعلی در افق‌، ۲۰۳۰ ظرفیت انرژی خورشیدی را تا ۲ برابر نسبت به سطوح فعلی سال (۲۰۲۲) افزایش خواهد داد.

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

سبقت سریع اشتغال در انرژی‌های پاک

اگرچه بررسی شاخص‌های کلان نشان می‌دهد که نرخ اشتغال در سال ۲۰۲۲ کماکان ۱ درصد پایینتر از ۲۰۱۹ قرار دارد اما نرخ اشتغال بخش انرژی با رشد ۵درصد به ۶۷ میلیون نفر رسیده است.

این رشد مرهون رشد محسوس سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک است به نحوی که در بازه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ نرخ اشتغال در بخش انرژی‌های پاک رشد ۱۵ درصد(در مقابل رشد ۴درصد در بخش فسیلی) را تجربه کرده است.

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

هزینه‌های تأمین انرژی؛ نوسان قیمت فسیلی‌ها کاهش هزینه جایگزین‌ها

بحران کرونا جنگ اوکراین کاهش سرمایه‌گذاری بالادستی و جهش‌های مقطعی تقاضا قیمت انرژی‌های فسیلی را طی سالهای اخیر در معرض نوسانات شدید قرار داده و موجب جهش هزینه های تولید بخش صنعتی شده است شاخص قیمت، نفت گاز طبیعی و زغال سنگ از سال ۲۰۲۰ و در اوج خود به ترتیب، ۲برابر، ۴برابر و ۶برابر رشد را تجربه کرده اما در مورد انرژی‌های جایگزین متوسط هزینه توسعه فناوری تا ۱/۵ برابر کاهش یافته است.

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

چین  مهم‌ترین بازیگر بازار انرژی

منبع: Solution

کد خبر 483354

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نفوذ اژدها در جهان از دل مس

    نفوذ اژدها در جهان از دل مس

    با وجود افزایش قیمت مس، چین مصمم است تا عرضه بلندمدت فلزی را که برای انتقال انرژی سبز ضروری است، تضمین کند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =