نعل وارونه وارداتی‌ها

بالاخره پس از مدت‌ها اولین سری از خودروهای وارداتی در بازار کشف قیمت و عرضه شد اما...

به گزارش صدای بورس، بالاخره پس از مدت‌ها اولین سری از خودروهای وارداتی در بازار کشف قیمت و عرضه شد اما طولی نکشید به جای آن که این خودروها باعث تنظیم قیمت و فروکش کردن قیمت‌ها در بازار شوند، خود نیز گرفتار افزایش قیمت شدند.
وبسایت تجارت نیوز در گزارشی با اشاره به این که قیمت خودروهای وارداتی که هنوز زمانی از عرضه آنها نگذشته بین ۲۲ تا ۲۷ درصد افزایش یافته، نوشته است: میانگین قیمت چانگان CS۳۵ تیپ ۲ در آگهی‌های ثبت‌شده حدود یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است؛ این در صورتی است که قیمت نهایی این محصول بعد از اضافه کردن هزینه‌های جانبی در نمایندگی‌ها به یک‌میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رسیده بود.
شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که هنوز عرضه زیادی از خودروهای وارداتی صورت نگرفته و ثانیا قیمت‌گذاری و شکل فروش از طریق سامانه یکپارچه معضل دیگری باشد که مانع از اثرگذاری این پروسه می‌شود، با این حال واقعیت آن است که بازار خودروهای داخلی نیز که انتظار می‌رفت با عرضه خودروهای وارداتی واکنش نشان دهند، رفتاری متناسب از خود نشان نمی‌دهند. بررسی یک ماه گذشته نشان می‌دهد اغلب خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در این مدت از نوسان‌های شدید پرهیز کرده‌اند و اگر هم برخی روزها با افت قیمت روبه‌رو بوده‌اند، در برخی روزهای دیگر این روند را متوقف و یا معکوس کرده‌اند.
کارشناسان می‌گویند: بازار خودرو چنان است که گویی در حال تست متغیرهای مختلف است و در این مسیر به دلیل پیش‌خور شدن اخبار مختلف، تحرکات بازار آرام و دست به عصاست. البته در این مسیر برخی خودروها ناگهان با رفتارهای غیرمعمول و افت و خیزهای خارج از عرف این روزهای بازار روبه‌رو می‌شوند اما در واقع این رفتارها در کلیت بازار و به صورت یکپارچه مصداق ندارد.
نکته قابل توجه در بازار خودرو در روزهای گذشته و همزمان با عرضه سری اول خودروهای وارداتی، بالا بودن قیمت این خودروها برخلاف هدف اولیه آن است. برخی با اشاره به این که دولت از میانه راه متوجه دو موضوع شد؛ یکی ارزبری واردات خودرو که با توجه به قیمت بالای ارز در کشور و نیازهای بسیار ضروری در بخش‌های مختلف با مشکل روبه‌رو است و دوم درآمدزایی از محل عوارض وارداتی و سود بازرگانی واردات خودرو.
با توجه به این دو موضوع و با ذکر این نکته که برخی از شرکت‌های خودروساز خود در نقش واردکننده خودروهای خارجی قد علم کرده‌اند، دولت از شعار قبلی خود مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی صرفنظر کرده که این امر احتمالا اثربخشی واردات را کاهش خواهد داد. هنوز نشانه‌های جدی برای ایجاد بازار سیاه در خودروهای وارداتی به چشم نمی‌خورد اما با توجه به قیمت‌های بالا و محدودیت‌های موجود بعید نیست شاهد این موضوع باشیم به خصوص اگر واردات خودروهای خارجی روی قیمت‌ها در بازار داخل تاثیر خاصی نگذارد.
در این بین نگاهی به قیمت خودروهای مونتاژی در بازار داخل سیگنال خطرناکی به بازار خودروهای وارداتی می‌دهد؛ موضوعی که کمتر مورد توجه و بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر تقریبا همه خودروهای مونتاژی که در ایران تولید و عرضه می‌شوند، دو تا سه برابر قیمت این خودروها در کشورهای صاحب برند (چین) و سایر بازارهای صادراتی این محصولات است و این در حالی است که خودروهای وارداتی اغلب اروپایی یا کره‌ای هستند که قیمت‌های بالاتری در بازارهای جهانی دارند. این احتمال دور از ذهن نیست که خودروهای مونتاژی با این سیگنال قیمتی شرایط را برای سودجویی برخی واردکنندگان فراهم سازد که این روی دیگر سکه تحلیل‌ها از اثر واردات خودرو بر بازار است.
به عبارت ساده‌تر غالب تحلیل‌ها حول و حوش اثرات کاهشی خودروهای وارداتی بر بازار خودروهای مونتاژی می‌چرخد، اما در یک شرایط خاص، همچون ناکافی بودن واردات و یا تزریق قطره چکانی خودروهای وارداتی و تشنه نگه داشتن بازار و مصرف‌کنندگان، به اثر معکوسی تبدیل شود که منافع بادآورده فراوانی را برای سودجویان به همراه داشته باشد و متاسفانه در خلال پنج سال گذشته در بازار خودرو اتفاقاتی را شاهد بوده‌ایم که کاملا غیرمنتظره بوده و یکی از این اتفاقات بی‌اثر بودن واردات خودروهای خارجی بر بازار خودروهای داخلی است که همین حالا شاهد آن هستیم.
دلیل این امر نیز مشخص است؛ افت و خیز تولیدکنندگان در عرضه در برهه‌های مختلف، مشکلات عرضه و سیاست‌های فروش، شل و سفت کردن شیر قیمت، پیش‌خور شدن اخبار، تبانی در بازار خودرو بین بازیگران و بازارگردانان و ده‌ها دلیل دیگر همگی باعث شده تا بازار خارج از محاسبات عرفی اقتصادهای خطی حرکت کند و دائما در مارپیچی از اما و اگرها و شایدها در تلاطم باشد.

شماره ۵۱۹ هفته نامه اطلاعات بورس

نعل وارونه وارداتی‌ها

کد خبر 483030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =