سرگیجه در تالار شیشه‌ای

بازار هفته سختی را پشت سر گذاشت. رئیس قوه قضائیه، از بی اعتمادی مردم به بورس گفت و وزیر اقتصاد از جریمه بانک‌ها به دلیل عدم ایفای تعهدات طرح ملی مسکن خبر داد...

به گزارش صدای بورس، بازار هفته سختی را پشت سر گذاشت. رئیس قوه قضائیه، از بی اعتمادی مردم به بورس گفت و وزیر اقتصاد از جریمه بانک‌ها به دلیل عدم ایفای تعهدات طرح ملی مسکن خبر داد.

اخباری در خصوص امکان معامله یا قرارداد برای معاملات محصولات پتروشیمی خارج از بورس منتشر شد. «وبانک» در اواخر هفته قبل خبر از واگذاری «ونوین» و «شاراک» داد. «واتی» نیز درصدد فروش بلوک «شیران» است. بورس کالا از برنامه جذب ۱۰۰ همت برای ابزارهای مالی نوین خبر داده است. سازمان بورس از رفع محدودیت پرداخت پول به کارگزاری‌ها خبر داد که سرعت ورود پول به بورس را افزایش می‌دهد. سازمان بورس خبر از ابطال معاملات سیگنال شده در کانال‌های تلگرامی داد. نماد «وسپهر» به دلیل ابهامات متوقف شد. طرح سهام یار که بیمه بازده پرتفوی‌های کوچک در سال گذشته بود، با وجود استقبال ۵۰۰ هزار خریدار، تنها مشمول ۱۱ هزار نفر شد و ۶ میلیارد تومان دریافت کردند. صندوق‌های اهرمی عملکرد خوبی نداشتند و بررسی اهرم‌های آنها حاکی از اهرم ۱.۷ تا ۲ است که وضعیت مناسبی در صورت رشد بازار خواهد بود.
در کدال، «لکما» خبر از برنده شدن در یک مناقصه را داد. «شگستر» افزایش سرمایه را ثبت کرد و شاهد ورود گروه مالی ملت و «وامید» در ترکیب سهامداران آن هستیم. زیرمجموعه‌های خودکفا گزارشات خوبی را منتشر می‌کنند و «پارس»، «گستر» و «مینو» در ۶ ماهه بیش از ۴۷۰ میلیارد ریال سود ساخت. زیرمجموعه‌های «خبهمن» هم سودهای قابل توجهی را به بازار مخابره کردند که شاهد یک تحول اساسی در این گروه هستیم. «حریل» از مشکل صدور بارنامه خبر داد. «گلدیرا» در ۹ ماهه رشد بیش از ۱۳۰ درصدی سود را داشت. «وبملت» هم تراز ارزی ۵ میلیارد دلاری دارد و منتظر نرخ جدید تسعیر از سوی بانک مرکزی است که می‌تواند سود خوبی برای این شرکت محقق سازد. قیمت گاز بار دیگر پاشنه آشیل بازار شد و در کمتر از دو هفته، مجدد قیمت‌ها برای ماه‌های قبل تغییر کرد. این بار نرخ‌ها ۲۰ درصد رشد در شهریور را نشان می‌دهد. «شخارک» نیز در خصوص قیمت گاز خود شفاف سازی کرد که ۱.۲ برابر قیمت گاز سایر پتروشیمی‌هاست.

هفته افزایش سرمایه‌ها
موج افزایش سرمایه‌ها از محل سود انباشته برای معافیت مالیاتی به کدال روانه شده است از جمله می توان به «سپید»، «هرمز» و «غمینو» اشاره کرد و بانک دی نیز مجوز افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را از بانک مرکزی گرفت. چند شرکت افزایش سرمایه را تصویب کردند. «شکام» یکی از این شرکت‌هاست که در حاشیه مجمع خبر از فروش دلار به قیمت بیش از ۴۸ هزار تومان داد. «سخاش» هم تجدید ارزیابی بیش از ۲۵۰۰ درصدی را کدال کرد. در این میان، حفاری شمال در حال برنده شدن مناقصه‌های جدید است و معاملات آن ابطال شد. «فاذر» هم با ترکیب سهامداری و مدیریتی جدید، مسیر اخذ پروژه‌های جدید را طی می‌کند. کارخانه فرآوری سرب و روی مهدی آباد هم بالاخره پس از سال‌ها وارد مدار تولید شد. برای سال مالی منتهی به پایان شهریور، شرکت‌های سیمانی زیرمجموعه «سغدیر»، «سشرق» سود تلفیق بیش از ۲۸۰ تومان و اصلی بیش از ۲۶۰ تومان محقق ساخته و «سکرد» بیش از ۱۰۰ تومان کسب کرده است. دو شرکت «شملی» و «ستران» بازدید برای سهامداران گذاشتند. معاملات عمده در نمادهای «فزر» و «کوثر» را شاهد بودیم. در بورس کالا، رقابت‌ها در حال از بین رفتن است. به جز سیمان و چند محصول پتروشیمی، به ندرت رقابت خاصی در کالاها رخ می‌دهد. حتی مس و آهن اسفنجی هم رقابت نمی‌شود.

خبرهای بد برای قیمت‌های جهانی
دلار کم نوسان و حدود ۵۱ هزار تومان است و اخباری در رسانه‌های خارجی در خصوص آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار ایران در عراق منتشر شده است. سکه حدود ۲۹ میلیون تومان نوسان می‌کند و اونس ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ دلار است. نفت بالای ۸۰ دلار آمد و موسسه فیچ پیش بینی افزایش قیمت به ۱۲۰ دلار در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. مس و سرب و روی هم صعود محدودی داشتند. متانول نیز با رشد همراه بود. قیمت سنگ آهن نیز به حدود ۱۳۰ دلار رسیده که قیمت بالایی در سال اخیر است. در بازار جهانی، رئیس فدرال رزرو از عدم برنامه برای تغییر نرخ بهره در ۶ ماهه آتی داد که خبر بدی برای قیمت‌های جهانی است.

همچنان متعادل و کم‌نوسان
بازار اولین روز هفته را متعادل و با غلبه عرضه‌ها بر تقاضا شروع کرد. تقریبا کلیت بازار خنثی معامله شدند و گروه و صنعت خاصی مورد توجه نبود. با توجه به شدت گرفتن عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار، خروج ۲۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها را شاهد بودیم. از اخبار مهم می‌توان به تسهیل تراکنش‌های بورس به صورت آنلاین و بدون محدودیت اشاره کرد که در بلند مدت اثر مثبتی بر بازار دارد.
با توجه به اینکه هنوز ریسک سیستماتیک در بازار پررنگ است، سهام‌هایی مورد اقبال قرار می‌گیرند که خبر مثبت و تجدید ارزیابی سنگین پیش رو دارند. در نهایت شاخص کل با کاهش اندک در سطح ۲ میلیون و ۵۴ هزار واحد قرار گرفت و نمادهای «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل داشتند. در دومین روز هفته سهم‌های کوچک بیشتر مورد اقبال قرار گرفتند و شاخص هم وزن با رشد همراه بود. ارزش معاملات خرد ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که همچنان در سطح پایینی است. در نیمه دوم بازار تقاضا افزایش یافت و از منفی شاخص کل کاسته شد. شاخص کل در محدوده مقاومتی قرار دارد و و روز یکشنبه با افت اندک در محدوده ۲ میلیون و ۵۳ هزار واحد ماند. در گروه خودرویی قطعه سازان به دلیل افزایش حاشیه سود آنها مورد توجه قرار گرفتند.
در روز دوشنبه با ابلاغ نرخ گاز صنایع در نیمه اول سال و در نظر گرفتن نرخ ۷۰۰۰ تومان برای ۵ ماه اول و در شهوریور ماه ۵۶۰۰ تومان سبب شد که صنعت پتروشیمی و برخی فولادی‌ها با افزایش عرضه همراه شوند. اما در گروه‌های کوچکتر از قبیل دامپروری و برخی غذایی‌ها با اقبال سرمایه گذاران همراه بود که در نتیجه آن رشد شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل بود. شاخص کل با رشد حدود ۰.۱۱ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۵۵ هزار واحدی رسید. بیشترین ارزش معاملات را نمادهای «تپکو» و «کترام» داشتند.
در روز سه شنبه بازار پرعرضه و نزولی را شاهد بودیم و از دلایل ان می‌توان شفاف سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دانست. با آرام شدن اتفاقات جنگ غزه و خبر افزایش آزاد سازی ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق دلار با افت همراه شد. گروه‌های کوچک همچون سیمانی‌ها، حمل و نقل و برخی غذایی‌ها که مورد سیاست‌های دولت قرار نمی‌گیرند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در نهایت شاخص کل با کاهش حدود ۰.۴۸ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۴۶ هزار واحدی رسید.
در آخرین روز معاملاتی هفته با منفی شدن گروه بانکی با خبر جریمه بانک‌ها به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات برای طرح مسکن ملی، کلیت بازار با عرضه همراه شد. گروه کانی‌های غیرفلزی و حمل و نقل و نماد «حفاری» از سهم‌هایی بودند که مورد تقاضای بازار قرار گرفتند. عرضه اولیه «کرومیت» در بازار دوم فرابورس با مشارکت ۷۳ صندوق و ۸۱۵ هزار کد حقیقی انجام شد. دو نماد «ونوین» و «حفاری» در معاملات بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند و شاخص کل با کاهش ۰.۳۵ درصدی در سطح ۲ میلیون و ۳۸ هزار واحد بسته شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 483019

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تقویت فرهنگ سهامداری با طرح سهامیار

    تقویت فرهنگ سهامداری با طرح سهامیار

    ابوالفضل شهرآبادی با بیان این که طرح "سهامیار" طی یکسال اخیر اقدام مناسبی برای بازار و سهامداران به حساب آمد، گفت: این طرح فرهنگ سهامداری بلندمدت را در بازار سهام تقویت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =