اونس تحت فشار عوامل ماند / ارز در حالت انتظار

در یک هفته منتهی به چهارشنبه گذشته قیمت طلا در بازار با حدود ۰.۸ درصد افت به ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار ریال رسید که...

به گزارش صدای بورس، در یک هفته منتهی به چهارشنبه گذشته قیمت طلا در بازار با حدود ۰.۸ درصد افت به ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار ریال رسید که روند آن برخلاف دو فاکتور همیشگی بود؛ نخست رشد ۰.۱۶ درصدی قیمت ارز و قرار گرفتن در قیمت ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان و دوم رشد ۰.۷۴ درصدی قیمت اونس و قرار گرفتن در قیمت ۱۹۶۳ دلاری.
با شروع جنگ غزه، قیمت دلار در بازار آزاد روند افزایشی به خود گرفت و پس از مدت‌ها ثبات در کانال‌های ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی بار دیگر از مرز حساس ۵۰ هزار تومان عبور کرد و تا ۵۲ هزار تومان رشد کرد. حالا قیمت با طولانی‌تر شدن جنگ و کاهش تنش‌های ناشی از درگیری مستقیم ایران اندکی کاهش یافته و به کانال ۵۱ هزار تومان ورود کرده اما هنوز پتانسیل جهش دارد.
فعالان بازار ارز می‌گویند، با این که نوسانات دلار در یک هفته اخیر محدود و آرام بوده اما به هر حال افزایشی بوده است و این نشان می‌دهد بازار هنوز نسبت به کاهش قیمت متقاعد نشده و ریسک‌ها را بالا می‌بیند. خریداران و فروشندگان دست به عصا حرکت می‌کنند و قیمت‌ها بر اساس رفتارهای روزانه معامله‌گران تعیین می‌شود. این در حالی است که بازارساز نیز تلاش کرده تا بازار را متعادل نگه دارد ولی باید گفت به‌رغم تلاش بازارساز قیمت ارز در مرزهای حساس قیمتی قرار دارد و اگر تا ۵۰ هزار تومان کاهش نیابد نمی‌توان انتظار زیادی از وضعیت کنونی داشت.
به عقیده تحلیلگران تکنیکال، فعلا قیمت ارز در محدوده بالای ۵۰۵۰۰ تومان باقی می‌ماند و در صورتی که بتواند این محدوده را بشکند می‌توان انتظار داشت به زیر ۵۰ هزار تومان بازگردد؛ موضوعی که بستگی مستقیم به وضعیت آتی صحنه جنگ دوطرف دارد و می‌تواند جهش‌ها یا افت‌های قابل توجهی ایجاد کند.
سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که حتی با فرض ورود مستقیم ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی قیمت دلار تا چه میزان قابلیت افزایش دارد. واقعیت آن است که رفتار بازار نشان می‌دهد فعالان آن منتظرند تا شاید نشانه‌هایی از این موضوع بیابند. آن چه مشخص است تا یکی دو ماه آینده جنگ غزه متوقف نخواهد شد و این حالت انتظار و مشاهده فعلا در بازار ادامه دارد.
این موضوع در عین حال که بازار را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد، باعث پیش‌خور شدن خبرهای جنگ و آثار آن نیز خواهد شد که از ضرب وقایع آتی خواهد کاست.
اگر قرار باشد تغییر قیمت دلار را با سال گذشته مقایسه کنیم، امسال احتمالا سال ثبات قیمت دلار است و قیمت‌ها در حد سال گذشته رشد نخواهد داشت. به عبارتی کارشناسان اقتصادی می‌گویند افزایش نسبی قیمت دلار قطعی است اما این افزایش شارپی نیست.
در این بین، بازار جهانی طلا نیز در هفته گذشته تحت ‌تأثیر حرکت معامله‌گران به سمت دلار در انتظار انتشار داده‌های تورم آمریکا بود. این داده‌ها نقش مهمی در تعیین جهت‌های نرخ بهره آینده دارند، بنابراین تغییر تقاضا به سمت دلار و پتانسیل تداوم نرخ‌های بهره بالا در ایالات متحده به کاهش قیمت طلا به پایین‌ترین حد سه هفته اخیر کمک کرده است، به‌طوری‌که طلا لحظه‌ای به ۱۹۶۳ دلار در هر اونس و معاملات آتی طلا در ماه دسامبر نیز به ۱۹۴۸.۲۵ دلار در هر اونس رسید.
داده‌های تورم که انتظار می‌رود نشان‌دهنده کاهش جزئی در ماه اکتبر باشد، در بحبوحه هشدارهای مقامات فدرال رزرو در مورد تورم مداوم منتشر شده است که ممکن است افزایش بیشتر نرخ بهره را ضروری کند. نرخ‌های بهره بالاتر با افزایش هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده، بر قیمت طلا تأثیر منفی می‌گذارد.
با وجود این فشار نزولی، برخی از تقاضاها برای طلا به دلیل انتظارات کاهش رشد اقتصادی جهانی و درگیری ادامه‌دار بین اسرائیل و حماس همچنان باقی‌مانده است.
کاهش وام‌های جدید چین در ماه اکتبر، به‌رغم اقدامات محرک اخیر، نشان‌دهنده کاهش نقدینگی است و نگرانی‌ها را در مورد سلامت اقتصادی افزایش می‌دهد. شاخص‌های اقتصادی بیشتر از چین، از جمله تولید صنعتی، خرده‌فروشی و داده‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در اواخر این هفته منتشر می‌شوند که می‌تواند بینش بیشتری در مورد مسیر اقتصادی این کشور ارائه دهد.

شماره ۵۱۹ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 483031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =